Is iemand die leidt aan een meervoudige persoonlijkheidssyndroom bekend met alle aanwezige personages?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Schizofrenie is een ernstige psychiatrische aandoening die onder andee zorgt voor psychosen, achtervolginswaanzin, stemmen horen en stemmingswisselingen. Met meerdere persoonlijkheden heeft dat niks te maken.

Het MPS of meervoudig persoonlijkheidsyndroom waarin een persoonlijkheid is opgesplitst in één of meerdere 'alters' die elkaar niet )hoeven te) kennen en die allemaal een andere karaktertrek van een persoon manifesteren, als reactie op ernstige trauma's in de jeugd (hoe jongerhoe liever, hoe meer alters) is een ziektebeeld dat vooral in de jaren 60 en 70 opgang deed, maar waarvan nu ok in psychiatrische kringen ernstig over het werkelijke bestaan wordt getwijfeld. Sinds de 'val' van de Psychoanalyse - een zeer vruchtbare therapievorm voor het suggereren van alters - wordt het bestaan, maar vooral het veelvuldig vóórkomen van deze aandoening sterk betwijfeld. Het wordt tegenwoordig vooral gezien als neveneffect van bepaalde vormen van therapieen niet als op zichzelf staande spontane aandoeningen. Veelal stoelen de klachten zelfs op aangepraatte (valse) herinneringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, die is bekend met al die personages, hij/zij leeft dan helemaal vanuit dat personage.
maar die personages zijn wel helemaal gescheiden. Als zo iemand 1 personage uitleeft heeft hij/zij geen weet van de anderen. Misschien een vage herrinering maar verder niet.
Ik zag schizofrenie bij je trefwoorden staan, maar dat is iets totaal anders dan een meervoudig persoonlijkheidssyndroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is iemand met MPS niet altijd
mensen met MPS hebben vaak gaten in het geheugen , weten niet wat er in de periode die ze kwijt zijn gebeurd is, dan heeft een ander het overgenomen.
soms kennen de persoonlijkheden elkaar maar vaak ook niet

MPS is geen uiting van schizofrenie het is iets heel anders

Het KAN ontstaan na ernstig langdurig misbruik en mishandeling vanaf de vroege kinderjaren, maar ook later
Het is een vluchtmiddel om geweld en misbruik te overleven