Bestaat er een vorm van verslaving om iemand aan het lijntje te houden?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik bedoel op het gebied van liefde, dat iemand de ander afwijst, daarna weer aantrekt, vervolgens weer afwijst etc.

12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je je vraag toe moet lichten.
aan het lijntje houden? op een 0900 nummer? aan de coke? letterlijk aan een touw?

Antwoorden (7)

Dat komt vrij veel voor. Of het een officiele verslaving is betwijfel ik, maar niet voor niets hebben tieners vaak aan/uit relaties.
Soms is er sprake van een bewust manipulatie spelletje van een van de partners.
Vaker heeft het te maken met elkaar aantrekken, totdat je dicht genoeg bij elkaar bent om ook de nadelen van de ander te zien, waardoor je afgestoten wordt, waardoor je alleen weer de goede dingen ziet ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi en bevattelijk verwoord +
Je kunt verslaafd zijn aan bepaalde handeling, bepaald gedrag, of een bepaald stofje/middel, dus je kunt ook verslaagd zijn aan het "aan het lijntje-houden) van iemand. (gedrag)

Toegevoegd na 1 minuut:
Verslaagd = verslaafd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de grappenmaakster verslaagd ;-)
+
Je zou dat een vorm van 'onvrijwillige' verslaving kunnen noemen ja.

Je kan je aangetrokken voelen door de ander vanwege één bepaald facet dat heel aanlokkelijk lijkt en van zodra je dan vaker optrekt met die ander komen er ook andere trekjes aan het licht die je bijvoorbeeld minder leuk vindt en dan ga je daar, verbaal of non-verbaal, onvermijdelijk over zeuren of klagen. Dat voelt de ander onbewust aan en dat geeft dan een gevoel van weerstand die zich uit in verschillende vormen van afwijzen.

Hoe dan ook, degene die ogenschijnlijk het heft in handen heeft en dus zelf het initiatief neemt om af te wijzen en aan te trekken die heeft daar evenveel last van.
Doorgaans heeft die ander niet bewust de bedoeling om iemand aan het lijntje te houden.

Vele songteksten zijn op dit fenomeen gebaseerd.

'With or without You' van U2 is het eerste wat bij me opkwam tijdens het lezen van jouw vraag.
Tijdens het typen van het antwoord heb ik naar de song via onderstaande link geluisterd.

Probeer gewoon Begrip op te brengen voor degenen die onderhevig zijn aan de soms onvermijdelijk extreme nevenverschijnselen van het wonderlijke maar even vaak bizarre Liefdesspel van aantrekken en afstoten.

Telkens opnieuw Begrip tonen voor elkaars 'tijdelijk' onvermogen om consequente keuzes te maken is het mooiste én meest aantrekkelijke wat er is ;-)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Mooi inspirerend antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat grappig.
het eerste woord wat in me opkomt bij het lezen van dit antwoord is Elevation van U2. misschien wel omdat ik de clip leuk vindt:
verheven zijn, hoogteverschil (letterlijk en figuurlijk)fantasie, oppermachtig, 1 wereld met meerdere werkelijkheden, het onaantastbare. etc.
het woord 'Elevation' een brede lading kan dekken. zelfs in de psychologie spreekt men van 'elevatie', en is eveneens een fenomeen maar veel minder bekend.
het is namelijk de tegenhanger van (chronische) negativiteit/zwartgalligheid/depressie. beiden zijn een soort 'world of becoming' welke uiteindelijk net zo liminaal kunnen zijn omdat van zowel een TE negatieve als een TE positieve invalshoek blijft vasthouden (benaderen, opvatten, creeren) men daadwerkelijk zelf afstand schept door het verschil in 'level' en wel in al zijn aspecten. zonder de benodigde vaardigheden raakt men in een vicieuze cirkel.
soms krijgt men de indruk dat de persoon zich bewust verheft boven anderen, en dat is uiteraard bijzonder jammer. net zo jammer als het is wanneer een depressief persoon te horen krijgt: ja als je blijft kniezen wil je zelf ook niet anders. in beide gevallen is het geen kwestie van niet willen, maar (nog) niet kunnen. in heftige gevallen ziet en ervaart men 'separation'.
als de persoon denk dat deze ziet wat anderen niet ziet, kan wat anderen niet kunnen. of kan begrijpen wat anderen niet zouden kunnen begrijpen.
het is dan bijzonder lastig (zo niet onmogelijk) de zeer strakke en rechtlijnige interpretatie van ideeën welke bepaald wordt door een onbewuste wijzinging in de belevingsmodus te doorbreken of hier enig inzicht in de verschaffen. vaak is het ooit een manier geweest om zich staande te houden bij het verwerken van tegenslagen en zo te kunnen overleven, en het cynishe is dat men bij hardekkige elevatie depressive periodes heeft gekent. de filter van het waarnemen werkt dus niet naar het behoren, maar confrontatie met feiten is helaas lang niet altijd mogelijk (er is altijd wel een uitweg of excuus om vast te houden aan het gedrag) maar goed, ik luister nog even verder naar de zeer boeiende en leerzame teksten van U2 :)) een fijne dag allen!!!
Ja, die bestaat!

De ultieme manier van de ego om steeds de ander de liefde voor jou te laten verklaren. Het geeft een gevoel van macht en controle over je eigen leven en die van anderen.

Ego wil bevestiging op bevestiging zien, liefde kent die voorwaarde niet.

Mensen die gevoelig zijn voor deze verslaving zouden zich kunnen afvragen wat er zich in hun leven heeft afgespeeld die dit veroorzaakt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook die mensen die zich aan een lijntje laten houden zijn debet aan deze relatie. Immers ze houden het net zo goed in stand. Hier heb je echt 2 mensen voor nodig om dit in stand te houden.. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heet een relatieverslaving. Tip: Lees eens het boek van Robin Norwood, "Als hij maar gelukkig is". Daarin wordt een hoop duidelijk.... Ook waar dit soort verslaving aan ten grondslag ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, maar of het ook enkel onder de noemer 'verslaving' bestaat betwijfel ik.

vaak is er sprake van een scheve machtsverhouding, enkel om controle te houden.

soms komt dit voort uit onzekerheid (opvoeding, ervaring etc) en soms uit een soort onvermogen (gebrek aan empathie, of bv een narcistische persoonlijkheidsstoornis)

afkicken kan je niet, maar er kunnen in heel veel gevallen wel bepaalde vaardigheden aangeleerd worden (met hulp uiteraard) zodat iemand leert de controle niet zo krampachtig af te dwingen.

sommigen gaan er heel erg ver in, puur omdat men als de dood is om de regie over anderen kwijt te raken.
m.i. is met dominant gedrag iemand onder controle te houden (puur voorspelbaar voor de ander) maar gaat het in de meeste gevallen niet om dominantie zelf.

het is simpelweg een van de middelen om controle te krijgen over de sitautie. (op iemands gevoel spelen, medelij opwekken, een ander een schuldgevoel geven zijn ook middelen, net als iemand inpalmen een middel kan zijn)

mocht dit jezelf overkomen zou ik eerst eens nadenken over hoe jij je toekomst ziet. wil jij als een jojo behandeld worden omdat een ander niet weet wat ie wil, of hak je de knoop door omdat je niet (op langer termijn) kan volhouden dat zekerheid voor de ander betekent dat jouw wereldje van onzekerheden aan elkaar hangt.
in hoeverre heb jij iemand nodig die je afwijst, weer toelaat, afwijst etc.

het kan wellicht helpen als je kijkt naar de mogelijke oorzaak áchter het gedrag. zie de andere partij ook in dat er wel degelijk een probleem is heb je de helft al overwonnen en zijn er handvatten te vinden om te werken aan de relatie.

zorg er dus voor dat je zelf niet verslaafd wordt aan het gevoel 'acceptatie' en 'goedkeuring' door een ander. ;-)

overigens kan het ook zo zijn dat iemand gewoon niet om je geeft, en je toelaat wanneer het die persoon uitkomt, dus of de 'controle verslaving' de enige optie is dat is niet te zeggen met enkel deze vraag/info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GossieMikkie zeg krijg ik hier toch een min cadeau!
mijn dank voor dit enorme positieve gebaar is enorm groots! blijkbaar is men te gierig om er even een motivatie bij te schenken.
hoewel ik beslist niet het onderste uit de kan wil hebben, lijkt het me wel zo fatsoenlijk om het even te motiveren. wie weet kan ik wat opsteken van de lessen des levens zodat ik nog begrip op kan brengen voor mijn geliefde minnaar.
dat zou toch het mooiste zijn wat er is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een + hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel lotte :)
dan ben je verslaafd aan aandacht! je stopt bijvoorbeeld met iemand maar dan krijg je ineens niet zoveel aandacht meer! maar je houdt van aandacht want je bent een narcist!