Zijn mensen van nature bang voor het onbekende?

Wat de boer niet kent, vreet ie niet.
Angst voor de dood.
...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee Jinx, ook dit is aangeleerd... Geen snoepjes van vreemde mannen aannemen enz enz...

een mens is net als een aap van nature onderzoekend en nieuwsgierig naar het onbekende, maar het is er bijna ingeslagen dat we bang moeten zijn voor het onbekende...

Angst voor de dood, is er ook niet van nature... Er moet iemand zijn die een kind verteld dat doodgaan bestaat en dat men dan moet huilen en verdrietig moet zijn...

Alles is aangeleerd, alleen is leven dan weer niet aan geleerd, want dat deed men al voor er een vraag gesteld of antwoord gegeven kon worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat dit waar is. Het onbekende moet voorzichtig worden verkend in geval van een eventueel dreigend gevaar. Iets onbekends kun je niet inschatten. Zoals de eerste mensen waarschijnlijk op vuur hebben gereageerd, mensen in sommige culturen bang zijn voor camera's. Ook bij nieuwe uitvindingen is vaak een grote mate van voorzichtigheid (de stoommachine, de telefoon) en in de verre toekomst wellicht de teleporteermachine. Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen eerst de kat uit de boom kijken voordat ze zich laten teleporteren. De meeste mensen houden graag een mate van controle, die bij nieuwe dingen toch losgelaten moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Daarom staat Wilders zo hoog in de peilingen.

(jezus, wat een hoop minduimpjes komen daar weer aan...)
14 jaar geleden
Nee ik denk het niet. Waarschijnlijk hebben de meeste mensen wel een rationele/gevoelsmatige begrenzer (wil ik aan dit mes likken? moet ik hem slaan?), maar tegelijkertijd nemen we toch veel risico's (wat zit er aan de andere kant van de zee?)

Je hebt ook mensen die geen begrenzer hebben, en uiteraard veel verschillende visies op waar je je grenzen moet leggen > in een dorpscultuur bijvoorbeeld of op een eiland werkt het heel anders dan in de stad of als je naast een station woont.

Angst voor de dood is rationele angst, geloof ik. Je weet namelijk dat je er nooit achter zult komen wat er gebeurd. Met een reis oid is het een heel ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft moet mensen alleeen bang zijn voor ALLAH (GOD) Voor de rest moet ie nergens voor bang zijn.!!
P.s bedoeld.
Mensen die niet mee eens zijn kom maar met die minnetjes.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je hoeft ook niet bang zijn voor een onbekende. Anders heb je ook geen zelfvertrouwe meer.
En angst voor de dood is nutteloos.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle is aangeleerd. Men is zo bang dat ze het onbekende niet eens durven te definiëren.

De kerk is hier lang geleden goed op in gesprongen met het HELLE VUUR.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mensen zowel de aanleg tot angst voor het onbekende als nieuwsgierigheid voor het onbekende hebben. Kijk maar naar peutertjes, door sommige dingen voelen ze zich geïntimideerd en kruipen ze snel achter moeders rok, maar veel dingen gaan ze juist onderzoeken, alles bekijken en aanraken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens houdt graag vast aan de zekerheden die hij heeft. De dood is een enorme onzekerheid, waar je dan ook in gelooft; zeker weten doe je het nooit!
Wat andere onbekende dingen betreft hangt het af van je karakter. Iemand die positieve ervaringen heeft opgedaan met het doen van onbekende dingen, inslaan van onbekende richtingen, zal hier eerder weer voor openstaan.
Andere mensen houden vast aan hun zekerheden en zullen de hun bekende paden niet verlaten.