Hoe kan je jezelf meer weerbaar maken tegen geluidsprikkels?

Zodat het je niet snel teveel wordt als je in een ruimte bent waar er meerdere onderlinge gesprekken worden gevoerd?
Eigenlijk wil ik alle gesprekken volgen, maar dat kan nu eenmaal niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Bewust focussen/concentreren op de persoon/personen waar jij mee praat of op een gesprek wat je echt wilt horen.
Dus heel aandachtgericht luisteren.
Het punt is, dat je àlles wilt horen, waardoor je doodmoe wordt en overbelast raakt.
Dit vereist bewust oefening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik eigenlijk mijn hele leven al geprobeerd. Het nadeel is dat ik uiteindelijk me helemaal niet meer kan concentreren. Zelfs niet meer het gesprek die ik wil volgen. Met als gevolg dat alles een 'lawaai' is geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Focussen vereist heel veel energie als je het gespannen doet, als het een moeten is.
Als je het als een uitdaging ziet, als een oefening, dan kost het misschien minder energie?
Focussen/bewust zijn/aandachtig zijn/ in het hier en nu zijn is in feite de "normaalstaat" van lichaam en geest, maar in de loop van ons leven zijn we daar anders mee omgegaan. Vaak spelen onbewust/bewust vele gedachten mee, die dan ook vaak in het verleden zijn gericht en die je onrustig maken, waardoor de focus in het nu ook moeilijker wordt.
Dan zijn de gedachten eigenlijk de focus, en niet meer dat gesprek wat je wilt volgen. Misschien ben je bang om dingen te missen in al die gesprekken rondom je, ben je TE alert daarop?
Is dat terug te voeren naar je verleden, moest je om 1 of andere reden als kind altijd alert zijn?
Losse vragen, niet bedoelt om hier te beantwoorden, maar misschien heb je er voor jezelf iets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt nu meer naar de kern. Deze vragen heb ik ook mezelf gesteld en inmiddels beantwoord. Zie de reactie bij het antwoord van @Forall... Ja, ik ben alert. Ja, ik voel me niet veilig. Heel even zag ik mijn zintuigen als een zelfverdedigingstuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik inmiddels gelezen, je andere vraag gezien en geprobeerd te beantwoorden.
Ik heb ook met deze vragen geworsteld, nog niet zo lang geleden, mede ook vanwege de onofficiële diagnose HSP-er te zijn.
*Zelf veel lawaai maken
*Je op tijd even terug trekken en evt even aarden..
*Op tijd slapen
*Lichter eten (Meer kip, minder varken of rund, betere groenten, biologisch, meer aardappelen, minder rijst),
*Meer aandacht voor de meridianen, dat de energie beter kan doorstromen
*Tussendoor proberen te slapen
*Overleg op je werk over minder lange pauzes, maar dan vaker een paar minuten bijvoorbeeld. Desnoods drink je ipv koffie, water. Koffie versterkt prikkels.
*Geef mensen in je omgeving aan dat je zeer geluidsgevoelig bent en daardoor soms wat geirriteerd kan zijn.
*Eet wat vaker een puur PUUR stukje chocolade tussendoor, word je wat rustiger van.
*ga die drukte uit als je kan, als je dat op voelt komen.
*Doe wat qi gong oefeningen op het toilet.
*zingen
*change the channel... ga wat anders doen.
*Zoek de rust zo vaak mogelijk op

Veel dingen in dit lijstje komen op hetzelfde neer.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zet je telefoon/pc/tv vaker uit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, het meeste deed ik al, maar helpt niet echt.
Omdat het niet de kern raakt volgens mij. De kern die ik zelf maar blijf ontwijken. Heb even in mezelf gekeken met een meditatie. En ik zie het kindje in mij helemaal ineen gekrompen.
Als ik in het kindje kijk, dan komen de associaties naar mijn moeder terug. Moest zelf altijd stil zijn in de tuin. Mocht geen emoties tonen, dus boosheid of vreugde. De emoties die gepaard gaat met een luide keel. Daarnaast kon mijn moeder zelf ook best uit haar plaat schieten, met een luide keel. Het kindje in me heeft het moeilijk, die veilige omgeving is weg en die zal ik gaan steunen op dit vlak. De luide omgeving van NU, associeert het kindje met toen en in relatie met mijn moeder.
Wellicht had zij ook hetzelfde probleem als ik nu heb. En zie ik nu een relatie hoe die probleem 'over kunt nemen'. Ik zal eerst mijn kindje moeten gaan steunen nu, misschien dat ik wat meer kan zien als het wat rustiger is geworden. Bedankt voor je energie en aandacht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das psies waar ik ook tegenaan loop, maar van twee kanten... bij mezelf en bij mijn kinderen. Ik wil hen zoveel mogelijk de gelegenheid gunnen kabaal te maken, maar wil zelf ook de rust in mijzelf, dus of ik doe er net zo hard aan mee, of ik zoek de rust op. Maar soms ontkom ik er niet aan, bijvoorbeeld als ik visite heb, vooral kritische visite. Dan ben ik geneigd mijn pannetje weer over te laten koken. Dank je voor je reactie, want volgens mij kan ik hier zelf ook nog wel wat mee...Dit gebeurde bij mij ook... Denk bij velen wel... Misschien wil je me meer erover vertellen, hou me op de hoogte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik hou je op de hoogte.
Heb ook een nieuwe vraag gesteld. Uit je reactie haal ik dat ook jij (net zoals ik) te lang om het probleem heen draait. Alleen het oog hebt op de symptomen.
Het helpt allemaal niet, omdat het niet de kern is. Ik geloof dat ik voor mij wel de kern aan het raken ben. Hoe zit dit bij jou? Welke pijn en associaties heeft het kindje in jou in die situaties van teveel herrie?
Iets met je vader of met je moeder? Gek genoeg (of toch ook niet gek) lijken we erg op onze ouders. Ik ga een nieuwe periode in merk ik. Zit nu al een uur zonder headset op die de omgevingsgeluid weg filtert. Dus die inzichten hebben direct al werking op me.
Scheelt me weer een hypnotherapie behandeling. Zat op het punt om een afspraak te maken. Maar wilde het eerst nog even zelf proberen met die methode. De nieuwe vraag, helpt ook om te accepteren dat het misschien niet aangeboren is (HSP zijn) en je dus niet hopeloos bent om een oplossing te vinden (buiten het eromheen draaien van het probleem). http://www.goeievraag.nl/vraag/hsp-hoog-sensitief-persoon-aanboren.241806 --- Ik blijf even vragen stellen en hier zo open mogelijk over zijn op gv. Dat zorgt dat ik zelf ook erg open mag zijn en zo ook voor inzichten.
Natuurlijk kan je me ook mailen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik laat het even inwerken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat draaiende ding zat er juist omdat ik net deze geplaatst had haha. net vanmiddag gemaakt :)) Btw, heeft HSP met onderdrukking te maken? en stress? IK denk dat het dat wel versterkt... ik ben 30 jaar minimaal onderdrukt geweest en opgejaagd. Nu pas merk ik hoe de impact geweest is op mij, daarvan... Ik huil tranen met tuiten(maar nu ff niet, vorige week was erg)
Bij mij waren het ook mijn ouders van wie we stil moesten zijn of heel veel weg werden gestuurd voor boodschappen of om buiten te spelen, of we nu zin hadden of niet, want dan was het stil in huis. Ik ben ook wereldvreemd met muziek wat dat betreft, want ook daar kreeg ik erg weinig van mee...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Forall: Ik denk eerder met afkeuring van jouw Zijn als kind. Als je ouders jou niet konden velen door jouw drukte, dan houdt dat voor een kind een afkeuring in.... en dat veroorzaakt een boel stress!!!
Ik praat nu even uit mijn eigen kokertje, want zo zie ik dat nu vanuit mijn jeugd. Maar misschien is het ook op jou van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar ik me herinner was ik zelf juist altijd nogal een stille en trok ik me vaak terug op mijn kamer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was mijn reactie ook. Mijn ouders konden niet omgaan met mijn naar hun idee overdreven uiten van emoties; zowel lachen als huilen als etcetcetc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik soms ook naar mijn dochter, maar als ik me dan even heb terug kunnen trekken maak ik het ook weer goed en ze weet nu als ik op een bepaalde manier reageer ze me even moet laten. Dat stukje wederzijds begrip - zij is 7 - maakt dat we wat makkelijker met elkaar omgaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoooooooooooo belangrijk hè!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja toch als ik zo op haar heb gereageerd doet het me veel pijn en voel ik me klote...
en ik heb ze niet eens :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn allemaal menselijk, met of zonder :-)! Zolang ze maar weet, dat jij haar niet afkeurt. Zoonlief kan ook walgelijk druk zijn, kan ik helemaaaaaaaaaaaaaaaaaal NIET tegen.... maar hij weet het van me en ook, dat mijn gedrag niet op zijn persoon is gericht, maar op zijn gedrag op dat moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelukkig, voel me soms echt een ontaarde moeder... vooral bij veel beeletjes aan de deur, en dan het geklets en gepiep van die zelfde deur en mijn kind :)) ff voor de duidelijkheid... het is niet de deur die kletst, al piept mijn kind ook wel regelmatig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))))))))))
jezelf er continu van bewust zijn dat je gaat filteren.
wat wil je horen, en wat niet.
wat je niet wil horen kan je door de focus naar de achtergrond laten verdwijnen, maar mijn ervaring is dit enorm veel energie kost, en niet continu haalbaar is.
(ik moet dan soms even naar buiten, of een bakkie leut pakken, even in mijn tas pen en papier pakken om dingen te noteren, etc... kleine handelingen om even die uiterste concentratie los te laten, om het vervolgens weer op te kunnen pakken)

het is een kwestie van oefenen zoals wendy aangeeft, maar ook leren ontdekken wat voor jou haalbaar is, en in hoeverre.

thuis heb ik altijd muziek aan staan (zachtjes natuurlijk :) omdat de muziek de andere ruis/geluiden kan overstemmen en de impact ervan kan afzwakken.

wat ik ook altijd doe ik aangeven als het moeilijk gaat worden: vraag dus gewoon of iemand het nog een keer kan herhalen als het even niet duidelijk is, maak er (bij bekenden) een grapje over om het luchtig te houden.
(zelf zegt ik weleens: oh ik kreeg het niet mee want mijn schotel oren waren overal aan het scannen behalve bij wat ik moest registreren)

kortom: aanvaard dat je hier nooit in zal uitblinken, stel prioriteiten (wat wil je horen/is belangrijk) leer je hierop te focussen op een voor jou haalbare manier, weet hoe/wanneer je even de spanning van de boog moet halen, en hou het luchtig (zowel voor anderen, maar ook voor jezelf!!! dus niet te streng zijn voor jezelf) ;-)

in sommige situaties (samen zijn met vrienden) laat ik mijn oren en info verwerking zoals mijn hersenen dit zelf doen ook weleens lekker op de loop (heeeerlijk af en toe!!!) :)))

ik heb jaren in de horeca gewerkt, en hier waren die scanners van schotel oren een heel dik voordeel, in meerdere opzichten. er zijn dus ook situaties waar je het VOOR je kan laten werken i.p.v. tegen je.
misschien zijn deze er ook voor jou??

ik hoop dat je wat aan de tips kan hebben, en iets vind wat op jou van toepassing kan zijn. (ik herken het 'probleem') en wens je veel succes ;-)

Toegevoegd na 12 minuten:
misschien is het wel zo verstandig om er even bij te vermelden dat ik de kleinste prikkels waarneem en op alle prikkels heftig reageer én deze niet kan filteren. (HSP noemt men dit ook wel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ik ga hierr zeker wat aan hebben
KennisDelen
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
forall!!!!! what happend??? haha je avatar :)))
blij te weten dat je wat aan mijn antwoord hebt :) @adrem
eigenlijk maakt het niet uit wat het is en hoe het heet, het gaat erom dat men er mee om leert gaan zonder dat het beperkende invloed op iemand heeft.
voor elk persoon is de manier 'leren omgaan' weer anders, dus ik deed niet meer dan een gooi. het HSP is ter aanvullende info omdat ik hetgeen GD aangeeft herken voor mezelf, en omdat ik weet dat er nog anderen HSP-ers hier op GV zitten die er iets aan kunnen hebben of het ook herkennen. ik hoop dat de spanning, stress en onderdrukking nu achter je liggen, en je zonder een goed werkende filter TOCH lekker in je vel kan zitten en kan aanvaarden dat je gewoon bent zoals je bent. ;-)
het ongemak van te sterke geluidsprikkels geeft aan, dat je energie balans in je lichaam niet in orde is.
Bij mij hielp, calcium, magnesium, zink, me heel erg goed.
Het geeft weer rust in je hoofd.
Duurt wel enkele weken voordat je resultaat hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik moest ook weer aan je eerder gelijke antwoord denken.
Had het toen geprobeerd, maar voelde me sterk minder goed worden. Dus was toen gestopt om te kijken of het daarvan kwam.
Heb het nog wel in huis, dus kan het weer opnieuw proberen. Bij de reactie van het antwoord van @forall.. raak ik volgens mij een kern van het probleem. Heb nu lang genoeg erom heen gedraaid en me alleen met symptomen beziggehouden. Heb ook een nieuwe vraag gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn eigen natuurarts, legde het als volgt uit:
Onze hersenen gebruiken natuurlijk ook 'brandstoffen' in de vorm van o.a. mineralen.
Ben je van nature een denker, problemen zoeker, oplossingen zoeker, creatief, een piekeraar enz. dan zullen je hersenen extra veel 'brandstoffen' nodig hebben.
Komt er een tekort, omdat het in onze moderne voeding, vaak onvoldoende aanwezig is, dan gaan de hersenen het elders in het lichaam weg halen, zodat er op die plekken een tekort ontstaan.
Hierdoor raakt alles uit ballans ( energie ballans)
Gevolg: concentratie problemen, slecht slapen, grote onrust in het hoofd, ongeduldig worden, prikkelbaar, emotioneel, buikpijnen, niet goed in je vel zitten, overzicht verliezen, duizelig zijn, erg schrikken van kleine harde geluidjes, gesprekken slecht kunnen volgen, geen harde muziek meer kunnen velen enz. Het aanvullen van de te korten, brengt de energieballans in ons lichaam weer in evenwicht. Klachten als deze kunnen natuurlijk ook een andere medische oorzaak hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is mij ook bekend.
Zelf zoek ik ook naar balans. Dus als ik grondstoffen verbruik, hoe kan dat verbruik minder en hoe kan mijn lichaam dit zelf weer aanvullen?
Is er misschien een reden waarom mijn lichaam het zelf niet meer kan aanvullen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Disballans door stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat tekort te meten?
Wat zou het makkelijk zijn als je dagelijks jezelf kon meten en dat dan kon aanvullen zodat het altijd precies goed was
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan je zelf niet meten, wel een natuurarts, die kan dat zien aan andere zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet iedereen heeft natuurartscenten ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja vergat ik even, ja dan wordt het gokken: Hierdoor raakt alles uit ballans ( energie ballans)
Gevolg: concentratie problemen, slecht slapen, grote onrust in het hoofd, ongeduldig worden, prikkelbaar, emotioneel, buikpijnen, niet goed in je vel zitten, overzicht verliezen, duizelig zijn, erg schrikken van kleine harde geluidjes, gesprekken slecht kunnen volgen, geen harde muziek meer kunnen velen enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, al die symptomen heb ik jarenlang gehad en vaak nog, al wet ik ook mijn enefgie weer snel op peil te krijgne dmv tai chi...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel veel van die vage problemen kunnen te maken hebben met een te kort aan sporenelementen, vooral bij die mensen, die veel met hun hoofd bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat valt onder sporenelementen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sporen elementen zijn mineralen waar het lichaam maar heel weinig van nodig heeft, zoals magnesium en zink.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat zit er al in je voedsel en hoeveel kun je dat het beste aanvullen? En als je al multivitamine slikt is extra magnesium dan nog wel nodig vraag ik me af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat voedsel is juist het grote probleem, veel landbouwgrond raken uitgeput en zijn sommige mineralen niet meer voldoende aanwezig, dus zit het ook niet voldoende in je voeding.
Koop je biologische groente, dan is dat veel beter.
verse groente is beter dan die uit een potje, maar soms is groente uit een potje, beter dan verse groente.
gezond eten is niet zo erg moeilijk als je maar wist welke groente er nu gezond is.
Koop altijd seizoengebonden groente, daar is het minste aan bijgemest en gespoten.
Eet zo min mogelijk vlees.
Wel eieren, vis en noten.
GEEN MELK!
Niet te veel koffie.
Verse groente, zo mogelijk rauw.
Drink veel water en geen koolzuurhoudende drankjes waar ook nog eens veel suikers in zitten.
En heel belangrijk, eet niet veel, maar net voldoende.
ja en zo zijn er nog wel wat tips.
Een gezonder lichaam, gaat gezonder om met het voedsel.
Een goede multivitamine zou alles bevatten wat je nodig hebt, extra magnesium, zou dan niet nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ed JAAAAAAA, hier wat ik naar op zoek! calcium, magnesium en zink. geloof een jaar geleden dat je het hier ook over hebt gehad en wou het proberen, helemaal toen er reacties op kwamen met pos. ervaringen..... maar wist niet meer 'wat' het ook al weer was wat ik moest halen. met vertraging ga ik dus in de herhaling :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beter laat dan nooit. :-))