Mijn psycholoog gaapt regelmatig als ik een afspraak met hem heb, hoe kan ik hierop reageren?

Ik begrijp best dat het een zware baan is en dat hij continue verhalen moet aanhoren. Hij probeert het wel te verbergen, maar ik vind het wel storend. Het hangt niet op 1 of 2 keer, maar eigenlijk gaapt hij wel iedere keer. Hoe kan ik dit aanpakken?

12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (17)

Gewoon met hem over hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vragen of er een raam open mag, dan komt er frisse lucht binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu eens niks meer verteld, probeer hem uit zijn hol te lokken door zelf psycholoog te spelen.
Zeg hem dat je je niet kan concentreren omdat hij geen goed voorbeeld geeft.
Als dat niet helpt, zou ik veranderen van dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef aan dat jij het storend vind als je hem ziet gapen.
Vertel hem dat dit bij jou het gevoel opwekt dat hij jou verhaal niet horen /aanhoren wil.
Ben gewoon open en eerlijk naar deze man.
Succes ermee
12 jaar geleden
Andere psycholoog nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje overdreven reactie om maar gelijk weg te rennen. Je kunt 't in elk geval eerst aankaarten. Misschien slaapt die man wel gewoon slecht.
het is je psycholoog, deze begrijpt het als geen ander waar als je dit bespreekt. Het kan ook zijn dat deze honger heeft, daar kun je ook van gapen. Is het tegen lunchtijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom ga je naar een psycholoog, over je problemen praten toch?
En als dat ook u stoort vraag eens als 'm niet genoeg geslapen heeft :) of zeg gewwon dat het u stoort!
Mijn mening is ook hetzelfde hoor dus als ik mijn verhaal ga vertellen naar degene die constant gaapt zou ik toch beginnen denken van 'die wilt het niet horen, te saai?' Haha offf kan het ook zijn dat hij u in slaap willen doen is hoepsake tijd is om :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand een verhaal moet aanhoren dat hem/haar verveelt gaat hij/zij gapen.
Wat je zou kunnen doen is hem vragen of je hem verveelt, omdat hij zit te gapen. Daar zal hij ongetwijfeld van wakker schrikken. Het is erg onbehoorlijk om tijdens een gesprek te gapen en al zeker als het een sessie bij een psycholoog betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het licht er ook aan hoelang je er zit of omdat je er zit omdat je niet voor je zelf opkomt. Mischien probeert hij je te testen ofzo doordat je je voor jezelf opkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zo zeuren over spelling. Licht/ligt is een veel voorkomende fout die snel wordt gemaakt omdat beide woorden hetzelfde klinken. Ik betrap me er zelf ook wel eens op, terwijl ik toch best wel op mijn spelling let.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een fout (fonetisch spellen?) vaak gemaakt wordt, zelfs door jou en mij, is het opmerkzaam maken daarover nog niet meteen zeuren.
Jouw als feit verwoorde mening hoeft niet absoluut juist te zijn.
Heb het ook niet negatief gesteld of bedoeld.
Verder wil ik het hier onder reacties daarover niet hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
adrem 5, de door GV beschikbaar gestelde spellingscontrole lost dat niet op, omdat beide woorden (licht en ligt) bestaan.
neem volgende keer een bak sterke koffie voor hem mee, en vertel hem met een knipoog, dat je denkt dat hij dat wel nodig zal hebben, omdat hij steeds zo moet gapen.

Misschien is hij zelf aan ander werk toe. deze mensen maken 80 uur in de week vaak. Wie houdt zoiets vol? moet zelfs personeel uit Duitsland komen, omdat er hier niet genoeg te krijgen zijn heb ik me door een psychiater laten vertellen (die zelf 80 uur maakt en ook uit duitsland komt)

Een ander zal wellicht niet gapen maar even moe zijn misschien... Ik vind het geen gezonde situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit een heel goed antwoord. Het is zeker niet leuk dat dit gebeurt, maar enig begrip voor de situatie van de psycholoog is op zijn plaats. Als de psycholoog voelt dat de ander niet van hem verwacht dat hij een supermens is en zijn zwakheden kan accepteren zal er een andere en waarschijnlijk betere energie ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Jou vraag : Hoe kan ik dit aanpakken?

Mijn antwoord: tegen hem zeggen,dat die eerder naar bed moet gaan.

Trekt hij vast en zeker zijn wenkbrauwen op,met een verbaasde blik .

Leg hem gewoon uit dat die steeds gaapt,misschien is het een tik van hem
ook een psycholoog kan een tik hebben of een stoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen voorstellen, om al wandelend te praten - uitleggen, dat je het gemakkelijker vindt om te praten, als je niet steeds aangekeken wordt.

(Tenzij je op een bank ligt en hij bij je hoofd zit, maar dat denk ik niet, want dan zou je z'n gapen en de pogingen het te onderdrukken niet zien....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er word vaak gedacht dat mensen gapen omdat ze verveeld of moe zijn. Maar waarom mensen gapen is eigenlijk nog een beetje onbekend.
Ik heb weleens een yoga-expert horen vertellen dat gapen betekend dat mensen zich voorbereiden op een inspanning, op iets dat ze nog moeten doen. Gapen verhoogt het zuurstofgehalte in het bloed. Mensen doen het vooral als ze nog iets moeten doen. Het zorgt ervoor dat ze weer even wat alerter worden.
Als je moe bent gaap je meer. Maar als je eenmaal in bed ligt (en de dag achter je hebt gelaten en klaar bent om te slapen) gaap je niet meer, dan val je simpelweg in slaap.
Gapen heeft dus niks te maken met de wil om te gaan slapen maar meer met de wil om nog wat te doen.
Als jouw psycholoog gaapt wil hij dus niet slapen maar juist alerter zijn. Het is dus niet uit desinteresse.
Misschien helpt deze info je om wat meer begrip te hebben voor zijn gegaap en gegeeuw.
Ik kan me overigens goed voorstellen dat je het als storend ervaart.
(Als hint een koffie meenemen (zoals hierboven beschreven) vind ik best een goed idee, daarmee kun je dit onderwerp best leuk aansnijden.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat deze psycholoog misschien wel last heeft van een emotionele blokkade op subtiel onbewust niveau. Stuur hem maar door naar mij :) Het is mijn specialiteit om dat helder te krijgen of dat daadwerkelijk zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gapen is ook een teken van ontspanning.
Zeg hem dat je dat gehoord hebt en dat je het als een compliment voor jezelf beschouwt dat hij van jou zo ontspannen wordt.
Maar dat je je nu afvraagt of hij van jou daarom iets bijzonders verwacht.
Dat je liever hebt dat hij dat zelf verklaart en zegt in plaats van signalen af te geven.

Overigens weet ik niet of hij met jou de vaak door therapeuten gemaakte afspraak heeft gemaakt dat jij alles zegt wat in je opkomt.
Mocht dat het geval zijn, dan had je jouw/zijn "stoornis" al lang onder zijn aandacht moeten brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in onze cultuur is gapen in gezelschap onbeleefd en wordt meestal uitgelegd als verveling wat natuurlijk als kwetsend wordt ervaren door jou als je psychiater dat doet.

Maar:
Wanneer je een massage krijgt of één van de vele andere soorten energiebehandelingen is het een normaal verschijnsel dat de behandelaar/ster gaapt of zelfs boert tijdens de behandeling. Men zegt dat dit komt omdat het lichaam van de behandelaar/ster op die manier negatieve energie afvoert.

Nu weet ik niet hoe gevoelig jouw psychiater is, maar door zijn vak komt hij in aanraking met veel negatieve energie. Nu moet je negatieve energie niet als foute energie vertalen maar als energie die geen geluk of blijdschap uitstraalt.
Zoals verdriet dus, problemen, boosheid of wanhoop.
Wie weet gaapt jouw psychiater wel zo regelmatig om die energie af te voeren. Het kan zijn dat hij weet waarom hij het doet.
Maar misschien doet hij het wel zonder dat hij het zich bewust is. Het kan zelfs wel zijn dat hij het zélf heel lastig vindt dat hij moet gapen en ook niet weet hoe dat te voorkomen.

Dus, het is al eerder gezegd: vraag het eens.

Want meestal hebben dat soort uitingen niets met jou te maken.

Maar als het toch door te weinig slaap komt getuigt dat van weinig compassie naar zijn clienten toe, en dan ben je ergens anders misschien beter op je plek.
12 jaar geleden
Ik zou het gewoon even zeggen en kijken wat z'n antwoord is. Misschien heeft hij wel een goede reden.

Psychologen zijn er o.a. om mensen een spiegeltje voor te houden. Het volgende is een beetje flauw, maar wellicht dat het werkt.
Als hij je met moeite iets belangrijks probeert uit te leggen en jij, niet al te overdreven een paar keer terug gaapt, is hij wellicht zo weer bij de "les".

Iedereen kan af en toe nl. wel eens een spiegeltje gebruiken. Psychiaters, psychologen, doktoren en maatschappelijk werkers dus ook.