Mensen die voor het vak gekozen hebben van psycholoog, zijn meestal gevoelige mensen.
Deze mensen hebben van nature een soort 6e zintuig waardoor ze beter inzicht hebben in de problemen van de ander.
Doordat ze zelf zo gevoelig zijn pikken ze uit hun omgeving allerlei prikkels op die invloed op ze hebben.
Ze hebben wel geleerd daar mee om te gaan, maar ook voor deze mensen is er een grens, gaan ze deze grens te vaak over, dan gaat het mis, een burn-out of iets dergelijks , komt bij hun ook voor .
In theorie weten ze er alles van, maar worden door hun overgevoeligheid soms zelf het slachtoffer.
Ze worden dus niet ziek van de ellende van een ander aan te horen, maar door hun overgevoeligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw +1. Ik ben erg gevoelig voor je antwoord...

Andere antwoorden (9)

Tuurlijk, hij/zij is ook maar een mens. Al zullen ze de symptonen (misschien) eerder herkennen, en daardoor kunnen ze eerder hulp zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste zin is waar. De tweede niet. Bij jezelf kun je heel slecht iets herkennen. Al is het maar omdat je het niet waar wil hebben. Meer een idee van: Dat overkomt MIJ toch niet...
Het is een mens net als niet psychlogen en kan dus ook een psychische ziekte krijgen. Misschien kan het door zijn/haar beroep zelfs wel eerder voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Extreem vatbaar zelfs! Het zou erg knap zijn als dag in dag uit de problemen van anderen aanhoren geen enkele invloed zou hebben op je eigen psyche...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat zijn ook mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de beroepsgroep psychiater/psycholoog is het zelfmoordgehalte het hoogst van alle beroepen... Is dat niet een indirect antwoord op je vraag... Ze zijn erg vatbaar voor psychische ziektes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is niet omdat ze zelfmoord plegen dat ze een psychische ziekte hebben. Dat is nog een wereld van verschil.
Psychische problemen hebben, wil niet direct zeggen 'een psychische ziekte.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het dan weer niet met je eens... Als je zelfmoord pleegt, dan spoort er ergens iets niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, ja, maar dat hoeft niet per se het gevolg te zijn van een psychische ziekte, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar kan het dan nog een gevolg van zijn, IVV?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is IVV?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
InVinoVeritas
Ik had laatst een conversatie met een psygoloog. Op een gegeven moment vroeg ik haar: Wil je erover praten...?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn broer is psycholoog en ik zie vaak aan hem het gevecht om zelf in balans te blijven.
Hij kan zijn patiënten overigens perfect helpen,maar niet ongestraft.
Vroeger was hij een spontane open man, nu is hij gesloten geworden en soms erg sarcastisch en ik vrees ook eenzaam.
Wij eten een keer per week samen en dan verteld hij wel eens iets en hoe moeilijk.
Ik vind hem erg professioneel, maar ik merk dat dat veel dingen hem blijven aangrijpen, gelukkig maar, dat betekend dat hij nog echt kan voelen.
Hij lijkt mij verder even vatbaar als ieder ander voor welke ziekte dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk! Net zoals een oncoloog ook kanker kan krijgen, of een reumatoloog reuma (nb. ik weet dat een psycholoog geen arts is!).
Wat mij trouwens opvalt, is dat veel mensen die studie kiezen omdat ze zelf psychische problemen hebben (gehad).
Moet je eens op bijvoorbeeld een forum van (ex)-eetstoornispatiënten kijken hoeveel er daarvan psychologie studeren of willen studeren! Bovengemiddeld veel.

Het lijkt misschien dat een psycholoog symptomen sneller zal herkennen, maar ik denk het niet. Veel psychische ziektes zijn namelijk herkenbaar door de onwetendheid van de zieke zelf. Iemand die automutileert zal dit niet direct als ziekte zien, maar als oplossing. Iemand met een eetstoornis ziet het vaak eerst als 'gewoon diëten'. Een pathalogische leugenaar of schitzofreen heeft een eigen waarheid.
Dus of diegene nou psycholoog of kleuterjuf is... symptomen zelf herkennen is vaak erg moeilijk, ook al ken je alle symptomen lijsten uit je hoofd. (Dit is trouwen gebasseerd op wat ik denk, en op mijn ervaring met 1 ex-psycholoog uit mijn omgeving).

Misschien zijn ze wel zelfs iets vatbaarder, bijvoorbeeld voor een depressie. Sommige verhalen kunnen erg deprimerend zijn en het zal niet altijd lukken om alles achter je te laten. Het stapelt zich toch op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk als je niets over ziektes in je hoofd weet dan ben je daar denk ik ook minder vatbaar voor. Zodra je weet dat er bepaalde (hoofd-)ziektes zijn ben je er denk ik vatbaarder voor. Daarom denk ik soms dat domme mensen gelukkige zijn dan mensen die alles lijken te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bull....
Psychische stoornissen komen op alle intelligentie-niveaus vrijwel evenveel voor. Het is niet zo, dat omdat je iets niet kent dat je het niet kan krijgen. Want dan zou ik er nu een moord voor doen om niets over de Mexicaanse griep te weten... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En trouwens: 'domme' mensen bestaan naar mijn mening niet. Sommige zwakbegaafden hebben over bepaalde zaken meer kennis en kunde dan ik, en ik ben de domste niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
excuus voor het woord domme. Mensen met minder kennis had ik misschien moeten zeggen. Ik denk dat ook zo is met (hoofd-) ziektes en niet met lichamelijk ziektes zoals griep ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan nog klopt het niet. Zoals ik al schreef komen psychische stoornissen in alle lagen van de bevolking vrijwel evenveel voor. Intelligentie-niveau heeft er zeker niets mee te maken. Wel is het waarschijnlijk zo dat mensen die een hoger intelligentie-niveau hebben eerder hulp zoeken, waardoor het misschien LIJKT alsof ze er meer last van hebben....