Waarom zijn het meestal vrouwen die bang zijn voor vaccinaties?

Zie bijvoorbeeld
http://www.goeievraag.nl/vraag/nagelbijter.29101
http://www.goeievraag.nl/vraag/kinderen.29693

Toegevoegd na 20 minuten:
Het gaat niet om angst voor de gevolgen voor de ongeboren baby of voor de kinderen - in die gevallen kan ik me voorstellen dat er een verschil is tussen de angstbeleving van vrouwen en mannen.

Het gaat om de angst voor de veiligheid van de vaccinatie voor jezelf. Die lijkt bij vrouwen groter te zijn dan bij mannen.

Cryofiel
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vrouwen zijn wat meer zorgzaam ingesteld. Dat zie je duidelijk terugkomen in de vraag over vaccinaties voor kinderen. Vrouwen zijn er meer mee bezig hoe het met de gezondheid van een ander (met in het speciaal de kinderen) gesteld is en wilt er alles aan doen om dit goed te houden.

Uit zichzelf denken ze misschien meer over dergelijke zaken na, waardoor ze zich algauw zorgen over het een of ander gaan maken.

Mannen zullen over het algemeen iets makkelijker ingesteld zijn; "Laat maar komen, we zien het wel!".

Als het echter gaat om angst voor de prik zelf, zal dan van mannen en vrouwen heus niet veel schelen.. Enkel het uiten ervan verschilt erg veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat niet meer vrouwen bang zijn voor vaccinaties. Ik geloof wel dat meer vrouwen zullen uitspreken dat ze er bang voor zijn. Natuurlijke stoerdoenerij weerhoudt de man daarvan.
14 jaar geleden
Ik denk dat bij vrouwen de angst groter is, zij hebben meer te verliezen in hun eigen optiek, zij hebben kinderen waar ze voor moeten zorgen en niet te vergeten zijn ZIJ zwanger en niet de man...
Al met al denk ik inderdaad dat vrouwen eerder angstig zullen zijn voor dit nieuwe fenomeen Mexicaanse griep...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben de kinderen samen, en zorgen er samen voor. Ik wil gewoon niet dat ik mijzelf later kan verwijten dat ik mijn kind domweg heb laten vaccineren zonder ook maar naar eventuele gevolgen te kijken. En mijn man verliest zeker net zo veel als ik als, we hopen het nooit mee te maken, een kind van ons zou overlijden of gehandicapt zou raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jet, daarom je geeft het zelf al aan... Je man kan wel alles meedoen, en bijstaan, maar staat toch verder van het gezin af dan jij... Hij wil het niet en hij doet zijn stinkende best, maar toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 om de min te compenseren, want de essentie van XiniX' antwoord is waar.
In mijn geval ben ik meer belast met de medische zaken rond mijn kinderen dan mijn man, gewoon ook omdat ik parttime werk en hij fulltime. We nemen de beslissing samen, maar ik lees me er meer over in. Daarbij komt dat mijn zoon een zogeheten medisch verleden heeft, en wij daardoor veel kritischer met wel en niet zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meerdere verklaringen voor het feit dat vrouwen meer angstklachten hebben dan mannen. Zo hebben vrouwen wat meer dan mannen te maken met diverse stadia in hun leven, die beïnvloed worden door de hormonen oestrogeen en progresteron. Deze zouden indirect ook de mate van beleefde angst bepalen.

Het kan ook zijn dat angststoornissen bij mannen wel even vaak voorkomen, maar niet als zodanig worden benoemd. Mannen en vrouwen reageren heel verschillend op stressoren.

Bij mannen worden een ‘anti-sociale persoonlijkheidsstoornis’ en misbruik van genotmiddelen vaker vastgesteld. Het is goed mogelijk dat een niet vastgestelde angststoornis aan de wortel ligt van deze problemen.

De ervaring is dat vrouwen sowieso vaker hulp zoeken dan mannen als zij problemen ervaren. Voor mannen geldt dat hulp zoeken meer een taboe is en schaamtegevoelens geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat vrouwen gecompliceerder denken dan mannen.
Een vrouw haalt er van alles bij en is niet tevreden met een antwoord. Zij moet overtuigd worden. En dat lukt nu eenmaal niet met deze kwestie.