Heeft iemand ervaring met schematherapie voor iemand met autisme?

Of kan dat niet?

Toegevoegd na 15 uur:
Dus de vraag is: komt dat voor en welke resultaten zijn geboekt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Zelf heb ik ervaring met Schematherapie en ik heb ervaring met autisme vanwege een zoon met autisme (Asperger Syndroom).
Vooropgesteld: ik heb géén ervaring met de combi autisme en Schematherapie.
Het lijkt mij een hele moeilijke samengang.
Schematherapie is zeer ingewikkeld en vraagt een groot inzicht in- en zelfstandig werken aan je gevoelens. Met name dat laatste lijkt mij moeilijk voor iemand met autisme.
Uiteraard ken ik de problematiek niet, maar is EMDR misschien een betere vorm van therapie?
Dat gaat mijn zoon namelijk naar alle waarschijnlijkheid doen. De Vereniging EMDR Nederland werkt ook met mensen met autisme.
Op hun site vind je daar ook wat info over; je zou natuurlijk ook kunnen informeren en overleggen.

http://www.emdr.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn broer heeft autisme, ik weet er wel iets van af. Wat veel voorkomt bij autisten is dat ze met enkele dingen schematisch te werk gaan maar plannen is voor hen een hel, dit kunnen ze niet; ze hebben dat vermogen niet. Wil je hulp denk dan, op onderwijs gebied, aan leerling begeleiders of zoek een persoonlijke begeleider die je dit aan wil keren. Systematisch kunnen werken komt bij sommige autistische mensen met de jaren, wel met mate. Overzicht houden is een moeilijke, ritme vasthouden nog meer. Voor meer info wil ik je altijd (verder)helpen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schematherapie gaat niet over systematisch werken of over schema's toepassen in je taken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pattt, misschien wil je eens kijken bij die link naar Schematherapie, en je gevoel bepalen of dat wat voor je broer zou kunnen betekenen. Een schema is eigenlijk een valkuil, en dit bepaalt je gedachten in een bepaalde situatie.
Sommige mensen springen van het ene in het andere schema tijdens de communicatie. Dat geeft veel onbegrip en leed. Maar ook autisme wordt niet begrepen door omstanders; daardoor zou een autist best wel eens ineffectieve schema's kunnen ontwikkelen.
Vandaar mijn vraag.
Het kan wel, maar het is wel moeilijk. Ook voor mensen die geen autisme hebben is nog best lastig.
Het vraagt best verl inzicht in je eigen gedrag en reactiepatronen. Om dat in de behandelkamer te benoemen is 1, maar om dan ook nog de vertaalslag naar het dagelijkse leven te maken is echt ingewikkeld. Je moet je dan erg bewust zijn van signalen die je bij jezelf moet herkennen, en in de emotie/gebeurtenissen van de dag is dat een pittige klus.
Het vraagt ook wel een zekere mate van intelligentie. (ongeacht of je autisme hebt of niet).
En je moet er zelf wel echt gemotiveerd voor zijn