Hoe komt het dat als je jezelf op een foto of video ziet jezelf een beetje geneerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je weet, dat je jezelf gaat zien (bijv. in een spiegel bij de kapper of een kleedkamer), trek je onbewust je 'spiegelgezicht'. Als je dat niet gedaan hebt, en je ziet jezelf onverwacht weerspiegeld in een etalageruit, herken je jezelf pas een seconde later, omdat je dan alsnog je 'spiegelgezicht' opzet.
Zo gaat het met foto's ook - als je weet, dat je gefotografeerd gaat worden (bijv. voor een pasfoto) bereid je je gezicht ahw. vóór, terwijl de foto's die gemaakt worden terwijl je je er niet van bewust bent, je 'echte' gezicht laten zien (en ook confronterende zaken als niet-ingetrokken buiken ed.....) Vandaar de ongemakkelijkheid, als je zo'n foto ziet : je had er voordeliger op kunnen staan, als je je had kunnen voorbereiden, en natuurlijk ben jij niet de enige die dit ziet.....

Mijn vader zei vroeger altijd : Kind, op dat moment zag je er zo uit.....Troostte me niet werkelijk, want ik ben altijd een 'buikig' type geweest, en ben gewend mijn buik in te trekken tot ik er zo ongeveer van ga hyperventileren....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgelegd +1

Andere antwoorden (3)

Ik heb dat alleen een beetje met de stem - die klinkt heel anders.
Verder zal 't vooral een kwestie van zekerheid zijn. Dus als je wat onzeker in 't leven staat, dan zou dat generen kunnen. Extraverte personen meestal niet (tenzij die extravertie juist 't gevolg is van weer onzekerheid, want een soort extravertie (brutaal) kan ook juist door onzekerheid komen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je je ware zelf dan ziet zoals je bent, in plaats van het idee dat je over jezelf hebt of over jezelf wilt hebben.
Je word geconfronteerd met hoe je er écht uit ziet en écht overkomt. Het lichaam dat verpakt is rondom alles dat je van jezelf kent; het denken en voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt zelfreflectief... En je schaamt je voor jezelf, daarom is dat... Je doet er alles voor om jezelf niet te zien... En als het dan toch gebeurt, dan schaam je je...

Dat geldt niet voor alle mensen...