Is dit een fobie?

Ik ben als de dood voor huilen in het openbaar, en dat kan behoorlijk lastig zijn.
Als mijn lievelings grootvader zou sterven, dankon ik die dag niet naar school.
Als (en dat was ook zo aan het einde van het jaar) we op school naar een zeer trieste film kijken word ik paniekerig als ik tranen in mijn ogen krijg.

Ik word op school ook nog eens gepest, en dat maakt het dubbel zo erg: ik ben doodsbang om in huilen uit te barsten, en na een hevige pesterij MOET ik wel minstens een dag thuis blijven...

Ook als ik op kamp of op boerderijklassen/bosklassen/zeeklassen/skiklassen ga, zal ik als ik heimwee heb nooit eens kunnen huilen.

Ik heb echt geen idee of dit een fobie is, kan iemand mij dat zeggen? En zo ja, heeft het een naam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

In de fobieënlijst is geen fobie m.b.t. huilen opgenomen, maar wel één m.b.t. het tonen van zwakte.
Dit heet: Asthenofobie.
Vaak herkennen mensen zich in meerdere onderwerpen uit deze lijst. Dan spreekt men van een sociale fobie.
Echter:
Veel mensen huilen liever niet in het openbaar. Dit wil niet zeggen dat je een fobie hebt. Daar ligt meer aan ten grondslag. Dan moet het je leven dusdanig erg ontwrichten dat het leven vanuit ontspanning en vrijheid totaal niet meer mogelijk is.
Wel denk ik dat het goed is dat je met iemand hierover gaat praten en hulp te zoeken, want volgens mij loopt het niet echt lekker in je leven.
Succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is een fobie. Laten we even kijken naar de definitie: een fobie is een psychische aandoening waarbij iemand, om doorgaans onduidelijke redenen, een ziekelijke angst ontwikkelt voor specifieke zaken of situaties. Deze angst staat niet in verhouding tot de reële bedreiging die van de situatie of het object uitgaat en de lijder is zich hiervan goed bewust.
Ik denk dat jouw fobie onder de noemer sociale fobie valt. Iemand die aan deze stoornis lijdt, heeft angst, grote onzekerheid en verlegenheid voor alledaagse sociale interacties en gebeurtenissen. Angst voor afwijzing, commentaar, kritiek, pesten en uitlachen

Deze fobie van jou belemmert je in je dagelijkse leven en zorgt ervoor dat je minder goed functioneert. Je hebt alle reden om hiervoor een therapie te zoeken.
Je kunt, als je wilt, een afspraak maken bij de huisarts om dit probleem te bespreken. Hij of zij kan je doorverwijzen naar een therapeut die hierin gespecialiseerd is. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pesten of gepest worden is geen alledaagse en normale gebeurtenis. Gelukkig nog steeds niet.
Je zou last kunnen hebben van een zogenaamde specifieke fobie (voorheen enkelvoudige fobie). Dan moet je wel aan een aantal criteria voldoen zoals ernst en duur van de klachten. En de klachten moeten niet kunnen worden toegeschreven aan een andere psychische stoornis. En vooral vanwege dat laatste, kunnen wij je niet zeggen of je een fobie hebt. Wij kunnen dat op grond van jouw verhaal niet inschatten.
Alleen een deskundige die met jou gepraat heeft, kan inschatten of er sprake is van een onderliggend probleem of niet. En ook of er sprake is van een fobie of niet.

Als je hier veel last van hebt en je voelt je beperkt in je dagelijks leven, dan zou ik naar de huisarts gaan om dit te bespreken. Die kan je als dat nodig is verwijzen naar een deskundige die verder kan bekijken wat er aan de hand is en welke hulp je eventueel nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat denk ik wel, maar ik ben geen psycholoog.....
Deze angst van jou zou kunnen vallen onder "sociale fobie" ook wel "sociale angststoornis" genoemd.

Hieronder meer info voor je over sociale fobie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_fobie

Het lijkt me raadzaam je probleem met je huisarts te bespreken en er niet zelf mee door te blijven lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een vervelend probleem zeg. Weet je, het doet er eigenlijk helemaal niet zo toe of het een fobie is. Wat ik lees in je verhaal, is dat je best bang bent om door anderen afgewezen te worden. Ik vermoed dat dat de reden is dat je ook je gevoel niet helemaal wilt laten zien aan anderen. Dat is tamelijk normaal hoor. Als je huilt ben je namelijk op je kwetsbaarst. Het schildje dat je normaal gesproken om je heen hebt, is dan even heel dun. Mensen kunnen als het ware overal bij. Misschien is het voor jou wel heel prima dat je niet al je gevoelens laat zien. Ik zou er in die zin niet heel hard over gaan piekeren hoor.
Wat misschien wel goed is, is om eens te praten met iemand hierover. Ik denk dat je wel sterker kunt worden aan de binnenkant. Als je gepest wordt, dan maak je nogal wat mee. Als je ontdekt dat je er helemaal mag zijn, zal uiteindelijk de angst die je voelt voor huilen in het openbaar ook wel minder worden. Dan zal het je misschien ooit eens overkomen en ontdek je dat het helemaal niet zo erg is. Mocht je het eens willen uitproberen, dan zou je je eens kunnen laten gaan bij iemand die je vertrouwt. Zo gaat angst over: steeds weer positieve ervaringen opdoen. Dus niet gaan oefenen bij je pesters!
Het helpt in elk geval niet om heel erg te gaan piekeren over het feit dat dat je niet durft te huilen. Dat heeft niets te maken met wie jij bent. Je bent oké. Echt waar. Word maar wie je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste Antwoorder,

Zoals ik het lees ervaar je last bij sommige gedragingen van jezelf. je wil graag weten of het een angst/ fobie is en welke benaming deze heeft.
Inderdaad zoals anderen hebben aangegeven zou het kunnen dat dat zo is.
Vraag is wat er zo belangrijk is aan het weten dat je een angst/ fobie hebt. En als je dan weet dat dat zo is ...... hoe deze angst/ fobie heet.

In mijn beleving is die wetenschap niet zo heel belangrijk wat wel belangrijk is is dat je van die gevoelens/ emoties af kan komen. Je kan ze zo veranderen zoals je zelf zou willen dat ze zouden aanvoelen. Wil je weten hoe lees dan gewoon verder.

Als ik je vraagstelling bekijk denk ik dat je met het opkrikken van je zelfvertrouwen al een heel eind kan komen. Dit zou je kunnen doen d.m.v. het bezoeken van een NLP praktijk. NLP interventies helpen je om de patronen die er geslopen zijn in je gedrag te veranderen.
Daarnaast als blijkt dat er inderdaad een angst of fobie over blijft zou je en fast fobia cure kunnen doen bij een NLP praktijk.

Voordeel van NLP interventies is dat ze snel werken. Voordeel daarvan is dat je wellicht een (zeer) lang en kostbaar traject bij een psycholoog bespaart kan blijven.

Voor meer uitleg over een fast fobia cure zou je je kunnen vervoegen naar een NLP praktijk in je buurt. Of even hier ergens kunnen kijken of Googlen