Wat is nou precies een Dejavu?

Is zoiets te verklaren? Zo ja hoe verklaar je zoiets.
Wat was jouw raarste Déjàvu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Een dejavú is het gevoel dat de situatie waar je op dat moment in zit, eerder is voorgekomen.

Dat kan gaan om de omgeving waar je eigenlijk nooit bent geweest, maar je het gevoel krijgt het wel eerder gezien te hebben. Een gesprek dat je eerder gevoerd lijkt te hebben. Een bepaalde gebeurtenis die eerder geweest lijkt te zijn.
Alsof je opeens terug gereist bent in de tijd en iets nog eens meemaakt, hoort of ziet.

De meningen zijn hierover verdeeld, wat het kan zijn. Skeptici zullen vast en zeker zeggen dat het enkel lijkt op iets dat je gekend hebt.
Ook heb ik eens gehoord dat je bewustzijn trager reageert dan je onbewustzijn waardoor je bewustzijn het 'herkent' van enkele tellen geleden uit je onderbewustzijn, die het dus al wist.

Andere mensen zeggen dat je bepaalde plekken bijvoorbeeld kent uit vorige levens.

Zelf heb ik het soms opeens in een gesprek. Opeens lijk ik de hele situatie eerder meegemaakt te hebben. Heel raar en onwerkelijk gevoel is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

zie v.v
http://m.goeievraag.nl/vraag/502
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Je bedoelt http://www.goeievraag.nl/vraag/.502 .
Een dejavu is een herinnering waarbij het verstand zich het niet kan herinneren, maar de beleving wel...

Ik ben een aantal mensen tegengekomen in mijn leven die ik eerder gezien heb in vorige levens... Dus mijn verstand kan zich dat niet herinneren, maar mijn beleving wel... En niet alleen dat, het is in de ander bevestigd, dus het verhaal, het dejavu verhaal is met meerdere personen herkend en als dusdanig herinnerd...

Het is simpel te verklaren... Jij bent Auto en Chauffeur... De auto is je lichaam en daarbij de herinnering aan dit leven en de chauffeur heeft ook een lichaam en heeft ook zijn geheugen... Wat de chauffeur herinnert dat is allemaal dejavu...

Dejavu´s zijn niet raar, maar ik ga er een boek over schrijven en hier niet schrijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het regelmatig een Dejavu, een beleving die ik bijna ook letterlijk al eerder heb meegemaakt.
Een absolute herkenning van een situatie of persoon soms zelfs. De stad waar ik nu woon, herkende ik vanaf het eerste moment dat ik er was.
Ik had geen stratenplan nodig, ik wist waar alle straten liep, kon feilloos mijn weg vinden, terwijl ik er nog nooit was geweest. Het was in het begin doodeng een pand of een bepaalde plek te herkennen, terwijl ik er nog nooit van mijn leven(dit leven) was geweest.
De wetenschap is van mening dat een Dejavu een stoornis of misinterpretatie van de hersenen is.
Met respect voor deze verklaring kan ik vanuit mijn eigen beleving alleen maar oprecht zeggen nav bovenstaand voorbeeld dat het heel iets anders is.
Je herkent iets, maakt iets mee, wat je ooit al eerder meemaakte en zag.
En dat moet dan wat mij betreft in een ander (vorig) leven zijn geweest!
Het beangstigt me niet, ik vind het vanuit die beleving volkomen logisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het ogenblik dat je beseft dat het om een deja vu gaat verandert er iets aan de situatie zodat het geen deja vu meer is.Daarom denk ik dat de theorie dat het onderbewustzijn sneller is, juist is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We leven in drie werelden tegelijk, we leven in het nu, we leven in een droomwereld als we slapen en we leven in het verleden, dejavu.
Die laatste wereld is de moeilijkste ,omdat we er over willen nadenken, het willen verklaren en dat gaat niet.
Ons verre verleden is keurig afgeschermd, waardoor we er niet bij kunnen, maar af en toe lekt er wat indrukken uit ons verre verleden naar het heden.