Bestaan er meerdere vormen van Asperger? In het Engels kennen ze namelijk het begrip 'mild Asperger's Syndrome'.

Ik was mij verdiepen in het syndroom van Asperger om dat iemand uit mijn omgeving dit waarschijnlijk heeft. Hierbij kwam ik op Youtube een Engelse documentaire tegen waarin werd gesproken over 'mild Asperger's Syndrome'. Dit zou dan betekenen dat er ook een normale vorm van Asperger zou zijn. Of begrijp ik dit misschien verkeerd omdat er in het Engels er andere terminologieën worden gebruikt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Van alle vormen van autisme bestaan meerdere gradaties. Daarom kan je geen een geval met een ander vergelijken. In de documentaire die jij zag had de hoofdpersoon een lichte(re) vorm van Asperger. Dat wil niet zeggen dat dit een abnormale vorm zou zijn, maar het is gewoon één van de manieren waarop iemand last wat dat syndroom kan hebben.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Dat dacht ik ook al. Zijn er ook betrouwbare bronnen of boeken waar hier verder op wordt ingegaan? Alvast bedankt voor de reactie.
Amadea
11 jaar geleden
Bronnen:
- http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/autismespectrum-stoornissen
- http://www.aspergersyndroom.nl/
- http://www.autsider.net/spectrum/asperger-syndroom.htm
Asperger kan voorkomen van 0-100 procent en alles wat daar tussen in zit.
Bovendien speelt het IQ een rol, Aspergers met een zeer goed verstand kunnen hun gebrek aan invoelend vermogen compenseren door een ander te analyseren en daar gepast op te reageren.
Zo ken ik verscheidene Aspergers, die door hun analytiscg vermogen, inlevingsgevoel (lijken te) hebben.
Daarnaast komt hun trouw en behoefte te beschermen wat hen dierbaar is.
Zo is er kort geleden een asperger (hij schijnt het erg te hebben) vader geworden.
Een zorgzamere vader EN echtgenoot kun je je haast niet voorstellen.
Helaas is vooral zijn moeder gericht op zijn asperger tekortkomingen en verloopt hun contact stroef.

Het lijkt mij dat de moeder aspergergedrag bij haar zoon naar haar toe in stand houdt terwijl wij met deze jonge man geen enkel probleem hebben.

Wij zien dus een sympathieke hoogintelligente vader voor zijn gzin, waar sommige andere een asperger zien.

Watt je in je houding te tonen van een asperger verwacht, krijg je blijkbaar ook.

Juist vooroordelen en asperger bevestigend gedrag moet je nalaten, anders conditioneer je een asperger en heeft hij (M/V) daar veel meer last van dan wanneer je hem als een "normaal"mens benadert.

Zo kan het dus zijn dat asperger en in gradaties voorkomt en zeer stek afhankelijk is van de wijze van omgang met mensen die deze aandoening hebben.

Mijn ervaring met aspergers is, dat het zeker niet de naarste vorm van autisme is, maar hoe harder je het stempel drukt, hoe meer "asperger" je in de persoon ziet.

Dus de "gradaatie "is niet alleen persoonsafhankelijk maar ook sterk omgevingsafhankelijk.

Dat laatste moet NIET vergeten worden, wat je bij hen zaait, zul je oogsten!