hoe kan het dat mensen met narcistische trekjes of narsicten de werkelijkheid niet kunnen zien?

bedoel dus niet het bewust ontkennen, liegen of verdraaien.
heb het dan over bewijsbare feiten en niet over persoonlijke meningen of andere zaken waar over te twisten is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Cryofiel
12 jaar geleden
De echte narcist is diegene die niets van zichzelf herkent in een beschrijving van een narcist.
liveisgreat
12 jaar geleden
hahahahaha... super cryofiel!
goede vraag ook, ben benieuwd naar de antwoorden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag, Euca!
En een mooie puntenscore heb je op dit moment: 11111 :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Want is het juist niet zo dat een narcist de werkelijk wel ziet, echter daar een superwerkelijkheid van maakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn ervaring is dat de super werkelijkheid van een narcist DE werkelijkheid is, ook al komt je met feiten aan die tegenspreken. de narcist die ik kende (ooit een partner was) had geen moeite met de werkelijkheid, want deze bestond gewoon niet als het op een of andere manier niet in het straatje paste. ik heb me hier zo vaak over verbaast (joh, waar háál je het vandáán? het is geen eens een afweermechanisme, er is geen doel te behalen (iemand zwart maken, schuld bij anderen leggen, zichzelf ophemelen) maar echt iets van een chronisch systematische desensitisatie of denkstoornis of iets in die (kromme geest) (uhm, oops....denk dat ik het antwoord zojuist heb gevonden op mijn eigen vraag) http://www.ccgt.nl/capita_okt10.htm (12e alinea)

Het beste antwoord

Ieder mens ziet en interpreteert de wereld vanuit zijn of haar eigen visie. Bij een Narcist is dit extreem, hij/zij kan zich totaal niet inleven in een ander. Voor een Narcist is er maar eén die ertoe doet, en dat is hijzelf. Alles is zwart/wit, grijstingen bestaan niet. Narcisme is echter een persoonlijkheidsstoornis, en een Narcist beziet de wereld dus vanuit een gestoorde visie. Hij/zij heeft als het ware een brilletje op met vertekenende glazen. Een Narcist weet zéker dat hij/zij altijd gelijk heeft, en zijn/haar visie de enige juiste is. Daarbij komt nog dat een narcist er altijd vanuit gaat dat als hij/zij gelijk heeft, de rest dus ongelijk heeft. En voor een narcist is het ook nog eens heel belangrijk om de anderen te overtuigen van hun eigen stomheid, nietigheid, onbetekenendheid, en zal hij/zij altijd alle middelen aanwenden om anderen hiervan te overtuigen, vaak met agressie en geweld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker helder +1

Andere antwoorden (5)

the truth lies in the eyes of the beholder .......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, en zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten. met jou zin in het achterhoofd zijn interpretatie en conclusies van wie dan ook zijn altijd 'waar', vanuit welk referentiekader dan ook. en of het nu toetsbare feiten zijn maakt dan geen enkel verschil? het gaat dus niet om gelijk hebben of niet, maar de vraag is hoe het mogelijk is dat mensen er 100% zeker van zijn dat een bepaald subjectief oordeel gewoon waarheid is waar met geen mogelijk aan te tornen is, al kom je met alle mogelijke bewijzen. dus puur om het inzicht waar wat aan scheelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk best een mooie zin die goed pakt waar t em bij een narcist in zit.
Cryofiel
12 jaar geleden
@eucalypje, de vraag is of je bij het ontkennen van bewijsbare feiten nog steeds van 'narcisme' kunt spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
takes one to no one moet ik met het schaamrood op mijn snoet erkennen ......
en is er wel een absolute zekere waarheid ? dit gaat een filosofie discusie worden , maar ik denk dat 1+1 ook 3 kan zijn ........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o nee , ik ben geen narcist
maar een NARCIS
(gniffel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cryo
ieder heeft dergelijke trekjes dus zou niet weten waarom het niet zou kunnen :)
Cryofiel
12 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om bewijsbare feiten te ontkennen ben je nog geen/niet per definitie een narcist.
Het niet al te kritisch kijken naar de eigen vermogens is een zeer menselijke eigenschap en is misschien wel onmisbaar voor een positief zelfbeeld.
Bij normale mensen kent dit wel zijn grenzen; er is dus sprake van zelfkritiek.
Misschien is een narcist zo onzeker dat hij geen zelfkritiek kan toelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Narcisten hebben een vertekend beeld van de werkelijkheid en vooral hun eigen rol daarin, je zou het een soort wanen kunnen noemen maar deze benaming is vaak te sterk.
Narcisme heb je in soorten en gradaties, ze hebben gemeen dat een persoon via het innerleven de omgeving naar de hand probeert te zetten, dat hoeft niet altijd op een ongunstige manier te zijn, Je hebt een vorm van narcisme waarbij de narcist een pleaser is, probeert een ander het zo sterk naar de zin te maken dat deze ander afhankelijk wordt van de narcistische pleaser, sterk claimend gedrag zie je dan ook vaak bestaan.
Narcisten hebben vaak een soort blinde vlek voor het eigen falen en zoeken bevestiging die het normale overstijgt.
Niet zelden ontstaat narcisme uit een (overgecompenseerd) gebrek aan zelfvertrouwen/zelfwaardering.

Nu leven we allen wel wat in de waan voor onze gedachten en hebben we sociale contacten nodig om tot (her)ijking te komen.
Narcisten echter lijken wel een soort diodes, ze laten alleen uitingen toe die hun ego streelt en ze zijn dan vaak minder- of ongevoelig voor (terechte) kritiek.

Narcisme komt veel voor, een bepaalde politicus is er een toonbeeld van, wie zwijgt mag meepraten.
De waan waarin dergelijke mensen verkeren is niet of nauwelijks te doorbreken, hun zelfbeeld zoekt slechts bevestiging en de leerbaarheid is daarom sterk verminderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een te groot gevoel van eigenwaarde en een gebrek aan inlevingsvermogen, zijn daar vaak debet aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 (snap overigens niet waarom ze ZO'N man op het plaatje afbeelden. belachelijk gewoon: ik ben ben veel mooier, en beter, en knapper, en slimmer en, en .....) :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft dat iets te maken met het fotogeniek zijn van het object?
Oftewel men kan niet ALLES hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een opmerking maken over een mooi poesje, wordt waarschijnlijk niet op prijs gesteld, neem ik aan?
Maar ik meen het van ganser harte en vind hem mooier dan mijn mooie jonge man en dat zonder dubbelzinnigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, Moolkeesje....
het is maar goed dat het zonder dubbelzinnigheid is, want anders zat er iets niet helemaal 'jofel'.
Dit poesje is namelijk een flinke KATER. de mooie aaibare jonge heer hier (kater dus!) met knuffel factor 100 (en bovendien heel aaibaar) heeft je vergissing net vergeven. waarschijnlijk zie je zijn behoorlijke formaat niet op de avatar, maar in real life is het allemaal overduidelijk.
(soms is iets niet wat het lijkt waarschijnlijk) maar goed, nu we toch niet dubbelzinnig aan het typen zijn: ik snap de vergelijking met je jonge man niet, maar
neem voor het gemak aan dat dit de inie mini op je avatar is.
muizen zijn best leuk hoor, tenzij ze geen overlast veroorzaken uiteraard. (zet ten nadele van het muisje gewoon mijn kater in. handig he?) :)
Omdat Narcisten een beeld van een plek of wereld hebben waar zij de ultieme rol in spelen, kijk maar naar hitler, hij wou het ultieme reik maken omdat hij zo narcistisch als wat was.
Narcisten zullen hun droom ten koste van alles proberen door te voeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Narcisten zijn kompleet gestoord