Hoe vaker iemand zijn hoofd stoot hoe wijzer die is. De gene die de meeste fouten heeft gemaakt, heeft het meest geleerd. Daarom heb ik liever spijt van dingen die ik wel heb gedaan dan spijt van de dingen die ik niet heb gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Nee, sommige mensen zijn wijs van zichzelf; en wijsheid komt met de jaren.
Er zijn behoorlijk wat geleerde koppen die behoorlijk stom uit de hoek kunnen komen en die geen idee hebben hoe het leven in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijsheid groeit ook door levenservaring, de wijze lessen van het leven zeg maar, dus het antwoord is nee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Hier hoef je absoluut niet veel voor geleerd te hebben. Niet voor niets zijn er benamingen als 'volkswijsheid'. Dit zijn wijsheden die op ervaringen berusten. Hier heb je vaak meer aan dan wijsheid die uit boeken komt. Deze klinkt wel geleerd, maar is vaak niet aan de praktijk getoetst. Wijsheid zit binnen in de mens en heeft niets met geleerdheid te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijsheid is een combinatie van educatie en levenservaring.
book smart + street smart
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een mens is nooit te oud om wat bij te leren, dus je kunt nog even vooruit met leren haha. :) iedereen leert elke dag nog dingen bij, dat blijft zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geleerd hebben legt voor mij een link naar theorie.
Wijsheid heeft mijn inziens niets te maken met alleen maar theorie, maar met de praktijk, of, beter gezegd, een theorie die jij je eigen hebt gemaakt getoetst aan de praktijk inclusief jouw eigen ervaring. Jij leert van je ervaringen in het leven. Dat geeft wijsheid.

Dus wijsheid heb je opgedaan wanneer je veel van het leven (de ervaringen) hebt geleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met alle bovenstaande antwoorden ben ik het dus NIET eens. Ja levenswijsheid dat leer je vanzelf, met vallen en opstaan, maar échte kennis (bv wiskunde) moet je toch écht wel onderwezen worden wil je er ook maar een ietsiepietsie van snappen.
Bullshit dus, die 'wijsheden' van de medeleden. Studie ( en daardoor) kennis kun je niet genoeg vergaren om wijs te zijn in de werkelijke zin van het woord.
En, je weet het vermoedelijk zelf al wel:
Kennis is Macht, en dus heel belangrijk om je succesvol te manifesteren in de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik niet, wijsheid zit m niet altijd in kennis, maar in de manier waarop je in het leven staat
bovendien is wijsheid voor de een iets anders dan voor de ander
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, wijsheid en kennis zijn twee totaal verschillende dingen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt alleen wijsheid hebben als je geleerd hebt van je levenservaringen. Dus wijsheid komt met de jaren. En als je niet leerd van je levenservaringen dan zul je ook geen wijsheid bezitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je moet veel ervaring hebben om wijs te zijn. En misschien ook wel heel veel fouten gemaakt hebben om te weten hoe het allemaal NIET moet. Niet alleen je eigen ervaringen trouwens, maar ook die van anderen dragen veel bij tot brede algemene kennis van hoe mensen in bepaalde situaties reageren en waarom en wat daarvan de achterliggende gedachte is. Wijsheid heeft vaak ook veel met mensenkennis te maken.

Het woord 'wijzen' heeft in de loop der geschiedenis overigens wel wat wijzigingen ondergaan ; was het voorheen een benaming voor zo ongeveer alle geleerden, tegenwoordig refereren we met de term wijs man of wijze vrouw toch voornamelijk naar mensen met veel mensenkennis en inzicht. Daar hoef je beslist niet veel voor gestudeerd te hebben. Maar een scherpe geest is vermoedelijk wel handig ; je moet veel verschillende verhalen en ervaringen kennen en onthouden om ook nog eens de verbanden te zien. En daar komt nog wel eens wat tijd aan te pas.

Niet voor niets zeggen we ook wel eens : wijsheid komt met de jaren. Ooit hoop ik ook nog eens dat punt te bereiken. Als ik daarvoor oud genoeg mag worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijsheid kun je niet leren. Kennis, dat leer je uit de boekjes. Maar wijsheid is een begrip dat je vanuit je zelf (kunt) hebben.
Ook mensen die nog nooit naar school zijn geweest, niet kunnen lezen of schrijven, kunnen wijs zijn.
Wijs zijn zit hem in de oplossingen die je bedenkt om problemen op te lossen. Hoe je dingen aanpakt. Je logische denken.
Dingen die je niet echt kunt leren.
Dus op de vraag "Moet je veel geleerd hebben om WIJS te zijn?", luidt mijn antwoord dus, "nee".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijsheid is de kunst om in alle levensomstandigheden juist te handelen. (dus niet te verwarren met intelligentie)
Dan moet je inderdaad veel geleerd hebben.... maar niet alleen uit boeken!!! Vooral ook in sociaal opzicht, en van je omgang met anderen.
Wijzen zijn mensen die fouten gemaakt hebben, en daarvan geleerd hebben.