Waarom blijven mensen lang in denkbeeldige niet-realistische situaties hangen?

Om gelijk in het vervolg te treden van mijn vorige vraag, vroeg ik mij af waarom mensen dan lang in een denkbeeldige situatie blijven hangen die niet realistisch is in hun geval?
Blijven ze daarin hangen omdat ze het gevoel hebben dat ze daarin zich zelf moeten verdedigen en daardoor het alleen maar langer duurt en het net echt lijkt?

Zal leuk zijn als hier ooit een onderzoek naar gedaan is of nog moet worden gedaan.
Wellicht weten jullie er één of kunnen jullie, jullie visies hier op geven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gast 9609, wat sgrijvvaud aangeeft is terecht, hierop kunnen diverse antwoorden worden eggeven. Misschien kun je wat concreter worden, zodat je ook de juiste antwoordn gaat krijgen. Iedereen kan hierop antwoorden, maar dan heb je er waarschijnlijk weinig aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens. Kun je een voorbeeld geven van zo'n denkbeeldige situatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben dus maar uit gegaan van de situatie van je vorige vraag waarnaar je verwees.

Antwoorden (2)

Dat komt omdat elke situatie denkbeeldig, en elke situatie is denkbeeldig is is niet realistisch...

Het denken tendeert zich te handhaven en te verworden tot overtuiging... Een gedachte die persistent is noemt men een overtuiging... Het is een wonde in de vrijheid van denken...Mensen willen zelfs sterven voor hun overtuigingen, voor een vlag, voor een geloof... Hoe lang blijven ze daarin hangen, tot het fysieke einde van het lichaam vaak...
En overtuigingen voelen zich altijd aangevallen en moet zich altijd verdedigen... Poeh, dat mensen dat hun hele leven kunnen volhouden, dat snap ik niet... Ik ben vrij van overtuigingen en wel dusdanig dat ik me kan en mag tegenspreken, en dat doe ik regelmatig, zoals sommigen hier op GV al wel gezien hebben...

Rare mensen hoor met overtuigingen en met denkbeeldige niet-realistische denkbeelden (lees situaties)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat toegeven en accepteren dat je daar bang voor bent moeilijk is.
Zodra je accepteert dat je ergens bang voor bent krijg je iets meer ruimte om in te grijpen. "oke, ik ben daar bang voor maar het kan net zo goed zijn.... (en dan natuurlijk iets positiefs).

Je moet zelf bewust je weerstand, tegen de situatie zoals die is, stoppen.

Als je bijvoorbeeld bang bent je man te verliezen kun je er een draai aan geven, door te besluiten dat je het gaat redden alleen (Hier accepteer je je angstbeeld, en draai je om)." Je kan het". Maak jezelf sterk.
Dit beperkt het verlammende effect van angst, het staren in de hel. Vervolgens kun je positieve mogelijkheden bedenken waarom hij nog niet thuis is. (Het verder terug dringen van de angst).

Hoe langer je blijft hangen hoe moeilijker het is en hoe meer je het hele angstbeeld moet accepteren om eruit te kunnen komen. Dat is voor veel mensen erg moeilijk, dus blijven ze nog langer hangen.