Waarom hechten mensen waarde aan bepaalde muziek en is hier een psychische verklaring voor?

Ik heb het over muziek die niet bij iemands begrafenis zijn gespeeld o.i.d.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hecht waarde aan het waarderen van mensen die vragen stellen ;-) Laat deze + als muziek in jouw oren klinken en geniet van je weekend!

Het beste antwoord

Dat kan en kwestie van nostalgie zijn.
Muziek kan zowel leuke herinneringen oproepen als verdriet.

Doorgaans hechten mensen waarde aan bepaalde muziek vanwege een leuke link ernaar zoals bijvoorbeeld aangename klank, aanstekelijk ritme, de bijhorende tekst, een bepaalde plaats, een specifieke persoon zoals een spetter van een zanger of zangeres enz.

En hoe raar het ook klinkt, sommige mensen willen een zekere mate van verdriet Bewust weer oproepen omdat ze zich dan dichter bij een verloren Liefde wanen.

Er zijn vast nog meerdere redenen waarom mensen zich aan bepaalde muziek hechten doch niet iedereen stelt zich daar vragen bij ;-)

Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat is om dat ze muziek horen uit de kindere jaren of zo dan denken ze van wat een mooie tijd was het toen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms ligt het aan de tekst.. die steekt (voor jouw gevoel) zó goed in elkaar dat hij je 'raakt'. Andere keren is het de melodie die je meteen 'pakt'. Vaak is het een herinnering aan een bepaalde tijd (met een bepaalde persoon (..dit is ONS nummer!) uit het verleden). Ik weet niet of het echt psychisch is. Voor mij persoonlijk is het meer gevoelsmatig.

Hoe dat evt. wetenschappenlijk verklaard zou kunnen worden..? Eerlijk gezegd ben ik daar niet eens benieuwd naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms is het ook omgekeerd, dan heb je een hekel aan een liedje om bepaalde herinneringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik eigenlijk nog nooit gehad, jij wel? Ik denk dat bij mij een liedje eerder blijft hangen als ik er een leuke herinnering aan heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wel en nog als ik dan dat bepaalde liedje hoor herinner ik me weer waarom ik er een hekel aan had. Maar andersom (leuke herinnering) komt toch wel vaker voor.
ik denk dat het een kwestie van smaak is.
(zo zal een hardrocker niet genieten van klassieke muziek bv) maar ook van wat voor emotie de muziek bij je oproept.

bij liefdesverdriet zullen smartlappen aantrekkelijk kunnen zijn omdat men zichzelf herkent in de tekst.

ook de stemming in de omgeving zal een rol spelen (denk bv aan een apres ski café waar enkel feestnummer gedraaid worden waar op mee te hossen is maar je zelf de muziek thuis nooit zal draaien)

ook herinneringen spelen een rol (een nummer dat je doet denken aan de vakantie, vroeger thuis omdat je ouders het draaiden etc)

het kan ook een manier zijn om jezelf te onderscheiden of je bij een bepaald groepje te scharen (denk aan rap, of de punkers bv)

zelf heb ik de muziek op mijn computer in mapjes staan op genre. vrolijke meezingers, of swingende muziek voor als ik moet strijken (dan is het nog een beetje aantrekkelijk) :)
hardrock als ik wat heftigers wil, of mijn mapje zielige muziek als ik mezelf even helemaal wil verliezen in de emotie.
als het wat druk om me heen is zet ik lekkere rustige nummers op, en bij de gekke 5 minuten meezingers met een tekst die kant nog wal raken zodat de kids en ik lekker kunnen dansen en gek doen.

kortom, ik denk dat er niet 1 verklaring is afgezien van de de cliche uitspraak 'het moet je aanspreken'. muziek kan je raken door de koppelingen die je er zelf bij legt, en dat zal bij geen enkel mens hetzelfde zijn (ervaringen, voorkeur, emoties, herinneringen, gemoedstoestand etc.)