hoe zit het met de leeftijd bij Dissociatieve Identiteitsstoornis?

wat ik me af vraag bij de Dissociatieve Identiteitsstoornis is iets met de leeftijden en achtergronden en zo.

als er een nieuwe persoonlijkheid komt, heeft die dan al gelijk een bepaalde leeftijd of begint dat bij 0? en loopt zijn/haar leeftijd ook op met dezelfde snelheid als die van de host?

en hoe zit het met de achtergronden? want ik las dat dat ook kan verschillen. kan iemand met DIS ook een persoonlijkheid krijgen met een buitenlandse afkomst zonder dat diegene daar ook werkelijk geweest is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Iemand met een dissociatieve Identiteitstoornis hoeft geen mps (meerdere persoonlijkheidsstoornis) te hebben.
Wel kan deze een gebeuren die aan een bepaalde leeftijd gekoppeld zit, herbeleven.
Kenmerkend is dan ook dat mensen zich dan gaan gedragen als toen ze die leeftijd hadden.
Ze herbeleven dus een stuk van hun vroegere leven en dat maakt dat het weliswaar om EEN persoon gaat maar in verschillende levensfasen.
Dit kan zo ingrijpen op de (huidige) identiteit dat men zichzelf kwijt kan raken.

We hadden een pleegzoontje die dit in sterke mate heeft en het is best lastig hem bij zichzelf in het nu te houden, zijn verwerking gebeurt in een professionele setting waarbij ook antipsychotica wordt toegepast.

Ik heb meer te maken gehad met mensen die met dit probleem zaten.

als ze ook andere wanen hebben, is er meer sprake van een psychose, als ziektebeeld een wat ander gebeuren.

Tot nu toe heb i9k inderdaad gezien dat de episodes gekoppeld zijn aan ernstige trauma, vooral die mentaal erg ingrijpend zijn en waar verwerping, verwaarlozing en misbruik/mishandeling een grote rol in spelen.
Deze mensen hebben echt goede hulp nodig!!!

Wel heb ik goede resultaten van juiste behandeling gezien Sommigen zijn ook medicijnvrij en dat is bij mensen die "gewoon" psychotisch zijn eigenlijk alleen met levenslange medicamenteuze behandeling te beheersen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand met een dissociatieve identiteitsstoornis is vaak een persoon die deze stoornis ontwikkelt door diverse trauma's. Bij een dergelijk trauma kunnen deze mensen de persoon die ze op dat moment zijn op de achtergrond zetten en zich ontwikkelen tot een andere persoonlijkheid. Een persoonlijkheid die zich voorneemt vooral dat trauma te vergeten en doorgaan met het leven. In tegenstelling tot het doel "een normaal leven lijden" lukt het hun niet een gezonde persoonlijkheid te ontwikkelen. Ergens overlijdt hun persoon (op het moment dat het trauma zich voordoet) en blijft de geest ervan in hun hoofd spoken. Hoewel ze die geest willen ontkennen omdat ze op dat moment denken iemand anders te zijn komt die geest regelmatig toch tevoorschijn die op zijn beurt de andere persoon op de achtergrond duwt. Echter wil de andere persoon niet weggecijfert worden dus die komt steeds weer terug. Het blijft vechten tegen elkaar wie er nu het recht heeft om te zijn wie het wil zijn. Die persoonlijkheden zijn echter allemaal persoonlijkheden die die persoon is geweest of wenste te worden maar het "nog" niet is. Deze personen zijn in principe alterego's van de echte persoon die het had geweest als er zich geen trauma's hadden voorgedaan.

Aangezien het trauma zich niet voorgedaan heeft bij de geboorte zal een ego dus niet geboren worden maar is er ooit geweest alleen die vertrekt regelmatig en kan op bepaalde momenten (die hem/haar herinnert aan het trauma wat die meemaakte toen hij in die fase zat) oproepen. Zelfs de stem kan verandert worden van een kind van 3 jaar naar een volwassen vrouw van 50 jaar bijvoorbeeld. Het klinkt ingewikkeld maar is het niet.

Of zo iemand van een geboren en getogen blanke nederlander een persoonlijkheid kan ontwikkelen naar een vrouw van oosterse afkomst met een burka om bijvoorbeeld dat zou kunnen maar aangezien het om personen gaat die zich in het hoofd afspelen en niet aan de buitenkant is dit niet te herkennen. Gedrag en persoonlijkheid is niet perse een verschil tussen mensen als het gaat om afkomst, het is vaak de cultuur.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het zijn dus zeker geen willekeurige verzonnen fantasie persoonlijkheden, dat denken mensen vaak maar dat is onterecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdedigingsmeganisme....mooi woord, had ik niet opgekomen
In de gevallen waarmee ik te maken heb gehad, leefden en functioneerden de twee "persoonlijkheden" in dezelfde tijd en omstandigheden.