Zijn personen die autistisch zijn over het algemeen goede tekenaars?

Uit veel antwoorden lees je dat er nogal wat GV-ers bij zijn die bekend zijn met autisme. Aan hen wil ik deze vraag stellen.
Mijn (werk)ervaring is namelijk dat veel autisten typische beelddenkers zijn en misschien daarom - of door gebrek aan communicatieve vaardigheden? - zich beter kunnen uiten door tekenen. Vooral het gedetailleerde van hun tekeningen viel me op.
Ben jij iemand die deze opvatting kan bevestigen of juist ontkennen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ik heb ook een zoon met een autistische stoornis. Bij hem
uit zich dit in het lezen, onthouden, opschrijven, tekenen, ontwerpen van een breed vlak van interessen. Meestal is het bij autisten zo dat ze bijzondere interesse hebben op een gebied en daar weten en onthouden ze dan van alles van. Zelfs alle modelnummers of latijnse namen kennen ze.
Mijn zoon heeft toevallig meeerdere interesses. Op de basisschool werd hij al de wandelende atlas genoemd. Hij weet dan ook alles over topografie,uit een silhouette weet hij al welk land het is, kent alle hoofdsteden en alle vlaggen. Maar dat heeft hij ook met raceauto`s en treinen. Als hij een kerk tekent, doet hij dit incl.de bakstenen en als er een steen kapot is in de muur,ziet hij dit als enige en tekent dit stukke gedeelte mee.Dan valt het de anderen ook op. Hij kan opeens zeggen,als we ergens lopen waar het heel druk is:" KIjk dan mam,die man heeft een blauwe en een bruine sok aan", dit ziet hij zonder dat hij naar de grond loopt te kijken. Ze zien dus alle details om zich heen. Nu kan mijn zoon toevallig heel goed tekenen, heeft ook een goed ruimtelijk inzicht en dan is het al niet moeilijk drie-dimensionaal te tekenen. Zo tekende hij al als kleutertje de auto`s in 3 dimensies. Ook op de laptop gebruikte hij al grafischeprogramma`s,words,
paint en office,terwijl ze dit op school nog niet eens hadden. Als je op de amerikaanse site van indy cars kijkt,staat op de homepage een ontwerp van hem (had hij eens ingestuurd). Nu is het wel zo dat ik op school ook altijd een 9 voor tekenen had en mijn man ook. Hij is dus wel altijd gestimuleerd om het te verbeteren als hij om advies vroeg, omdat hij er zelf niet tevreden over was. Kortom, zijn rapportcijfers nu op school, zijn goed, maar blinken uit in kunst, tekenen,biologie, natuur/scheikunde en nederlands, engels,duits. Het is bij iedere autist weer anders. Sommigen kunnen heel goed rekenen, dat kan nijn zoon dan weer niet, wel wiskunde maar tafels e.d. kreeg je er niet ingestampt. Het is dus niet waar dat alle autistisch gestoorden heel goed kunnen tekenen, maar dat ze meer details zien is wel een gegeven.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt dus best goed met hem.
+1
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
autistisch "gestoorden"?

Andere antwoorden (9)

Mijn vriend en ik zijn geen goede tekenaars... Dus blijkbaar niet in elk geval. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
autisme kent vele gradaties en vormen waarbij er ook zijn die juist moelijkheden hebben met beelddenken en dat zijn dan ook geen goede tekenaars
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
‘Voorzieningen voor een autist? Hier kunnen wij u niet helpen, meneer, gelieve u te wenden
tot het Ministerie van Cultuur…’
Dat hoorde ik vijfentwintig jaar geleden.
Autisten zijn artiesten: die verwarring.
En nu, vijfentwintig jaar later, opnieuw de vraag: ‘zijn autisten artiesten?’.
Zijn alle ‘gewone’ mensen goede schilders? Slechte enkelen, anderen zijn eerder creatief elk
in hun domein, nog anderen zijn helemaal niet creatief. Bij de mensen met autisme zijn goede
schilders en tekenaars even uitzonderlijk.
Hoewel.

We weten van mensen met autisme dat ze ‘visuele denkers’ zijn. Als Temple Grandin
plannen maakt, als begaafde autistische tekenaars ontwerpen, dan schijnen ze hun
onderwerp onmiddellijk in drie dimensies te zien, in zijn geheel, alle details tegelijk. Ze
schijnen zo gemakkelijk tot dat ‘beeld’ toegang te krijgen dat ze de tekeningen met om het
even welk detail kunnen aanzetten.

----

En in der daad ik ken 'n aantal autisten die heel goed kunnen tekenen. Maar net zo veel die -net als ik- nog geen lijntje mooi op papier weten te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze zoon heeft een licht autistische stoornis. Hij kan niet goed tekenen, maar wel viel het in de eerste groepen van de basisschool op dat zijn tekeningen zo gedetailleerd waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je observatie zeker bevestigen...
omdat autisten over het algemeen detail-denkers zijn kunnen ze vaak een duidelijk weergave tekenen van iets, waar 'normale' mensen -die het geheel overzien en de samenhang zien en begrijpen van de details- zich verliezen in een ongedetailleerde weergave van het totaal-plaatje

wil je hier meer over weten dan raad ik je dit boek aan:

dit is de titel/over autistisch denken van Peter Vermeulen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een zoon met een stoornis in het autistisch spectrum en hij kan niet overdreven goed tekenen. Als hij tekent, tekent hij altijd op dezelfde manier, ik zie daar ook geen progressie in.
Ja, ze denken in beelden, maar dat wil natuurlijk niet meteen zeggen dat je motoriek zo goed en verfijnd is dat je deze beelden meteen kan tekenen.
Autisten, of mensen met een stoornis in het autistisch spectrum zijn in de eerste plaats mensen zoals jij en ik, met dezelfde gaven en gebreken. Hun autisme is slechts een deel van hun waar wel bepaalde talenten bij komen kijken, maar dan vaker dat ze bijv. van één onderwerp enorm veel afweten, omdat ze gespecialiseerde interesses hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een persoons met een stoornis in het autistisch spectrum is niet altijd een goede tekenaar.
Wat over het algemeen wel zo is is dat ze een sterk ontwikkeld vermogen van detailwaarneming hebben en dit in tekeningen uiten of waarnemen.

Dus als iemand met autisme goed kan tekenen dan zie je vaak ook veel detail terug.
Daarnaast is het zo dat als je ze een tekening voor houd ze nagenoeg alle details zien en onthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn autistische zoon kan inderdaad heel mooi tekenen, al maakt hij het jammer genoeg vaak niet af omdat het hemzelf nooit mooi genoeg is en hij dan het geduld ook niet heeft om het beter te willen doen. Hij bewaart ook nooit wat, en het is vaak al weg voordat ik er iets van kan redden. Ook op de pc is hij grafisch heel goed.

Maar nu kan mijn man ook goed tekenen (vindt ik zelf, zie avatar), en mijn dochter is er ook niet onverdienstelijk in, terwijl ik zelf nog geen huisje kan tekenen die ook nog op een huisje lijkt :-/

Dus of mijn zoon het heeft door zijn autisme of door erfelijkheid (wat autisme overigens ook kan zijn), dat kan ik dus in dit geval niet zeggen.

Een aantal tekeningen van mijn man zoals mijn zoon het ook kan (alleen dan voor zijn eigen gevoel nooit goed genoeg):
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ,wat ik in mijn omgeving ervan zie is dat autisten wel 1 ding kunnen hebben wat ze goed kunnen en zich zelf daar ook in kunnen verliezen.En een opvallend repertoire hebben van bezigheden en interesses.Ik ken een autist die heel goed jaartallen kan onthouden,die weet precies van af wanneer een kerk hier in zuidholland gebouwd is.Het lijkt dwangmatig want als hij een plaatje ziet van een kerk zegt hij eerst het jaartal .Terwiijl "wij" zeggen dit is een kerk.Dus dit is 1 van de velen voorbeelden.Er zullen heus autisten zijn die goed kunnen tekenen maar het hoort niet per definitie bij een autist.