Werkt erotisch chatten als kennismakingsmiddel op gevoelsniveau?

Erotisch chatten is eigenlijk een imaginatie. Je improviseert samen een toneelstukje waarin je zelf optreedt. Er komen gevoelens los, en je reageert op die gevoelens. Het is veilig, want het is maar fantasie.

Ik vraag mij af, of iemand 'in het echt' op dezelfde manier reageert. Dus als hij/zij bij de erotische chat geremd is, is dat 'in het echt' dan ook zo?

Toegevoegd na 18 minuten:
Mensen gebruiken erotisch chatten meestal als middel om zich te prikkelen, voor de lol.

Maar in deze vraag wordt erotisch chatten op een heel andere manier ingezet, namelijk op een heel bewuste manier en wel ter kennismaking.

De vraag is of dat werkt, en dus ook welke valkuilen er zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Het hangt er maar helemaal vanaf wie er met je chat.
De één zal een rollenspel spelen en kan zich dus totaal anders voordoen als in het echt en een andere persoon verbeelden.
De ander is toch gewoon zichzelf achter de computer tijdens een chat, ook al zou hij/zij in een rollespel belanden, dan reageren ze toch voornamelijk als zichzelf.
Een derde categorie zal in het rollen spel eindelijk zichzelf zijn omdat hij/zij de wensen in zijn dagelijkse leven niet tot uiting kan/wil/durft te leven, om welke reden dan ook.

Erotisch chatten is dus net als menselijk contact in het dagelijkse leven. Je moet gewoon iemand beter leren kennen om te weten of hij/zij "echt" is. Dat kost vaak tijd, en vooral: dat heeft vaak een ander contact nodig als enkel het contact via de erotiek.

Dus als hij/zij in de erotische chat geremd is kan het verschillend uitwerken:
De persoon is niet echt geremd maar vindt het opwindend om de verlegen onschuld te spelen.
De persoon is zichzelf en is inderdaad geremd.
De persoon is geremd omdat net de partner in real live gezellig even mee komt kijken waar de chat over gaat ;-)

Maar goed: jouw aanname dat erotisch chatten eigenlijk een imaginatie is hoeft niet per definitie waar te zijn.
Dat ligt eraan met wie en op welke manier je ermee bezig bent.
Je kan het hooguit definieren als een erotisch gesprek zonder de fysieke nabijheid van de gesprekspartner. Waarbij men de keus heeft wel of geen rollenspel te spelen, maar dat laatste kan ook als je wel fysiek samen bent.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal, een mooi, realistisch en ook nog eens vrolijk antwoord! Dus duidelijkheid is van belang, begrijp ik. Het zal het beste werken, als je bepaalde aannames afspreekt en ook om 'vanuit jezelf' te reageren.
Bijvoorbeeld dat je al een jaar samenwoont en dan 's avonds aan het tandenpoetsen bent.
Op die manier kun je in het spel gewoontes achterhalen, angsten, vooroordelen, verlangens taboes enz.
Ten minste, dat zou ik willen.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, maar dan wel hoofdzakelijk op erotisch gebied. Wanneer het echt je bedoeling is om jezelf beter te leren kennen (en degene met wie je chat) dan lijkt mij een erotische site te beperkend. Tenzij het juist de bedoeling is om meer over je seksuele angsten vooroordelen etc te weten te komen natuurlijk.
Als het je echt gaat om te oefenen in bepaalde niet zo vloeiend werkende (andere) eigenschappen zou ik een andere site uitzoeken met meer mogelijkheden waaronder ook erotiek. Je moet elkaar echt op meerdere vlakken beter leren kennen om te weten of de ander vanuit zichzelf reageert of niet.
Het gebeurt maar weinig dat je ogenblikkelijk intuitief weet dat de ander "klopt".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, we hebben een spelletje "ik bel bij jou aan de deur en dan" gespeeld. Het was nuttig, want er kwamen allerlei angsten naar boven. Zo konden we van tevoren al afspraken maken opdat die angsten niet nodig zullen blijken. De valkuil bleek dat we wel heel erg lang deden over wat er allemaal in de koffie moest.... een vorm van 'ingehouden erotiek' zeg maar.
Kristal
12 jaar geleden
hoezo valkuil? Is dat niet gewoon de tijd nemen om aan elkaar te wennen? Of begrijp ik je gewoon verkeerd.

Andere antwoorden (5)

Je zegt het zelf al : het is een toneelstukje, een rollenspel. Dat heeft dus helemaal niets te maken met echt contact tussen echte mensen, want beiden doe je je anders voor dan je bent ; of dat nu heel anders is of een beetje anders doet niet ter zake.

Dergelijke spelletjes zijn onschuldig zolang je je blijft realiseren dat er helemaal niks echt aan is. Aan het spel kun je niet merken of de persoon in kwestie in het 'echt' net zo is, geremder, of juist nog veel minder geremd. Voor de een is spel 'oefening' en die zal in grote lijnen hetzelfde reageren, voor de ander is het pure fantasie, en gaat die ver over zijn eigen grenzen heen. Dat is voor 'de tegenpartij' niet uit te maken.

Conclusies trekken op basis van chatgedrag en op die basis afspreken IRL kan zowel dodelijk saai als desastreus uitpakken ; hou het bij een spelletje, en leer mensen kennen op sites waar je je met serieuze zaken bezighoudt die uiteindelijk in een relatie belangrijker zijn dan sexfantasietjes alleen. Tenminste, als je een echte relatie wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Marleen, ik heb mij vraag nu uitgebreid!
In een boek over Schematherapie kwam ik de imaginatie tegen. En ik zag toen het verband!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt sowieso niet uit wat je online aan 't doen bent. In het echt zijn mensen altijd anders. Net als dat ze anders zijn aan de telefoon, via email, etc.
ja ik vind van wel. Dmv het anoniem chatten kan je in contact komen met sexuele prikkels die je normaal gezien niet zo 123 bedacht zou hebben. bv bondage.
Als je iemand treft die into bondage is en de manier van chatten bevalt je, dan kan het een omgeving creëren waarin je veilig kan ontdekken wat je vind van bondage.
Je kan je rustig aan bedenken wat jouw mening er over is.
Dit houdt nog niet in dat je in het echte leven het wilt proberen. Daarvoor is het fantasie

Maar zowel in de chatwereld als in het echte leven, valt of staat het, met de persoon met wie je de fantasie creëert.
Want net als in het echte leven, staat de andere persoon niet aan, dan kan het idee je gaan tegen staan.

Maar probeer een open mind te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat het werkt. Je krijgt er maar een heel beperkt en eenzijdig beeld van de ander mee. En het risico is dat je wordt gemanipuleerd: dat lieve slanke meisje met de groene ogen is misschien een buikige kerel van 55.
Het is de kunst om je niet te verliezen in de virtuele wereld: niet te lang doorgaan met kennismaken, niet teveel emoties investeren en niet teveel over jezelf prijsgeven. Als er een klik lijkt te zijn, kan het goed zijn om snel een afspraak in de echte wereld te maken, maar dan op neutraal terrein en in het openbaar. Als de ander daar niks voor voelt, is er snel duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij werkt het absoluut niet.
Je leert iemand niet kennen op gevoelsniveau d.m.v. een erotisch getint chatgesprek. Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Het enige wat je in een erotische chat evt. van elkaar te weten komt, is wat je fijn vindt op seksueel gebied (of wat je graag zou willen, je fantasieën). Bij 'iemand leren kennen op gevoelsniveau' komt veel meer kijken en vaak ook in de omgekeerde volgorde. Zoals om te beginnen (veel) tijd met elkaar doorbrengen praten over heel andere dingen dan alleen seks.

Toegevoegd na 9 minuten:
Sorry, de laatste zin is onduidelijk.
"...tijd met elkaar doorbrengen EN praten..." bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het zo zegt, zou ik de vraag anders willen formuleren:
Kun je Erotisch Chatten inzetten als middel om de ander op gevoelsmatig niveau beter te leren kennen? Je kan natuurlijk wel beweren:"Ik hou wel van ..... en niet van ...." Maar door dat te doen in een spelsituatie, dus door imaginatie zou je dichter bij jezelf kunnen komen. Is mijn gedachte, veronderstelling, vraag. En uiteraard heb je helemaal gelijk, maar wat jij zegt, is weer in het volgende stadium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het - zoals jij het stelt - in de omgekeerde volgorde plaatsvindt en bovendien bedrieglijk kan zijn. Stel, je hebt een one-night-stand en als gevolg daarvan word je verliefd op elkaar en daar groeit een relatie uit. Dat is best mogelijk. In een chatgesprek echter, zie/hoor/ruik/voel je elkaar niet; je moet het doen met woorden op je scherm - je hebt geen gezichtsuitdrukking, geen intonatie, geen lichamelijke aanrakingen - het is inderdaad imaginatie... je moet dus maar gokken (afwachten?) of de ander "echt" is of een spelletje speelt. Natuurlijk is het mogelijk een erotisch chat in te zetten als middel.. maar ik betwijfel of het antwoord, de reactie, oprecht zal zijn.
Ja je kan bij het erotisch chatten even sterk aangetrokken voelen tot de ander als in 'real life' en ja je kan via het chatten (zelfs met een wildvreemde) hetzelfde soort 'lust'-prikkels oproepen als in real life.

Het voordeel van erotisch daten via de chat is dat je niet afgeleid wordt door eventuele zintuiglijke prikkels waar je in real life zou kunnen op afknappen. Daarmee bedoel ik onder andere dat je via de chat geen ongewenste lichaamsgeurtjes waarneemt zoals een slechte adem of een voor jou onaangename lichaamsgeur. Je ziet ook niet altijd lichamelijke details zoals bijvoorbeeld vuile nagels of wat dan ook.
Je beperkt je tot hetgeen de ander vrijgeeft en dat kan zelfs gewoon een tekst zijn en een foto uit de glorietijd van die ander. Jouw brein 'fantaseert' er wel een perfecte situatie bij. Een situatie die mede gevoed wordt door de intenties en de fantasie van de ander.

Iets wat je mogelijks al nadelig ervaart is dat je geen echt fysiek contact hebt met die ander en dat je ook zelf eventuele geuren en aanrakingen dient te 'fantaseren'

Al met al... wat de valkuilen betreft:

Indien je dit soort chatten enkel voor de fun doet dan is er geen enkele valkuil.
Indien je dit soort chatten als een 'voorspel' op een ontmoeting in 'real life' doet dan bestaat er dus een kans dat jij een veel fraaier beeld van die ander hebt gevormd en dat de realiteit dus tegenslaat.

Anyway... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt allebei een fantaserend brein. Dus niet ik alleen; en dat betekent dat ik dingen kan doen, die de fantasie van dat andere brein prikkelt.
Dus dat is het leuke van deze soort van chatten. Zou je het ook kunnen gebruiken om te weten te komen hoe iemand ruzie maakt?