Zijn talenten erfelijk?

Mijn vader is namelijk erg slecht in de bèta-vakken, en zelf heb ik een bèta profiel gekozen, waar ik uiteindelijk ook heel erg veel moeite mee heb. Ook kunnen we allebei goed tekenen, en zijn we allebei onhandig.
Ik vraag me af, of talenten ook 'erfelijk' kunnen zijn, aangezien het wel bewezen is van gedrag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik ben er van overtuigd dat er iets erfelijks in zit

ECHTER: je bent altijd een kind van 2 ouders dus als er EEN goed kan tekenen kun jij precies het "niet-talent" van de andere ouder hebben.

Ook slaan dingen vaak een generatie over.

Dus bijv oma is heel muzikaal, die zoon kan nog geen noot zingen maar ZIJN kinderen zijn weer erg muzikaal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel

Andere antwoorden (3)

Ja. Als je ouders allebei erg muzikaal zijn, bijvoorbeeld is er grote kans dat jij dat ook bent. Het moet wel, anders zou het geen zin hebben om bijvoorbeeld goede racepaarden te kruisen, als de nakomelingen het talent om hard te rennen toch niet zouden erfen..

Toegevoegd na 16 seconden:
Ik bedoel natuurlijk erven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanleg voor talenten liggen inderdaad vast in je genen, maar als je deze niet verder ontwikkeld worden zal dit niet echt te zien zijn. Jammer genoeg kun je er dus niet veel aan doen dat je niet zo goed bent in bètavakken, behalve dan heel veel leren en je vader de schuld geven als je toch slechte cijfers haalt :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft niet persé zo te zijn. Het kan wel, maar soms komt het ook dat kleine kinderen hun ouders' gedrag/talenten observeren en dat na-apen, en dat zo te ontwikkelen. Zeker als de ouder dat iets helemaal ophemeld, al werkt het soms averechts.