Zouden blinden in dromen wel kunnen zien?

Ik heb het bijvoorbeeld ook over blinden die blind zijn geboren. Zouden blinden in dromen wel kleuren zien en mensen? Is hier wel eens onderzoek naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wanneer je zeer slechtziend of blind geboren wordt, zoals ikzelf, zul je nooit kunnen dromen alsof je kunt zien. Alleen wazige beelden of het ontbreken van beelden komen dan terug in je dromen.
Zelf heb ik eens gedroomd dat ik kon zien. Een verborgen wens waarschijnlijk, maar onmiddellijk kwam er nòg een verborgen wens naar boven, namelijk zelfstandig een normaal gedrukt boek lezen. Dus pakte ik een boek en sloeg het open. Op dat moment ontstond er een geheugenconflict, want ik heb geen herinnering of voorstelling van hoe het is om in een normaal boek te lezen.
In mijn dromen werden de letters heel groot en kon ik ze met mijn handen voelen. Dit was het gevolg van het feit dat ik normaal een braille-lezer ben. (Ik weet dat wakker worden bij sommige blinden een teleurstellend gevoel geeft wanneer ze net gedroomd hebben dat ze konden zien, terwijl ze bij het ontwaken toch nog blind zijn).
Een mens kan dus geen dingen dromen waarvan hij of zij zich geen voorstelling kan maken. Onze dromen maken wij zelf, puttend uit het geheugen.
Mensen die tijdens hun leven blind of zeer slechtziend zijn geworden, kunnen daarom wèl normale beelden dromen. Deze beelden beginnen echter na een aantal jaren te vervagen. Een voorbeeld: na twintig jaar droomt iemand van zijn dochter, die inmiddels 24 is, maar hij ziet haar in zijn droom nog steeds als vierjarig meisje.

Bert Theunis, Hoofd Audiotheek, Visio (Landelijke Stichting Slechtzienden en Blinden), Huizen.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, blinden dromen niet in beelden en zeker niet in kleuren... Of dit ook geldt voor blinden die op latere leeftijd blind zijn geworden weet ik dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb vorige week een verhaal in de krant gelezen van een blinde man die het geweldig vond om te gaan slapen, want in zijn dromen kon hij zien.
Het was wel iemand die niet blind geboren was.

Als ik de bron nog kan vinden voeg ik hem nog toe.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bijgaand de bron van een ervaringsdeskundige!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit onderzoek is gebleken dat blinden wel dromen en ook visuele vormen ervaren,en soms ook kleurverschillen, maar deze niet kunnen definiëren als ze bij geboorte al blind waren, of dit voor hun kleutertijd zijn geworden.
Ze kunnen wel aangeven of ze bijv. een boom zagen, maar dit is waarschijnlijk omdat ze in het dagelijks leven door tasten de vorm van een boom kennen. Ze kunnen geen kleur aangeven, want ze weten niet wat kleur is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die blind geboren is in zijn dromen dezelfde beelden 'ziet' dan zienden.In je dromen verwerk je de dingen die je overdag beleefd,je ziet mensen en dingen die je kent.Blinden zien misschien wel beelden maar dan de beelden die ze zelf vormen naar hun eigen gedachten van hoe dingen eruit zien.Misschien dromen ze van het gevoel dat ze ergens bij hebben,net als overdag.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen die later blind zijn geworden wel dromen in dezelfde beelden dan zienden.Omdat ze weten hoe voorwerpen eruit zien en wat kleuren betekenen.

Ik kan dit antwoord niet onderbouwen met kennis,het is wat ik ervan denk.Ik vind het wel een interessante vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb deze vraag twee maanden geleden ook gesteld. Hieronder is de link...