Waarom vallen we op mensen die even mooi als ons zelf zijn?

Je ziet namelijk nooit mensen lopen met elkaar waar van de één extreem mooi is en de ander niet mooi. De verhouding klopt niet. Maar we beginnen bijna nooit iets met iemand die mooier is dan ons zelf.

Hoe komt dit en waarom kiezen wij voor iemand die even mooi is als ons zelf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (14)

waar baseer je dat op? het komt namelijk wel degelijk voor! ik ben namelijk heel knap en mijn vriend niet ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahah...ik geloof er niks van!
Poeh dat is een tijd geleden dat ik dit op school heb gehad...

Heeft te maken dat we onszelf als het ware een cijfer toeschrijven (bijv 7 van de 10)
En dan zoeken we automatisch iemand die ook rond dat cijfer zit qua uiterlijk. Dus een 6 ,7 of 8.
We zien onszelf wel eens, net iets mooier dan we zijn en neigen daarom richting (in dit geval) een 8.
Een cijfertje hoger dus.

Dat verklaart ook waarom je maar weinig knappe mensen met minder knappe mensen ziet en andersom.

Ik weet dat hier ergens een artikel over is maar kan hem niet vinden.
(Zal even eten en straks voor je verder zoeken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat geloof ik niet helemaal hoor. Volgens mij valt iedereen op hogere cijfers. Als ik mezelf een 5 geef dan wil ik nog steeds het allerliefste een 10 hebben helemaal voor mezelf ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja.. maar jij bent ook geen 5 (als dat je eigen foto is) dus is t logisch dat je een 9 of 10 zal zoeken en kunnen krijgen. daarnaast is willen en ook daadwerkelijk krijgen een wereld van verschil. ik ben zelf tevreden met 7 en hoef echt geen 10.. zijn vaak de mensen die van zichzelf weten dat ze knap zijn..arrogantjes,bah. zelfverzekerd daarin tegen ..mmm. haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik word er verlegen van!
Nou,ik zie vaak mooie meiden met een lelijke man...of andersom..
En kan je het spreekwoord:
Een mooie vrouw heb je nooit alleen?Misschien dat er daarom voor dezelfde soort verschijning als jezelf gekozen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt wel voor hoor, maar dan gaat het meestal ergens anders om, iig niet om het uiterlijk.... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb laatst gelezen dat als je als vrouw een 'lelijkere' man hebt je op rozen zit. Deze man zal namelijk alles voor je doen. Dus hierbij roep ik alle lelijke mannen.......ach nee laat maar :)
Zelf geloof ik er niet zo in, ach uiterlijk is zo nietszeggend op den duur.
Geloof ook niet zo in de redenering dat je valt op iemand die even mooi of even lelijk is :) Je valt op iemand om wie hij is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt niet hoor! Er zijn ook hele knappe vrouwen die op lelijke, en soms stokoude mannen vallen...

(tenminste, zolang de platina creditcard beschikbaar is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is mooi?? iedereen heeft een andere mening over wat mooi is en wat niet mooi is. Wat voor de 1 mooi is, wil niet zeggen dat de ander dat ook mooi hoeft te vinden. En dat is maar goed ook, anders zou iedereen op dezelfde types vallen en ziet iedereen er dus ongeveer hetzelfde er uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, want mijn partner is heel mooie indische man en ik ben een lelijke (maar best wel aardige) volslanke hollander, met trouwe hondenogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dat ben ik niet met je eens ; juist bloedmooie vrouwen zie je af en toe met gruwlelijke mannen lopen ! Maar in de regel vallen mensen inderdaad vaak op iemand die gemiddeld bij benadering ongeveer net zo 'knap' is als zijzelf. Dat is blijkbaar veilig, en bovendien is het overgrote merendeel van de mensen noch extreem knap noch extreem lelijk, zowel mannen als vrouwen, dus het zal ook een beetje de wet van de grote aantallen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien het overgrote merendeel van de mensen noch overdreven mooi, noch overdreven lelijk is ligt het voor de hand dat de meeste mensen met zo'n doorsnee uiterlijk ook een partner met een doorsnee uiterlijk vinden.
Overigens zit schoonheid van binnen, dus als mijn partner net zo mooi is als ik van binnen is het een echte beauty :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een verkeerd beeld dat u heeft. Ik zie juist heel eg veel stellen die zeer verschillen in mooiheid! Mooi zijn is toch al iets heel erg persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je voorbeelden voor me? Ik weet niet hoe je dit bij elkaar gedacht krijgt maar je hebt een redelijk vertekend beeld denk ik? En trouwens, wie bepaalt wat mooi is? Jij kunt dat heel anders zien dan ik bijv.. Mijn partner vind ik een vreselijk mooie man en mezelf vind ik maar heel gewoon... maar mijn moeder vind het precies andersom!
Ik ken ook genoeg stellen in mijn omgeving waarvan ik denk: jeetje hoe hebben die elkaar gevonden... maar iemand anders weet dan weer niet waar ik het over heb....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wil iedereen gewoon het liefst een heel mooie partner.
Ook de allerlelijkste kerels met wratten en een bochel zouden altijd Scarlett Johansson verkiezen boven iemand die even lelijk is als zij. En oude versleten vrijsters willen ook liever een mooie jonge knul dan iemand die in hetzelfde schuitje zit als zijzelf.

Waarom minder mooie mensen ook vaak bij minder mooie mensen uitkomen komt volgens mij puur doordat ze elkaar vanzelf opzoeken.
Stel er zijn 4 mensen op de hele wereld: 1 mooie man ,1 mooie vrouw, 1 "minder mooie" man en 1 "minder mooie" vrouw. En voor de grappenmakers: ze zijn allemaal hetero en allemaal even aardig.

Volgens mij willen allebei de mannen die mooie vrouw, en allebei die vrouwen willen die mooie man. Maar die mooie man die krijgt die mooie vrouw uiteindelijk, omdat zij hem ook wil. Het andere stel blijft dan vervolgens over, en aangezien ze allebei zeker niet onaardig zijn komen ze bijelkaar terecht.

Natuurlijk zullen die mensen het niet als zodanig uitleggen. Ze zullen zeer gelukkig zijn en niet eens merken dat het door deze dynamiek komt dat ze uiteindelijk bijelkaar terecht zijn gekomen. Maar volgens mij als je het grote geheel ziet komt het wel neer op dit mechanisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het duidelijk niet met je eens. Volgens mij heeft ieder mens wel wat moois. De een heeft een lief karakter en kan een echte liefdevolle moeder zijn voor de kinderen.
De ander kan prachtige sprekende ogen hebben.
En weer een ander een hele positieve uitstraling.
Ik ken trouwens vrouwen die er dan heel mooi uitzien, maar een door en door verrot karakter hebben.
Dit spiegelt zich dan aan de buitenkant waardoor ze ineens minder mooi worden.