Als placebo's werken, hoe zou dit dan als behandeling geintroduceerd kunnen worden?

placebo's hebben ook een heilzame werking als de patient weet dat hij placebo's slikt. zou dit effect gebruikt kunnen worden voor mensen die niet meer te behandelen zijn met bestaande methode? tot wat voor genezings effecten zou een placebo toe instaat zijn?

als vervolg vraag op: http://www.goeievraag.nl/vraag/placebo-effect-belangrijk-medische-wetenschap.284612#1153792%23%26from%3demail%26source%3danswer_update

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Verwijzend naar mijn antwoord op je vorige vraag het volgende:
Hoe en waarom een placebo werkt, is men nog niet uit, maar dat er effecten zijn is wetenschappelijk bewezen.
mensen die niet meer zijn te behandelen omdat de reguliere mogelijkheden te kort schieten, of omdat men niet weet wat het is, kunnen zeker placebo's krijgen.
Immers, we hebben nog steeds geen inzichten hoe het werkt.
Stel dat het bij deze mensen, of enkele van deze mensen wel werkt, dan is dat mooi meegenomen.
Mijn natuurarts kwam jaren geleden, toen hij nog een ventje was, (bij een natuurarts), met een hersentumor, die niet kon worden behandeld ( nog te leven 1.5 jaar) volgens de reguliere geneeskunst.
Hij is toen door die natuurarts geholpen en binnen een jaar genezen verklaart.
De toegepaste behandelingen zijn volgens veel wetenschappers gebaseerd op suggestie en toeval.
Het feit blijft, dat hij is genezen, stel de wetenschappers hadden gelijk, dan zou dat een geweldige vondst kunnen betekenen, stel ze hebben geen gelijk, ook dan is het een geweldige vondst dat hij er door is genezen.
Is alles toch gebaseerd op het placebo-effect, dan zou de reguliere geneeskunst het uitstekend kunnen toe gaan passen, zeker bij niet meer te behandelen patiënten.
Helaas zal daarvoor wel eerst de discussie ontstaan, dat het eerst bewezen moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik begrijp je laatste zin niet. In het begin van je antwoord schrijf je, dat het wetenschappelijk bewezen is. In je laatste zin schrijf je, dat er discussie zal ontstaan dat het bewezen moet worden. In mijn ogen is dit een tegenspraak. Kun je uitleggen hoe je dit bedoelt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De resultaten van het geven van een placebo, is wetenschappelijk bewezen. maar om dit nu zo maar in te zetten bij niet meer te behandelen patiënten, zal niet zo maar gebeuren, daar zal wel weer een hele discussie over heen moeten gaan, omdat dan eerst bewezen moet worden, of pacebo's bij deze doelgroep ook werkzaam blijken te zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk dat de werkzaamheid van placebo's goed genoeg bewezen is om ze bij elke doelgroep in te zetten. Het probleem zal eerder zijn, of het ethisch toelaatbaar is om mensen met een placebo te behandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk dat is nu precies wat ik bedoel, je nu al afvragen of het ethisch toelaatbaar is, voor een groep patiénten die niet meer te behandelen zijn.
i.p.v. direct er aan beginnen om te kijken of ze er baat bij hebben en om zo anderen, niet meer te behandelen patiënten te helpen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat begrijp je verkeerd. IK vraag me niet af of het ethisch toelaatbaar is. Ik vind het namelijk ethisch zeker toelaatbaar! Ik vind het juist de vraag of het ethisch toelaatbaar is, mensen zulke behandelingen te ontzeggen! Het probleem is, dat de vorige generatie in de jaren 1960 heeft besloten dat artsen volledige openheid van zaken moesten geven. Tot die tijd kon de arts een placebo toedienen zonder dat aan de patiënt te vertellen. De patiënt genas, en iedereen was blij. Na die tijd mocht dat niet meer: het was de patiënt zelf die geen placebo meer wenste! De artsen werden gedwongen deze wens van de patiënt te honoreren. Pas recentelijk beginnen ook gewone mensen (niet-medici) zich te realiseren, dat placebo's nuttig zijn. Maar de weerstand hiertegen is nog altijd groot. Dat komt door wettelijke regelingen, maar ook door huiver bij een groot deel van de patiënten. Een arts die een placebo geeft, neemt dus een risico: hij zou toevallig net zo'n patiënt kunnen treffen, die hier niet voor openstaat, en heel boos wordt. DAT is het ethische probleem. Wat mag wel, wat mag niet? Wat accepteren we wel, wat accepteren we niet? Het is een proces van bewustwording dat heel langzaam verloopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel te langzaam, ik zie het bij suikervervangers, stevia is nu eindelijk tegelaten in ons land, is jaren tegengehouden, want eerst onderzoeken, testen, rapporten enz.
Heel terecht overigens, maar in het buitenland waren ze al veel verder, er zijn nog een aantal plantaardige suikervervangers, die nog beter zijn ( smaak) maar het zal opnieuw jaren duren voor een toelating.
En dat , dat het bekend is dat de gangbare suikers heel slecht voor ons kunnen zijn, (ook veel suikervervangers) daar zijn zoveel rapporten inmiddels over gemaakt, die vernietigend oordelen over geraffineerde suikers.
Maar aan suiker wordt heel veel verdiend, het zijn erg veel arbeidsplaatsen, accijns enz.
Dat gooi je zo maar niet overboord.
Dat weegt vaak zwaarder dan de gezondheid van de mens.
Cryofiel
12 jaar geleden
Euh... leuk en aardig, maar wat heeft dat te maken met deze vraag, met dit antwoord, of met dit gesprek? Leuk dat je een totaal nieuwe discussie wilt starten, maar daar doe ik niet aan mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was een voorbeeld van het proces van bewustwording dat heel langzaam verloopt.

Andere antwoorden (4)

Placebo's werken niet als medicijn. Ze worden alleen gebruikt als referentie bij onderzoeken dus dan krijgt een deel van de testpersonen een nep pil (placebo) en zodat ze de werkelijke effecten van de echte pil kunnen testen.
Voor mensen die denken dat ze iets hebben kan een placebo ze het idee geven dat ze behandelt worden en zullen ze denken dat ze genezen zijn.
Dat zit dus allemaal tussen hun oren zowel dat ze ziek zijn als de genezing door die pil (placebo)
Die mensen mogen dan natuurlijk niet weten dat ze een placebo hebben gekregen maar moeten echt denken dat ze een echt medicijn hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep als het tussen de oren zit wel. Of als de ziekte waar ze voor behandeld werden ook zonder medicatie geneest.
Een pilletje waar absoluut niets in zit (placebo) kan namelijk ook niets genezen.
Het placebo effect is dan ook het effect van het denken dat je medicatie krijgt.
Als mensen weten dat ze een placebo krijgen kunnen ze denken dat ze in de maling worden genomen en denken dat ze toch een echt medicijn krijgen toegediend waardoor hun ziekte geneest. (reverse psygologie)
Dat placebo werkt, komt niet zozeer door het pilletje wat men krijgt, maar door de gedachten: "die pil helpt mij", "er is een oplossing voor MIJN ziekte... de pil".

Wil je placebo als een behandeling gaan introduceren, dan zal je de patiënten moeten leren om hun gedachtepatronen te gaan veranderen.
Zo zal een gedachte: "ik hoop dat ik morgen niet ziek wordt", eigenlijk een gedachte die als uitkomst zal hebben dat je morgen ziek zal voelen.
De gedachte: "morgen ben ik fit en helder", zal wel goed voor je zijn.

Hierover is divers materiaal geschreven, waarvan de bekendste het boek/film "the secret" is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
viri
het zit idd letterlijk tussen je oren, maar hier werkt een placebo zeer zeker niet. geen enkele nadenkende arts zal hier een placebo voorschrijven. geen enkele nadenkende persoon zal hier een kruidenmiddeltje of wat dan ook voor voorschrijven. een C+ voor GD, positief zijn en vooral geloven is altijd belangrijk. genezen doet het niet altijd, maar zelfs bij terminale patienten kan een pos instelling een enorm verschil maken in de tijd die ze nog hebben (ff grof gezegd)
Er zijn mensen die puur een pil nodig hebben voor genezing. Een ziekte kan inderdaad tussen de oren zitten, maar het lichaam is zeker voor de gek te houden. Wanneer je een placebo slikt weet je lichaam dat er iets komt. Misschien kun je het vergelijken met het kauwen van kauwgom. Wanneer je veel kauwgom eet denk je lichaam dat er eten in de maag zal komen, je weet zelf dat het niet zo is maar je lichaam reageert er op die manier op. Bij veel mensen geeft het de spijsvertering een stimulans om weer te gaan verteren.
Je weet dat je geen voeding binnen krijgt, en toch reageert je lichaam. Je weet dat een placebo niet werkt, en toch reageert je lichaam...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet iedereen is vatbaar voor de werking van een placebo.

daarbij is het ook niet mogelijk om terminale patienten te genezen hiermee (jomanda en millecam verhaal)

het KAN positief effect hebben, en er zijn mensen die genezen van hun kwaal. de vraag is echter of ze ook echt ziek waren natuurlijk.

daar waar een placebo gunstig effect heeft heeft iemand dit dus zelf gedaan.
de mens in m.i. tot meer in staat dan wat de meesten zelf voor mogelijk houden. kortom: je moet er in geloven.

maar mensen twijfelen nu eenmaal vaak aan zichzelf, en dan is het middeltje wat puur ondersteunend werkt een uitkomst. als een arts overtuigend genoeg zal de persoon zelf ook overtuigd zijn, en daar gaat het om.

het kan worden voorgeschreven op therapeutische basis zonder dat de patient hier benul van heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Een plusje voor dit antwoord, maar wel met een kanttekening. Het placebo-effect kán namelijk ook werken als je er niet in gelooft. Puur het feit dat iemand *oprecht* probeert jou te *helpen*, je daarbij persoonlijke *aandacht* geeft, en daar veel werk van maakt, helpt al - zelfs al geloof je er geen zier van.