Waarom word je sommige nummers zat en waarom worden andere nummers steeds mooier, vooral als k 3/4 slaap en alleen nog net kan focussen op de muziek??

Ik kan echt uren blijven hangen in die staat van bijna slapend maar nog wakker genoeg om de muziek te horen, sommige nummers kan ik nu zelfs 30x 8er elkaar aanhoren en elke x weer helemaal in die sfeer getrokken worden. Zelfs nummers die k in 1ste instantie niet zo bijzonder vind klinken zoo mooi als k er een aantal x naar heb geluisterd in die halve slaap. Ook nadat ik een nr in die 'roes" heb geluisterd vind ik dit nr nog beter dan eerst. Dit komt waarschijnlijk omdat dit mij herinnert aan die fijne ervaring. Maar waarom doe ik dit? Zijn er mensen die dit herkennen? Waarom raak ik het ene nummer zat na een aantal x luisteren waarom wordt een ander alleen maar beter. Wat is er anders in de hersenen van mensen met deze repeat liefde? En waarom lijkt het of ik nrs beter en makkelijker "voel" en mooier ga vinden na het beluisteren in mijn halve slaap???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Als je met gesloten ogen muziek luistert, in jouw geval halve slaap, worden je oren extra geprikkeld omdat je ogen "wegvallen". Dit is wat ik erover vond:

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dat mensen in het donker significant beter horen. Zintuigen 'strijden' om de aandacht van de hersenen. Door het wegnemen van het zicht krijgen de oren als het ware meer processorkracht voor het verwerken van geluid. Daardoor hoor je meer details, meer ruimtelijkheid en beleef je een grotere 3d ervaring. Wetenschappelijk onderzoek spreekt over: “Closing the eyes affects the style of attending to auditory stimuli by modifying the perceptual relationship with the environment without changing the stimulus itself.”
Ook de emotionele beleving van muziek neemt toe door het wegnemen van het zicht: “It has been acknowledged that perceived emotionality of stimuli is highly dependent on style of processing (e.g. focus of attention), perceptual context (e.g. the relatedness to environment) and task relevance, which together form the individual's mental set.” Hoe minder licht je binnen krijgt hoe groter de concentratie.
(wetenschappelijk onderzoek: 'Eyes wide shut: amygdala mediates eyes-closed effect on emotional experience with music.')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muziek is niets anders dan een reeks van trillingen.
Deze trillingen worden in onze hersenen opgenomen en hebben daar een bepaald effect.
Ergens beinvloeden ze de manier hoe wij ons voelen.
Maar misschien nog wel veel meer dan alleen dat voelen.
Het beinvloed op onze organen, waar meer rust ontstaat, die daardoor beter gaan werken.
Het haal ook de stress uit ons systeem.
Hierdoor kunnen we beter waarnemen dus ook intenser naar de muziek luisteren.
Muziek is eigenlijk een spirituele zaak.
Daar kan je ook zo blij van binnen worden, zo ontspannen, zo goed, zo fijn.
Ook dat verveeld nooit.
Welke trillingen ( muziek) er voor ons het mooiste is, heeft denk ik te maken met ons karakter, leeftijd en het moment van de dag.
Maar nu komt het vreemde van die trillingen ( muziek)
Bepaalde muziek die eerst heel goed klonk, ben je ineens zat! terwijl andere muziek die je eerst waardeloos vond, plotseling mooi gaat vinden en zelfs steeds mooier!
En dan heb je ook nog die muziek, die je na de eerste keer al geweldig vind en je steeds opnieuw wilt horen, het raakt je diep in je ziel, je voelt er emotie bij, vaak zelfs tranen!
Telkens opnieuw verlangen we weer naar die reeks van trillingen, omdat het ons zo een uitzonderlijk goed gevoel geeft.
Ergens veroorzaken deze reeks van trillingen een sterke reactie in heel ons lichaam.
Muziek is helend voor lichaam en geest.
Maar dat niet alleen, het kan ons een geheel ander mens laten voelen, een andere ik.
Dichter bij ons zelf brengen.
Muziek, de kruiden in ons leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muziek is voedsel voor je geest maar sommige mensen schotelen ons spruitjes voor ,soms leer je na paar keer eten dat spruitjes ook lekker kan zijn mits het goed is voorbereid.
Wat men kent daar houdt men van en wat men niet kent haat hij. Als je iets begrijpt vind je het leuk als je het niet begrijpt niet ; bijvoorbeeld wiskunde. En bij halve slaap ben je gerust, geconcentreerd relaxed daarom waardeer je muziek meer.