Hoe kan ik weer genieten in het "nu" ?

Een lange tijd heb ik in een fantasie wereld geleefd.
Ik was met van alles en nog wat bezig maar verre weg van het relalistische leven wat ik leef. Nu besef ik wat ik deed niet realistisch was.

Nu ben ik zo goed als weer in het "nu". Toch merk ik dat ik nog steeds niet optimaal kan genieten van het kleine dingen die in het "nu". Hoe kan dit? Kan het dat mijn hersens nog in die kleine fantasie wereld zitten?

Hoe en wanneer gaat dit weg en wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (10)

Steeds weer terugkomen tot het nu...
Elke keer weer en opnieuw en opnieuw...

Doorgaan en doorgaan daarmee, maak het je levensmantra...

En HEEL belangrijk, straf jezelf niet als je weer naar toen en elders gaat, haal jezelf liefdevol weer terug naar het hier en heden...

Doorgaan tot dit je nieuwe gewoonte wordt en dan gaat het vanzelf...

Succes...

Toegevoegd na 56 seconden:
En weet dat er geen enkele reden is, die jou kan beletten van het nu te genieten... Maar dan ECHT geen enkele reden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent al op de goede weg maar die weg is wel lang..

Je begint in ieder geval goed door je te realiseren dat je nu in het nu leeft en dat alles wat je nu meemaakt echt is en geen fantasie!
Geniet gewoon van alles wat je meemaakt en probeer dat heel bewust te doen. Maak je niet druk als het voor jou aanvoelt als 'niet echt' en wees dan ook niet bang om weer terug te vallen. Probeer die gedachten uit je hoofd te bannen en er helemaal niet meer aan te denken. Dit zal tijd nodig hebben maar over een tijdje zal je merken dat je alles heel bewust meemaakt en het 'fantasie-wereldje' zo goed als helemaal verdwenen is.

Ik durf niet te zeggen hoelang het precies zal duren, dat heb je zelf in de hand maar ga maar van een paar maanden uit. Het belangrijkste is dat je je er niet druk om moet maken. Zelfs als je even een terugval zou hebben, dat geeft niet, daarna krabbel je weer overeind en gaat weer op goede voet verder.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in een fantasiewereld leeft kun je alle negatieve dingen eruit filteren.
Als je in de realiteit leeft besef je dat er een hoop positieve dingen zijn, maar dat er ook negatieve dingen zijn.
Je moet proberen je te focussen op alle positieve dingen:
"Tel wat je hebt, niet wat je mist" en je realiseren dat de negatieve dingen die gebeuren je ook sterker kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stap.

Voor..

Stap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje kort door de bocht, maar je hebt wel gelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-}
Sommige antwden moet ook kort kunnen.
En vragensteller moet dat kunnen begrijpen...
Boekvol schrijven heeft geen nut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens babyfaced. Desnoods 2 stappen vooruit en af en toe 1 stap achteruit, zolang je maar wel steeds weer met 2 stappen vooruit gaat. Beetje bij beetje, en stapje voor stapje kom je (komt gast9610) er dan wel. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zeker...
Is een ouwe method
Maar het werkt zeker goed...
Een heel praktisch antwoord op jouw vraag vind je in het boek De Kracht Van Het Nu, van Eckhart Tolle. Heeft mij zeer geholpen om hoodzaken van bijzaken te scheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik dit lees, lijkt het voor mij een beetje, of je in een land bent geweest, wat ik helemaal niet ken, en ik kan je dus ook niet zeggen, hoe lang het duurt voor je weer helemaal 'hier' bent, en niet meer terugdenkt aan het land waar je geweest bent. Hangt er ook nog vanaf, hoe láng je daar geweest bent.

Begin met héél bewust te genieten van ieder dingetje, dat je doet : hoe de stralen van de douche op je huid voelen, hoe zacht de shampo is tussen je vingers, hoe lekker je badschuim ruikt, hoe heerlijk zacht je handdoek is, hoe je koffie geurt, de rand van je koffiemok tegen je lippen voelt, hoe de koffie in je mond voelt en smaakt, en je verkwikt. Doe dit een tijdlang met alles wat je doet : alsof het de allereerste keer is, en je het straks in een brief zo uitvoerig mogelijk aan een goede vriend(in) wil schrijven.

Zo word je je er beetje bij beetje van bewust, dat het 'nu' heel fijn is, en dat dit land waar je nu bent een heel prima land is om te wonen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het geleerd door alles met aandacht te doen. Dus als ik een brood aan het snijden ben, dan heb ik mijn volle aandacht bij het brood, het mes en het snijvlak. Of, als ik in de tuin bezigben, dan concentreer ik me op de schaar, de dode tak en het geluid van de schaar in de tak. Als ik wandel voel ik mijn voeten zich afwikkelen en voel ik de wind in mijn haren.
Dan ben je écht bezig met wat je nú aan het doen bent.
Na héél veel oefenen (dus echt heel veel) wordt het een gewoonte en weet je niet beter.
Zo ver is het bij nog lang niet. Ik moet mezelf steeds bij de kladden pakken en mezelf bij de les houden. Zoals nu bijvoorbeeld, ik voel de topjes van mijn vingers die de toetsen raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zo herken ik het ook!
Door steeds bewust van dag op dag te leven ,gewoon je ding doen per dag,en zeggen nu is nu we zien morgen wel weer wat er komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Via meditatie kun je je oefenen in concentratie. Dit zorgt ervoor dat je niet steeds afdwaalt met je gedachten.

Hoe meer je beseft dat het leven hier is, in deze wereld hoe meer je hier komt. Dit is wel een proces, het kan dus even duren voor je er helemaal bent. En wees alert, de fantasiewereld/denkwereld zal altijd enigszins blijven trekken.

Sta open en vraag niet teveel van jezelf, dan kan het genieten tot je komen (het geeft niet als het niet lukt, maar is een feestje als het wel komt). Niet actief doen maar passief doen, openstaan voor wat de wereld je biedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt weer genieten van het "nu" door het te blijven proberen. Het is als het afleren van een gewoonte. Dat duurt even, en soms lukt het niet meteen helemaal. In dat geval is het een kwestie van vrolijk volhouden tot je bereikt wat je wilt bereiken.

Die kleine dingetjes waar je van wilt genieten, moet je herhalen en herbeleven tot je ze geintegreerd hebt in je innerlijk.
Fantasie vervangen door realiteit kan even duren, en kan ook moeilijk zijn. Geef jezelf dus de tijd om weer te leren genieten van die kleine dingetjes. Eerst zal dat één dingetje zijn waar je van geniet op een dag, en later zullen dat er meer worden, tot het gewoon is!

ik wens je veel geniet momenten toe en veel plezier met het ontdekken waar je allemaal van genieten kunt!