Tuurlijk, als toeval niet bestaat, zou de wereld dan om jou draaien? Of om iedereen en moet het plan van het lot rekening houden met miljarden mensen tegelijkertijd?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
toevallig wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als toeval niet bestaat waarom is er dan een naam voor?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toeval : Is een gebeurtenis die niet had verwacht op een bepaald tijdstip.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
stel dat ik even aan dezelfde vraag dacht als die van jou zou je zeggen : wat een toeval.
Heeft juist te maken met kansberekening.
Maar in filosofie, psychologie ligt deze normaliteit niet zo vanzelfsprekend vast.
Mij lijkt het , zolang niet bewezen is dat bv. 'toevallige' opeenvolging van gebeurtenissen niet met uitsluitsel kunnen bewezen worden dat ze NIET toevallig waren, bestaat voor mij het woord toeval wel.
Zolang je iets niet kan bewijzen is er een mogelijkheid dat zulke zaken wél bestaan.

dat is mijn mening
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toeval bestaat zeker wel.
Dat ik op deze site terecht ben gekomen berust echt op louter toeval ik heb er niet naar gezocht maar toevallig kwam ik hier terecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt aan je visie op de vraag "bestaat god" Indien nee dan bestaat toeval.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja en nee. Alles in het universum verhoudt zich relatief t.o.v. de omgeving en zichzelf en volgt daarbij een vaste methode. (gulden snede) Aangezien alles echter elke keer weer op een andere plaats zich bevindt in ruimte en tijd is het onmogelijk om alles te bepalen omdat op het moment wanneer alles bepaalt is, de constellatie weer anders is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toeval is wat je toe valt :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mensen bestaat toeval, maar bij God niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toeval bestaat niet.

Als je oneindig veel apen achter een computer met een toetsenbord zet, dan zal er ongetwijfeld eentje een compleet Stephen King boek uit typen.

Er zijn proeven gedaan met random computers. Die genereerde random getallen. Ze vroegen een groepje om zoveel mogelijk aan 1 getal te denken. Gevolg was dat deze computer meer van dat soort getallen genereerde. Dat is geen toeval.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toeval bestaat wel, maar niet alles is toeval.

1. Sommige dingen in het leven komen door willekeur op je pad.

2. Sommige dingen komen door kansberekening op je pad.

3. Sommige dingen komen op je pad omdat dit voorbestemd was. Het hoort bij de legende van jouw leven.

Ben je overigens alert op dit gegeven, dan krijg je de mogelijkheid op basis van een verstandige keuze je legende verder te leven. Bij de verkeerde keuze leef je van je legende af en kom je meer in aanraking met optie 1 en 2.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een veel gestelde vraag en moeilijk te begrijpen. Er komen steeds meer bewijzen dat ons leven hier op aarde in grote lijnen al vast staat. Sommige gebeurtenissen in je leven kan je met geen mogelijkheid ontlopen. terwijl andere telkens weer op je pad komen. Sommige plannen gaan nooit door, hoe hard je ook je best doet. Sommige lukken direct. Veel zaken zijn voorbestemd. Maar ieder mens heeft een eigen wil en daar kan je nog een beetje links of rechts mee sturen. Dus toeval bestaat niet alleen willen de meesten van ons daar niet aan!!!!!Veel zaken worden voor ons geregeld, zonder onze toestemming.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een lastige vraag. Veel mensen zullen het toeval vinden als ze een bekende zien juist op het moment dat ze op vakantie in Australie zijn. Dit toeval baseren ze dan op het feit dat de kans dat ze beiden in australie zijn al klein is en dat ze elkaar dan ook nog net op hetzelfde moment tegenkomen is een nog kleinere kans.

Dus als je de interpretatie toeval als zijnde 'het optreden van gebeurtenissen met een kleine waarschijnlijkheid' neemt dan bestaat het inderdaad. een interessant boek om te lezen over dit onderwerp is 'puur toeval' van stefan klein, echt een aanrader.