Ik heb een steeds terugkerende droom.Wie kan deze verklaren?

Ik droom dus heel vaak over het feit dat ik moet plassen, maar geen WC kan vinden.
Ook droom ik regelmatig over de binnenkant van huizen.
Vaak ook over grote huizen met vele trappen.
Wie heeft hier (een) verklaring(en) voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Toilet
Als je droomt over een toilet, symboliseert dit de behoefte om bepaalde emoties los te laten of iets uit je leven waar je eigelijk niets aan hebt te laten gaan. Als je in je droom de wc schoonmaakt,betekent dit dat je je uit je oude vel losmaakt en je remmingen laat varen.

Een droom waarin je in een openbaar toilet bent zonder deuren, geeft je frustratie weer over je gbrek aan persoonlijke ruimte en privacy. Het kan er ook op duiden dat je moeite hebt om sommige oude emoties los te laten. Als je deze emoties vrijgeeft, bent je mischien bang dat anderen je erop zullen aanspreken of bekritiseren.

Een verstopte wc duidt erop dat je je inhoudt en bepaalde gevoelens (te lang) hebt ingeslikt. Een overspoelend toilet vertegenwoordigt het verlangen om je emoties volledig te kunnen uiten.

Huis
Een huis is een bijzonder sterk en herkenbaar droomteken: het staat namelijk symbool voor je eigen zelf (en ziel). De verschillende kamers vertegenwoordigen de verschillende aspecten van je psyche.
In het algemeen kan gezegde worden dat de zolder staat voor je intellect en de kelder voor je onderbewuste. Als het huis helemaal leeg is, duidt dit op een zeker gevoel van onzekerheid. Als het huis beweegt, kun je hieruit opmaken dat je een fase van verandering doormaakt en dat je je nog eens moet nagaan of wat je voorheen geloofde wel juist was. Als je in het echte leven samenwoont, maar in je droom alleen leeft, suggereert deze droom dat je een behoefte hebt aan zelfstandigheid. Je zou meet verantwoordelijkheden moeten nemen en meer van je eigen kracht (durven) uitgaan.

Als je in je droom je huis opruimt, wil je onderbewuste hiermee duidelijk maken dat je je gedachten moet vrijmaken en oude denkwijzes moet loslaten. Je bent op zoek naar zelfverbetering.

Als je huis in je droom kapot is, suggereert dit dat je je aangevallen voelt. Het kan slaan op een specifieke relatie of een huidige kwestie in je leven. Deze droom kan ook betekenen dat enkele onderbewuste elementen zichzelf kenbaar willen maken: blijkbaar zijn er aspecten van je persoonlijkheid die je hebt verstopt of genegeerd.
Een oud, vervallen huis staat voor oude denkwijzes, je houding en hoe je in het algemeen voelde en dacht. Een huidige situatie in je leven kan deze oude manier van denken en doen weer oproepen. Het is een vingerwijzing dat je je manier van denken moet updaten. Als het huis nieuw is, kan opgemaakt worden dat je een nieuwe fase in je leven nadert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Herkenbaar! Ik droom ook wel eens dat ik naar de toilet moet en dan lukt het niet....maar goed ook!

Een vaak terugkerende droom van mij is ook een heeeeeeeel groot huis ergens in the middle of nowhere... Dat heeft ermee te maken denk ik dat wij ons huis willen verkopen en ergens wat vrijer willen gaan wonen...

Het grappige van dromen is dat, als je goed nadenkt, het altijd weer ergens vandaan komt, belevenissen van de afgelopen periode of juist wat langer geleden...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je droomt dat je naart de wc gaat en je plast ook echt plas je 9 van de 10 keer in bed ;-)
misslobe
14 jaar geleden
Als je goed leest, dan zie je dat ik schrijf: 'maar dan lukt het niet' .... -1 ? Begrijp niet wat er mis is met dit antwoord...!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb geen - gegeven hoor.
Jij kunt dat niet verklaren en dat moet je toch zelf uit zien te vinden, een ander kan dat niet voor je doen...

Wat de betekenis ook mag zijn, het is terugkerend, zoals je aangeeft, dat wil zeggen dat je er iets mee moet. Je zult voor jezelf uit moeten zoeken wat het voor jou betekent... Hints zou je kunnen halen in de bovenstaand antwoord van Bailey (Goed gedaan, overigens)... Maar jij moet het precies helder krijgen en oplossen... Er is iets wat bij herhaling en bij voortduring niet stroomt in je leven... Het roept steeds frustratie op of is een bron van angst... En door het te ontdekken (bijna letterlijk moet je dat nemen) dan pas kun je het zien en dan is de verandering, of oplossing nabij... Namelijk door jouw bewustzijn kan het niet blijven bestaan, juist omdat je het niet weet en niet helder krijgt, blijft je onderbewuste het je tijdens je droomslaap voorspiegelen... Krijg het helder en reken er mee af door het te ont-dekken...
Het feit dat je de vraag hier stelt, laat zien dat je ermee bezig bent, dus je bent op de goede weg en daarmee ligt de oplossing meer en meer binnen handbereik... Succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angsten uit je onderbewuste manifesteren zich in dromen,maar verklaren doet het niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan alleen de dromer zelf zijn dromen verklaren. iets wat voor de één schattig is, dan denk ik b.v. aan een muis, is voor de ander doodeng! Zo kan je natuurlijk nog wel even doorgaan. Je moet zelf kijken wat de "boodschap" van je onderbewustzijn is. Het kan heel simpel zijn, als je van de trap valt kan het weleens zo zijn dat je soms wat onvoorzichtig op de trap bent.

Als ik jouw droom had gedroomd dan zou ik denken: goh moet ik misschien wel erg vaak naar de w.c., is er misschien iets met mijn blaas? Of misschien ben ik wel overdreven bang dat ik niet op tijd bij een toilet kan komen als ik onderweg ben. Is die angst wel terecht, ik kan het toch ook best wel even ophouden?

Als ik jouw droom over dat huis met die trappen had gedroomd dan zou ik denken, misschien neem ik wel te weinig lichaamsbeweging, moet ik wat vaker de trap nemen dan de lift en wat meer lopen?

Dit zouden dus mijn interpretatie`s zijn als ik jouw dromen droomde, maar voor jou kan wel iets heel anders gelden.
Boeken over dromen geven trouwens vaak verschillende verklaringen voor dromen, daarom zet ik daar wel wat vraagtekens bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dromen zijn niets meer dan beelden van gedachtes, vaak in een figuurlijke vorm. Het is ook vooral het gevoel dat je erbij hebt, wat het vaak betekend. je hersenen zijn 's nachts heel actief met het verwerken van prikkels die je overdag gehad hebt.