Hoe kun je jezelf ontplooien?

Ik zou graag mijzelf meer willen ontplooien, zodat ik meer inhoud krijg en wellicht ook meer te vertellen heb of iets dergelijks. Hoe kan ik dit aanpakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bovendien: lees!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En: stel vragen. Wat je hier doet, dus je bent al begonnen.

Antwoorden (10)

Je zou een studie kunnen gaan doen, maar ook jezelf verdiepen in een onderwerp wat je aanspreekt. Lees er over op internet haal boeken in de bieb.
Hoor je iets in het nieuws, ga dan op zoek naar achtergronden, lees meningen van anderen bv in de krant en vorm je eigen mening
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk antwoord kan ik wel iets mee
Jaag vooral je interesses na. Dat is veel leuker en makkelijker vol te houden dan dingen die door anderen als belangrijk worden gezien.
Wanneer je doet wat je leuk vindt, en daar dieper op in gaat, zul je vanzelf merken dat je jezelf ontplooid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe dingen die je anders niet snel zou doen. Niet alleen veel lezen over andere onderwerpen, maar ze ook meemaken. Dit zal je veel meer indrukken geven waarover je kunt vertellen.
Daarbij is het ook goed je in nieuwe situaties te bevinden, met nieuwe contacten. Je zal meer mensenkennis krijgen, en het zal daarom ook makkelijker voor je worden om te praten tegen allerlei verschillende mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Van zelf dingen ervaren en doen, kun je veel leren. Misschien kun je vrijwilligerswerk gaan doen, op een gebied waar je weinig ervaring mee hebt. Je doet dan iets nieuws en leert nieuwe mensen kennen in een situatie die je niet kent.
Er zijn talloze manieren om je kennis (en levenservaring) te verbreden. Wat bij jou het beste past, hangt af van je interesses en leeftijd.

Heb je weleens overwogen om je aan te sluiten bij een (jongerenafdeling van) politieke partij? Dat is leuk en bovendien leer je er ontzettend veel van! Ook kun je lid worden van een (jongeren) debatersclub of van een vereniging die je belangstelling heeft. Ook jongerenverenigingen hebben altijd behoefte aan versterking, ook in bestuursfuncties.

Je zou, afhankelijk van je leeftijd, ook lid kunnen worden van een Programmaraad die, per gemeente, bepaalt welke radio- en tv-programma's via de kabelaanbieders worden doorgegeven. Ook jongeren kunnen zich daarvoor opgeven!

Wat ook ontzettend leuk en leerzaam is, is het bijwonen van vergaderingen van de gemeenteraad. Je krijgt informatie over allerlei onderwerpen en leert hoe je het beste kunt discussiëren. Ook kun je rechtbankzittingen bijwonen. De meeste zijn openbaar. Voor de rest is het belangrijk om veel te lezen: vooral kranten en opiniebladen.

Veel succes én plezier!
12 jaar geleden
probeer elke dag een vriend of vriendin iets te vragen en te vertellen. Begin klein en neem je voor elke week doelen te stellen. Bijvoorbeeld nu elke dag een iemand iets vragen en vertellen volgende week 2 mensen iets vragen en vertellen of vertel een langer verhaal of stel meer vragen. Kom erachter wat hun interesseert en je leert veel van hun terwijl je leert jezelf te uiten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezelf ontplooien doe je door kennis en vaardigheden op te doen.
De wijze waarop is voor iedereen verschillend.
Allereerst moet je over de nodige zelfkennis beschikken.
Wat zou je willen leren en naar waar gaan jouw persoonlijke interesse naar uit.
Alles is afhankelijk van jouw leerstijl.
Hoe verwerf jij het best en het gemakkelijkst kennis.
Ben je een DENKER, dan haal je het beste alle informatie van jouw interesse uit een boek of theoretische cursus.
Als DOENER ben je beter af met praktische trainingen.
Bij vaardigheid gaat het er om iets te LEREN DOEN!
Wil je een COMPETENTIE ontwikkelen, dan doe je dit door: Stage - Deelname aan een project - Tijdelijk werken op een plek waar die competentie nodig is.
Denk je meer aan PERSOONLIJKE ONTWIKKELING om bepaalde eigenschappen te versterken of juist af te leren,dan zoek je dat bij een: Coach - Loopbaanadviseur - Psycholoog.
Mogelijk kun je kennis en vaardigheden combineren.
Voorbeeld:
Je volgt een cursus "webpagina's maken" en leer gitaar spelen of ga oberen waar veel jeugd komt.
Bedenk, doe, zoek zelf naar de mogelijkheden vanuit jouw zelfkennis.
Volg de wereldgebeurtenissen op de voet.

Een goede basis met dit alles is; Ga om met slimme, normale, gezond van geest zijnde vrienden waar je écht wat aan hebt!
Met het volle vertrouwen in jezelf, komt het allemaal goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil graag eerst het woord ontplooien eens onder de loep nemen.
Wanneer je iets ontplooid dan "strijk je het glad. Wanneer je je ZELF wilt onplooien zul je eerst de plooien moeten leren zien.

Om het duidelijker te maken ( verbeelden ) gebruik ik even een tafelkleed met een patroon . Door de plooien zie je het patroon niet. De kleuren en tekeningen ( jouw inhoud ) zijn er wel al gewoon.

Jouw doel met het ontplooien is graag meer te vertellen willen hebben.Ik vertaal het eigenlijk dan naar : "je wilt gezien worden ". En wanneer je dat dus wilt bereiken zul je moeten beginnen dat van jezelf te gaan zien wat verborgen of onbewust is . Wordt je bewust van alles wat je doet . Waarom doe of verberg je het. Welke angsten zitten daar onder?

Dus : zie wat je verbergt en waarom
Werk eraan en strijk dat weg .
Dan komt de rest en zul je gezien worden. .

Je kunt het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste stap was het inzicht... die heb je genomen!
Je zal over allerlei dingen moeten gaan nadenken, tot je zelf in overeenstemming bent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In overeenstemming waarmee? Ik vind dit antwoord nogal nietszeggend.
Op onderstaande site staat een test. Als je deze hebt gedaan komt er een type uit, misschien geeft deze uitslag meer duidelijkheid over jou, jouw voorkeuren en succesfactoren.
Ik heb er zelf veel aan gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak op goeievraag.nl kijken en doorlinken :)