Is het waar dat ons korte termijn geheugen herinneringen maar 20 seconden vasthoudt ?

Vóór het stellen van deze vraag werd ik afgeleid door de vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/leren-gaan-moeilijkheden-meemaakt-eronderdoor.312078 en na het beantwoorden van de vraag was ik mijn eigen vraag helemaal kwijt.

Maar doordat de vraag juist gaat over vergeten en het korte termijn geheugen , had ik hem toch weer terug. Waarschijnlijk was er een klein linkje naar de gedachte lange termijn geheugen geworden .

Klopt het dan dat het ware korte termijn geheugen maar 20 seconden duurt . En hoe werkt het dan met indrukken die toch langer dan 20 seconden vast worden gehouden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Wat was de vraag ook alweer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol! Nu al melig bamibal??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is leuk :-))

Het beste antwoord

Ja dat klopt wel. De precieze tijd zou ik niet durven noemen, maar het gaat ongeveer als volgt:
Er is heel veel informatie die door je zintuigen waargenomen worden. Alle niet relevantie informatie wordt meteen weggefilterd, en neem je daardoor niet bewust waar. Informatie die wel relevant is, komt vervolgens in je korte termijn geheugen. Er kunnen alleen maar ongeveer 7 elementen in dit geheugen tegelijk zijn, vandaar ook die filtering. Informatie die langer dan ongeveer een halve minuut in je geheugen is, wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen. Maar als het vervolgens niet herhaalt wordt, of verbonden met andere informatie, zal het daar ook weer uit gaan verdwijnen, of op z'n minst vervagen.
Over het korte termijn geheugen bestaan nogal wat misvattingen. Zo denken veel mensen dat het terughalen van de herinnering van wat je vanochtend om half acht op je boterham gesmeerd hebt, iets van het korte termijn geheugen is. Maar in feite vis je dan alweer informatie uit je langetermijngeheugen.
Dus inderdaad, het kortetermijngeheugen houd herinneringen maar een hele korte tijd vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het antwoord is ja. Althans, ongeveer. Wikipedia spreekt van 30 seconden, en refereert daarbij aan wetenschappelijke publicaties, al hangt de lengte van het interval wel af van de aard van de taak die opgelegd wordt aan de proefpersoon, en wat de onderzoeker beschouwt als een "succesvolle herinnering".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euh....weet niet meer wat de vraag is, maar weet nog wel dat het antwoord een +je wil geven.