Is gezond verstand bij elke mens iets anders?

Of is het eerder via een evolutie en als gelijke waarde in onze persoonlijkheid opgenomen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Gezond verstand is bij elk mens anders.

Omdat het gewone verstand ( je brein) ook bij elk mens anders is.
Dat is het wat ons tot unieke personen maakt.

"Gezond verstand" is het vertrouwen op eigen eenvoudige waarneming, ervaring en redenering.
Het besef dat op actie reactie zal volgen,
dat wat je doet, altijd gevolgen zal hebben.
De mate waarin je dat kan beoordelen, is afhankelijk van je leeftijd, je genen, je ervaringen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ (toch zou ik genen weglaten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee aimeeTJE,
Jouw verstand, jouw brein, is wel degelijk ook gemaakt met het materiaal (de genen) die je van je ouders
hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
biologische factoren kunnen idd meespelen, zowel aangeboren factoren als erfelijke biologische factoren. iemand met een minder verstandelijk vermogen om maar een vb te noemen.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je genen zijn je basis van het kunnen ontwikkelen van een gezond verstand.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok hetgeen wat je leert en de vaardigheden die je kan leren te ontwikkelen (omgeving, opvoeding, verleden, ervaringen, inzicht, interpretatie, etc etc) het zijn meerdere factoren die allemaal mee moeten zitten om het hoogst haalbare eruit te halen. beperkende factoren zijn mi. niet enkel hetgeen wat vastgelegd is in de genen. stel dat iemand in de genen heeft om enorm empathisch te zijn maar een autoritaire opvoeding heeft gehad waarbij je nooit begrip kreeg en waar je nooit hebt leren praten over je emoties en gevoel. daardaar kan je in de survival stand staan omdat je moet knokken voor je eigen plekje. als je hierin blijft hangen zal je naar anderen toe dus ook nooit empatisch kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Empathisch zijn zit inderdaad in de genen, door je opvoeding kan het tijdelijk even geen kans hebben zich te ontwikkelen, het staat zeg maar even, in de slaapstand, maar bij het ouder worden, zal het zeker verder ontwikkelen.
Het is een belangrijk onderdeel van wie je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het woord verstand wordt gedefinieerd als het „vermogen om goed, helder te denken, juist inzicht” en „het vermogen om over bepaalde zaken te oordelen”.

Het impliceert dat iemand het vermogen heeft om met doorzicht te oordelen en te beslissen.
Om van gezond verstand blijk te geven, moeten we dus ons denkvermogen gebruiken.
Veel mensen laten liever anderen voor zich denken.
Ze laten de media, hun leeftijdgenoten of de heersende mening beslissingen voor hen nemen,bij elke mens zal dit dus anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
gezond verstand is een breed begrip. wat men hier gezond verstand noemt is in een andere cultuur bv zeer afwijkend.

ook binnen een cultuur is gezond verstand voor elk mens anders.
het heeft te maken met normen, waarden, opvoeding, waarneming, verleden, persoonlijke interpretatie, verleden, overtuigingen, 'waarheden', is iemand objectief of subjectief, manier van berederen, vaardigheden, gedachten, gevoelens etc etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, wie bepaalt wat een gezond verstand is.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de maatschappij denkt dat te kunnen bepalen zoals gewoonlijk. normen, waarden, het meest gangbare bepaald wat normaal is. alles wat daarbuiten valt is automatisch niet normaal, maar wel beredeneerd vanuit zogenaamd gezond verstand. tja, hoe bijzonder is dat???? :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Ieder mens is uniek.
Ook een gezond verstand, betekent, voor ieder mens iets anders, vaak een beetje anders, maar soms ook extreem anders.
Iedere wetenschapper, heeft op zijn manier een gezond verstand, anders zou de wetenschap nooit ,zich verder kunnen ontwikkelen.
Maar ook iedere niet wetenschapper, heeft min of meer een gezond verstand.
Zelfs iedere geesteszieke, heeft voor hem zelf, een gezond verstand!
We kunnen dan ook beter spreken van een min of meer, goed werkend verstand, of dat ook goed is, is moeilijk te bepalen en zal voor ieder ,iets anders beteken.
Het is de basis van de evolutie van de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
elke mens heeft gezond verstand op zijn manier, maar niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden, eigenschappen, vermogens, vaardigheden, aanleg, etc. als mensen het gaat toetsen 'aan' komt er vaak een probleem en zou je kunnen spreken van 'normaal' of 'abnormaal'. de manier waarom/waarmee iemand wil toetsen (simpelweg wil vergelijken/afmeten/afstemmen etc) vind ik boeiender dan hetgéén wat men wil toetsen. kortom een conclusie trekken over iets of iemand zegt meer over iemand zelf dan over de ander. of het nu om een wetenschapper gaat of over een niet wetenschapper maak dus in feite niets uit m.i.
(ik weet dat het enkel voorbeelden zijn) ;-) het is logisch dat men uitgaat vanuit het meest gebruikelijke, maar men maakt de fout dat alles wat hierbuiten valt te bestempelen als.....tja, raar, maf, gek, beperkt, dom, stom, afwijkend, abnormaal, etc etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De massa bepaalt wat een gezond verstand is en nooit de minderheid.
Echter kan die zelfde minderheid, hoogbegaafd zijn en beweren dat alleen hun een gezond verstand bezitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oops vergeten... door vergelijking te maken met het meest gebruikelijk als uitgangspunt kan men leren zien wat er anders is en waarom het anders is zonder hier een oordeel over te vellen of er meteen een stempel op te drukken. doet men dit wel vind ik dat weer niet normaal. (maar wie ben ik) stukje onkunde, onbegrip, gebrek aan acceptatie, respect soms, en vanuit dat standpunt: het is raar, want, het is waar of niet waar want..... weten we allemaal wel waar dat toe kan leiden. zo weet ik ook wel dat ik anders ben, in ogen val sommigen niet normaal (zal de labels niet normaals opnoemen)
ik ben best wel normaal maar soms lijkt het of ik het heeeeel goed kan verbergen. (gniffel gniffel) het is wel vervelend als anderen een uitspraak doen over normaal of niet normaal, en dat is iets wat jij ook herkent net zoals elk ander om welke reden dan ook. gelukkig zijn en blijven we allemaal mens dus dat scheelt een hele hoop