Hoe is het mogelijk dat politici of bestuurders goed met druk lijken om te gaan onder moeilijke omstandigheden? En dat ook nog voor langere tijd?

Momenteel is men bezig in het Catshuis om te onderhandelen. De onderhandelaren staan onder grote druk. Hoe is het mogelijk dat ze hiermee goed lijken om te gaan en besluiten kunnen nemen? Ze nemen immers besluiten die van groot belang zijn voor het land en worden van alle kanten beïnvloed. Hetzelfde zou je kunnen zeggen van een functie als de president van de VS. Hoe houd je dat 4 jaar lang vol? Hoe kun je als mens onder dergelijke omstandigheden functioneren?

Ik vraag me dan ook af of genetische factoren een rol meespelen en of er gemeenschappelijke persoonskenmerken zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Mensen blijken vaak onvermoede eigenschappen te bezitten. Er bestaat een oude uitdrukking: "Je groeit tegen de verdrukking in", waarmee men wilt zeggen dat je al voortgaand leert de druk te weerstaan.
Maar alles heeft zijn prijs. Bekijk eens foto's van oud-president Balkenende, bij zijn aantreden en bij zijn afscheid. Vooral bij Ruud Lubbers zie je de lijnen in het gezicht toenemen. Bos... groot verschil bij de jonge aanstormende president tegenover zijn aftreden. Gezegde: Achter ieder groot man staat een vrouw. Tegenwoordig ook een partner. Heel belangrijk.
Natuurlijk, ook zonder een zware functie worden mensen ouder in het gezicht. Kraaienpootjes bij de ogen zijn doorgaans het eerste teken. Maar vooral bij politici voltrekt dit proces zich in enkele jaren tijds.
Hoe houdt je dit jaren vol. Sommigen houden het inderdaad niet vol, maar vergeet niet dat je rondom veel steun kunt hebben. Heel belangrijk: hoe staat het met het ambtenarenapparaat. Kan een knagende slang aan de wortel van je politieke bestaan zijn. En er is nog altijd iets dat IMAGO heet. Hoe straal je uit? Ben je meer dan vakkundig, gepokt en gemazeld in de politieke arena?
En we kennen zo langzamerhand allemaal wel de aantrekkingskracht van "het fluweel". Die stoel in de Kamer. Als het kamerlid het niet eens is met het standpunt van zijn partij, treedt hij uit. Maar blijft een zetel bezetten.
Kreet: de kiezer heeft mij gekozen! Nee waarde heer, de kiezer heeft voor het standpunt van die partij gekozen.
Wordt het geen tijd voor een gekozen president, en burgemeester? En een wijziging van de gewoonte bij uittreden om ook daadwerkelijk op te stappen? Ik opper maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sommige mensen hebben dat soort druk gewoon nodig om optimaal te kunnen functioneren. Pak je die druk weg dan is bij velen de kans groot dat ze ongewenste en totaal uiteenlopende verschijnselen vertonen zoals verveling, depressie, frustratie, drug- of alcoholverslaving, zelfmoordneigingen en zoveel meer.

Dit soort mensen zijn dus van nature stressbestendiger dan vele andere mensen. Ze kunnen als het ware hun emoties 'uitschakelen' of op 'hold' zetten zolang ze hun doel rond een bepaalde kwestie nog niet bereikt hebben.
Ze hebben dus een sterk geconcentreerde focus op een welbepaald doel.

Sommigen hebben dit talent reeds van nature in zich en anderen trainen er zichzelf op door in de leer te gaan bij hen die deze gave reeds bewust benutten.

Dus je zou inderdaad kunnen stellen dat het bij velen genetisch bepaald is.

Groetjes en stressloze zondag nog ;-)