Is het puur toeval als je met steen-papier-schaar steeds het zelfde handeling maakt?

Ik speelde gister sinds een lange tijd weer eens steen-papier-schaar, we hadden ongeveer 10x achter elkaar de zelfde handeling. (dus allebei steen, allebei papier of allebei schaar).

Als we hier wiskundig gezien naar de kans kijken dat dit 10x achter elkaar het zelfde is gelijk aan 1 * 0,33 ^ 10. Dus deze kans zou erg klein (0,00505 % zijn).

Of zit er een psychologische verklaring achter waardoor het zo vaak gelijkspel wordt?

Ik ben benieuwd :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het spelletje steen, papier, schaar eindigt vaak in gelijkspel doordat spelers elkaar onbewust imiteren.

Hier is een heel artikel over geschreven, precies wat jij bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, wat is nou het verschil tussen een échte +1 of een goed bedoeld maar niet mogelijke +1!

Andere antwoorden (2)

In de Quest stond een artikel. Daar stond in dat je bij het spelletje steen, papier schaar elkaar eigenlijk nadoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste Mensen kunnen niet onbewust kiezen, vooral niet als je steeds drie dingen moet herhalen. Stel je hebt 2 rondjes steen gekozen daarna papier dan denk je ja nu ga ik schaar doen. Maar dat is dus niet toeval want je denkt er bij na. Dat doe je eigelijk ookal in de eerste rondjes je denkt: zal de ander dit kiezen of niet? Daarom is het moeilijk om een paar rondjes achter elkaar te winnen. Maar een paar mensen kunnen dat en als dat lukt kan je van geluk spreken. Steen papier schaar is dus eigelijk een psychologisch spelletje, je probeert in te schaaten wat de ander kiest. Er bestaat dus geen formule voor steen papier schaar.

Toegevoegd na 6 minuten:
Gelijk spel is dus is dus niet echt toeval. De meeste Mensen zijn geneigd om afwisselend te denken. Stel je hebt van 6 potjes 4 verloren met 2 verschillende dingen dan denk je automatisch laat ik maar afwisselen. De tegen standes denk precies het zelfde want hij heeft al een tijdje 2 de zelfde dingen gedaan. uiteindelijk zal je zin dat, dat meestal gelijk spel word.

Toegevoegd na 10 minuten:
Kort om het spel herhaalt zich steeds en mensen denken al snel afwisselend ook de tegenstander. Dus eigelijk is het niet echt toeval