Hoe kan het dat je meer van je kleinkinderen kunt genieten dan vroeger van je eigen kinderen?

Ik heb 2 heerlijke kleinkindertjes en geniet er naar mijn idee veel meer van dan vroeger van mijn eigen kinderen. In de tijd dat mijn eigen (3) kinderen klein waren had ik meer het idee: ik WORD geleefd, te weinig van genoten achteraf gezien. Wel jammer eigenlijk...

14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Kleinkinderen: heerlijk, ik heb er 1, maar het is optimaal genieten.
Ik kan met mijn kleindochter van anderhalf alle heerlijke gezellige dingen doen, maar uiteindelijk zijn het haar ouders die de zorg dragen en alle verplichtingen hebben.
Dat is denk ik het wezenlijke verschil met vroeger.
Vroeger had ik het ook drukker en waren er nog een heleboel andere dingen die ik moest doen.
Nu pas ik een dag per week op haar en dat is dan ook helemaal onze dag. Ik heb alle tijd voor haar en we genieten samen. Aan het eind van de dag gaat ze weer naar haar ouders!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk heb je nu meer de tijd om er van te kunnen genieten in plaats van dat je het te druk hebt met je zelf waardoor je geen tijd hebt om er van te genieten. Verder zie je waarschijnlijk je kleinkinderen niet iedere dag en was dat wel het geval met je eigen kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, meer de lusten minder de lasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je je kleinkinderen niet hoeft op te voeden. Jij bent nu degene die het kind kan verwennen, en teruggeven aan de ouders als het lastig wordt.

De ouders zelf zijn degenen die het voor elkaar moeten krijgen dat het kind genoeg groenten binnenkrijgt, niet jengelt in de supermarkt als ze langs het snoepschap komen en zich 's ochtends snel genoeg aankleedt om naar school te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet wachten....... gewoon ze heerlijk schandelijk verwennen en leuke dingen doen:) en al het echte werk moeten de ouders doen:):):) (je kids dus) En dat is voor hen ook niet erg, integendeel, ik heb er destijds mateloos van genoten:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie hebben allemaal gelijk,daarom heb ik iedereen een plusje gegeven! Ervaringsdeskundige.
Moeders.... oma's zijn ouder en wijzer en kijken anders naar het leven omdat ze nou eenmaal ouder zijn. Moeders zijn vaak te perfectionistisch. Ze willen, nee MOETEN het zo goed doen. Oma's moeten niks. Die hoeven alleen maar blij te zijn, te genieten af en toe een snotneusje te poetsen. Ze hebben de ervaring "kleine kinderen, kleine zorgen". Het is vrijblijvend; je hoeft als oma alleen maar van je klein kind te houden en ermee te pronken. Slaag je daarin, dan ben je als oma goed gekeurd. Aan ouders worden zwaardere eisen gesteld. Ouders stellen zichzelf zware eisen, maar de maatschappij oordeelt ook hard. Als ouders kan je veel fouten maken, ookal hou je zielsveel van je kinderen. Opa's en oma's kunnen het eigenlijk niet gauw erg fout doen. En dat is vást een relaxed gevoel!
Tip; geniet volop van je volwassen kinderen en probeer met je kinderen herinneringen op te halen toen hun nog klein waren. Zij weten vast nog een heleboel te vertellen.