De meesten kunnen zich nauwelijks nog iets herinnneren van toen ze 5 waren, maar kan een 5 jarige zich nog wel veel herinneren van toen hij/zij 3 was?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Mulimans;

Ja hoor; op die leeftijd hadden mijn kinderen het al vaak over 'vroeger'. Dat klonk voor ons ouders als twee weken geleden, maar het waren soms verhalen van toen ze twee of drie jaar oud waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het verschil tussen 5 en 3 is veel minder dan je huidige leeftijd en 5 jaar.
Een kind van 5 zal dus meer herinneren van toen hij drie was omdat het relatief niet zo langgeleden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de theorieën die op het moment in omloop zijn, is het generaliseren. Hiermee wordt bedoeld het algemeen maken van een herinnering, waardoor specifieke herinneringen onder één kopje worden bewaard. Een kind van 4 jaar oud kan zich bijvoorbeeld een bepaalde dag naar het park nog heel goed herinneren. Maar 10 jaar later heeft hij zoveel van deze dagen meegemaakt die allemaal op elkaar lijken, dat ze in één groep worden opgeslagen in het geheugen. Daardoor is die bepaalde herinnering later niet meer (goed) op te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alweer je bron vergeten? http://www.metariadne.nl/tables.php?table_id=19&story_id=22
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer babyfaced. Geen minnetje van mij, maar trek je nu het commentaar eens aan van het rechtstreeks kopiëren zonder bronvermelding.
Zoals je zelf al zegt: De meeste mensen kunnen zich nauwelijks iets herinneren.
De dingen die je je bewust herinnert zijn belangrijke dingen. Als je je echt alles zou herinneren wordt je hoofd overvol. Hoe ouder je wordt, hoe minder je je lijkt te herinneren. Dat is echter helemaal niet zo, er komen echter steeds meer belangrijke herinneringen bij die anderen naar de achtergrond verdringen.

Een kind van 5 heeft nog niet zo vreselijk veel herinneringen opgebouwd als een volwassene, en herinnert zich dus wel de belangrijke dingenvan toen het 3 was, maar niet alles.

Overigens begint volgens mij het herinneren vanaf de leeftijd dat je bewust dingen doet/meemaakt. Er zullen weinig kinderen zijn die zich dingen herinneren van toen ze 1 waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan. Het heeft te maken met het feit of het betreffende kind in die tijd een positieve of emotionele heftige ervaring heeft gehad. Dat zijn momenten die ahw in de ziel worden ingegrift.
Bij zo'n emotionele ervaring zie je vaak dat dit vergezeld gaat met bijvoorbeeld geur, kleur, weertype, gevoelens, een aanraking, enz.

Door bijvoorbeeld een geur, situatie of een combi van bovenstaande kan de herinnering getriggerd worden en maakt er ahw contact mee. Hij herinnert zich 'het' weer.