Waarom leer ik niks van wat ik meemaak?

De reden dat ik denk dat deze vraag stel is omdat ik sowieso wel denk dat meerderen er last van hebben. Zal namelijk bizar zijn als ik de enigste ben.

De laatste tijd maak ik nare dingen mee. Dingen die ik niet hoef mee te maken. Als ik eindelijk alles eens kon onthouden en, de tips die ik kreeg kon opvolgen. Maar elke keer weer, gebeurt het toch, dat ik bijvoorbeeld enorm in het rood komt te staan, omdat ik weer te veel heb besteed en niet heb gespaard. Dit terwijl ik deze situatie nu alleen dit jaar al 5x heb meegemaakt. En ik vroeg me nu toch af, waarom gebeurt dit?

Ja, ik kan niet wachten tot ik weer na de psycholoog ga. Ik wil t antwoord nu hebben.

Wat is er mis met mijn geheugen? En waarom kan ik niet veranderen zoals heel veel mensen van mijn eisen?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Psychologische klachten die ik wel heb zijn autisme, depressie, zeer lage zelfvertrouwen en geen motivatie. Heeft dat er iets mee te maken?

Samenvattende: Normale mensen LEREN van hun fouten. Ik niet. Waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (10)

Misschien omdat je:
Niet echt wilt
Vergeet wat er toen fout ging
Ik denk dat je meer hebt aan een budgetcoach of hulp, dan aan een psycholoog
Iemand die je op de lange termijn kan leren denken.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik bedoel niet dat je moet vergeten wat er gebeurd is ik bedoelde , dat het niet leren van je fouten komt omdat je steeds weer vergeet hoe lastig het is om zonder geld te zitten. Je zou een coach of mentor moetem hebben
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1 IEDEREEN WIL!!
Maar voor sommige mensen is het te moeilijk om door te gaan onder de huidige omstandigheden. Zelfs een crimineel die 100 moorden op zijn naam heeft verlangt naar een ander leven.
Het heeft alles te maken met de omstandigheden waarin je zit!
Omdat je dat niet echt wilt.

Hier zeg je het zelf: geen motivatie.

Die motivatie zal toch echt uit jezelf moeten komen.
Die is niet te koop.
Die krijg je niet voor niets aangereikt als een kant-en-klaar pakketje.

Bij een andere vraag zeg je zelf:
""""""(En nee geen onzin ga naar de dokter, want dat weiger ik te gaan!)"""""

Hier geldt hetzelfde:
Als je grote problemen hebt, moet je hulp zoeken.
En die hulp ook aanvaarden.

Jij hebt psychologische klachten die GEEN ziekte zijn,
en waar je ZELF heel veel aan kan doen.

Jij leert niet van je fouten omdat je blijkbaar nog niet hard genoeg op je bek bent gegaan.
Je bent pas 22 jaar.
Je kan nog vanalles van je leven maken.
Maar je zult dat toch echt ZELF moeten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een min. Het ligt echt een stuk genuanceerder dan je denkt te weten!
je leert er heus wel van, maar blijkbaar heeft het nog niet genoeg impact op je gehad, om er echt aan te blijven denken. niemand is normaal, geloof me maar, ik ken mensen die heel erg rood staan, ondanks dat ze dat staan blijven ze doorgaan op hun manier, waarmee ze dus nog meer schulden maken, er komt een moment voor iedereen dat ze nou eens beslissen het roer eens goed om te gooien. wel fijn dat je tenminste bij een psycholoog terecht kan! geloof me, het lukt je nog wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit het feit dat je deze vraag stelt, blijkt al wel dat je WEL leert. Het gaat alleen anders en trager dan bij de gemiddelde aardbewoner. Ben je daar bewust van, en je hebt de helft van het probleem al opgelost.
Bij jou gaat niks vanzelf. Het duurt veel langer voordat je oorzaak en gevolg snapt (en ook echt tot in je botten voelt). Maar een troost heb je: je bent nog lang niet uit-ontwikkeld. Bij mensen met autisme duurt de sociale groei tot in hun dertigste. Dus laat je coachen en denk telkens als je advies krijgt even aan je eigen beperking. Waarschijnlijk sta je dan meer open voor het advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mooi positief antwoord!
Het komt doordat je niet voldoende gemotiveerd bent. Maar dat begint nu te komen, anders had je deze vraag niet gesteld. Je zal jezelf toch echt zover moeten krijgen om andere strategieën te gaan hanteren in je uitgavenpatroon en ook in de andere dingen waarmee je steeds de fout ingaat.
Wat je uitgaven betreft moet je je, voor je van huis gaat, afvragen wat je moet gaan kopen en hoeveel dat ongeveer gaat kosten. Neem dan alleen dat geld, cash, mee en laat je pinpas thuis. Dan kun je ook geen brokken maken.
Bekijk wat er nog meer steeds mis gaat en verander je gedrag ten opzichte van die dingen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je leert WEL van dingen. Je hebt alleen een scherpe (en kritische) blik.

Ik denk dat jij de dingen die WEER fout gaan uitvergroot.

Dingen die je (onbewust) belangrijk vindt daar leer je ECHT wel van een slechte ervaring.

Ik denk dat je te veel focussed op wat er nu mis is, en dat past dan voor bij klachten als depressie en laag zelfvertrouwen

Echt er zijn mensen met dezelfde "staat van dienst" die alles van de zonnige kant zien en de dingen die mis gaan bagatelliseren. Als je daarin doorschiet ben je trouwens ook fout bezit.

Maar ik denk dat je gewoon te veel lijdt onder wat mis gaat, niet noodzakelijk aan de hoeveelheid/omvang
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
Maar.... als je daar iets in herkent krijg je mogelijk meer positieve energie uit een inspanning om DAAR iets aan te veranderen. Aan je blik op het leven zelf ipv aan allerlei inhoudelijke zaken
Volgens mij leer je wel van wat je meemaakt.... net als iedereen ;-)
Teveel besteden en in het rood komen te staan gebeurt vaak bij impulsaankopen (je wilt iets hebben en wel nu meteen) en/of als je niet goed weet hoe je met geld om moet gaan.... en dat zou ook goed aan je autisme kunnen liggen. Mijn zoon heeft geen goed geldbesef en heeft ook autisme en zo ken ik er velen.
Normale mensen LEREN van hun fouten zeg je.... ben jij niet normaal dan??? Iedereen heeft punten, die hij/zij moeilijk vindt. Fouten maken mag, MOET zelfs.
Je schrijft ook veel te hebben meegemaakt: daar kunnen de depressie, het lage zelfvertrouwen en de motivatie vandaan komen. Daar valt aan te werken. Je bent al bij een psycholoog: die is daarvoor, om je daarmee te helpen.
Dat vereist bijvoorbeeld inzicht en manieren, om ermee om te leren gaan.
Dat zijn problemen, waar je niet op een woensdagavondje vanaf komt, zelfs niet met hele goede adviezen van GV-ers!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan.... helaas hè, was het maar zo!
Je leert heus wel van je fouten, alleen langzamer dan je zou willen.
Als je in een nare situatie zit, heb je (net als vrijwel alle andere mensen) de neiging om jezelf te helpen je beter te voelen door jezelf cadeautjes te geven.
Helaas merk je dan dat je aan het eind van je geld steeds meer maand overhoudt en dat geeft stress, welke je aanzet weer jezelf met cadeautjes gerust te stellen enz.

Die vicieuze cirkel doorbreek je het best met een goede psycholoog en behandeling van je depressie.

Als je dat in je macht krijgt, wordt je zelflerend vermogen weer beter en merk je dat goede raad en voornemens beter beklijven.

Geef jezelf complimentjes en wen je andere methoden aan om jezelf te belonen, er zullen vast mensen zijn die je wel waarderen.

Ook dat ongunstige zelfbeeld moet gereset worden.
Met een goede psycholoog en evt. medicatie ga je hier uit komen. Desnoods schakel je schuldsanering in.
Doen hoor!
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw gedachten creëren. Je leert niets van wat je meemaakt, omdat je dat al in je mind hebt geplant.
Zet er een andere gedachte overheen:
Bijvoorbeeld:
Ik weet dat ik er van heb geleerd en dat nare gevolgen niet bij mij behoren. Ik heb recht op een gelukkig leven.

je zult verbaast staan over het resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoho.. dit klopt niet helemaal. Normale mensen doen er lang over om uit een cirkel te komen.
Het feit dat je hier je vraagt stelt zegt wel dat je er serieus mee bezig bent, dus dat is al goed!
Ik denk dat je je eerder moet afvragen waarom je de dingen hebt gekocht op dat moment. Had je ze nodig? Of was je toen verdrietig en wilde je toen iets te kopen (tijdelijk geluk?)
Ik denk dat iedere vrouw dat gevoel wel kent van tijdelijk geluk door iets te kopen.
Maar je kunt dat ook veranderen door iets kleins te kopen. Binnen je budget.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe gelukkig ben je als je iets bewust NIET koopt! Dat geluk duurt wel langer he.