Kun je ook NIET nadenken?

Gewoon dus echt helemaal niet? Nergens aan? Niet aan je werk, gezondheid, wat je moet doen, wat je hebt gedaan? Wat je ziet, voelt, hoort enz?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huhhhh? :-)

Het beste antwoord

Het is bijna onmogelijk, maar als je gaat mediteren kun je een staat bereiken waarin je er heel dicht bij komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Onmogelijk, tenzij je dood bent...

Toegevoegd na 21 minuten:
Of Xinix heet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikke niet.

Mijn vader kon echter wel eens naar buiten zitten kijken en als ik dan vroeg:"waar denk je aan?", dan zei hij oprecht:"niets".

Lijkt me overigens wel heerlijk om het te kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eigen stem in je hoofd is met mediatie wel stil te krijgen voor een tijdje. Je ziet dan verder nog gewoon wat je ziet, voelt wat je voelt en hoort wat je hoort. Maar dan dus zonder talig commentaar erop. Of je in die situatie nog nadenkt? Lastig om te zeggen... Je bent je in ieder geval niet direct bewust van je gedachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel erg moeilijk maar met meditatie is dit wel mogenlijk.
Of met totale ontspanning misschien, maar het blijft lastig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben iemand die altijd denkt, het houdt nooit op. En dat is soms heel irritant, vooral als je moe bent en je wilt gaan slapen.
Toen kreeg ik een keer de volgende tip: Denk gewoon aan zwart vlak, een groot zwart vlak. Beeld het je in en kijk ernaar. En inderdaad, het werkt! Misschien is het niet helemaal NIETS, zoals jij vraagt, maar het is wel bijna niets.
In principe kan het natuurlijk wel: niet denken, maar je moet er wel veel voor doen, het gaat niet vanzelf. Want hoe meer je denkt dat je niet wil denken, hoe meer je juist wel denkt. (doordenker)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt inderdaad bewust besluiten ergens niet over na te denken, of even je hoofd niet over ingewikkelde dingen te breken, je ´verstand op nul´ zetten en je blik op oneindig. Maar je kunt je hersens nooit helemaal stopzetten. Altijd is er iets van activiteit, zelfs al hang je als een lusteloze zombie voor een volslagen hersendood teeveeprogramma, je hersens doen iets met die informatie, verwerken die op één of andere manier, en onbewust blijven er gedachten door je hoofd schieten. Je kunt ze negeren, of bewust vullen met ´leegte´, mantra´s zijn voor dat doel speciaal bedacht, maar je kunt ze niet volledig uitschakelen.
Pas wanneer alle activiteit in de hersenen stopt, kun je niet nadenken. Maar dat hoeft dan ook waarschijnlijk niet meer.