Hoe kan het dat als we iets niet mogen , het juist doen?

Bijv : je moet elkaar aankijken en de eerste die lacht is af , het lukt dan al niet meer , en zo zijn er nog wel dingen ,dat als het juist niet mag het niet lukt of kan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Allereerst, dit geldt in de meeste gevallen niet. Je mag bijvoorbeeld niet stelen of moorden, en verreweg de meeste mensen doen dat ook niet.

Het belangrijkste is als we als mensen het nut ervan inzien. Een kindje is ook geneigd beter naar je te luisteren als je verteld waarom iets niet mag ipv enkel dat het niet mag.

En als het nut waarom iets niet mag niet bekend is, dan wil de mens nu eenmaal graag onderzoeken wat precies de reden van het verbod is, en daar kom je alleen maar achter door het te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit geldt niet altijd. Maar vaak is het zo dat als dingen expliciet verboden worden, mensen ernaar gaan verlangen. Alsof je slapende honden wakker maakt. Eerder dacht je er nooit aan of interesseerde het je niet maar nu het juist in het licht komt en ook nog eens verboden wordt, begin je er over na te denken. Waarom het bijvoorbeeld verboden is. Het is dan moeilijk het van je af te zetten en het verlangen wordt groter.
Net als het spreekwoord: verboden vruchten smaken het zoetst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gedrag is volgens mij gewoon aangeboren.
Alles wat verboden is,is aantrekkelijk,juist omdat het verboden is.
Iedereen wil wel eens over die grens...even proeven hoe dat smaakt.