Heeft je intuïtie altijd gelijk?

12 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij,goeie vraag die discussie en verdeling oproept,ik houd er wel van!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je intuïtie is toch niet iets met een mening?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intuïtie bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat jij het niet hebt wil niet zeggen dat het niet bestaat ElCaptan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm...

Antwoorden (23)

Nee, zeker niet.

Als je alles op intuïtie doet, kun je je soms lelijk vergissen. Soms blijken mensen of situaties immers anders, dan het gevoel dat je er van tevoren bij had.
12 jaar geleden
Nee, absoluut niet. Als dat wel zo zou zijn, zou je verder geen logica meer (hoeven) hebben. Het tegendeel is waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,Het is gevoel (intuitie) kun je vergelijken met gokken, je "gokt" in feit met gevoel over iets of iemand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar hoe weet je zeker dat het je pure intuitie is en niet een stukje ratio of het een willetje is?
We zijn altijd snel in de war of het de intuitie is, of iets wat we erg graag willen dat het zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 het is moeilijk om te weten wat intuïtie zelf is, maar zeker niet onmogelijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het juist intuïtie als je niet perse kan definieren waarom je iets voelt / niet voelt. De uitspraak "hoe weet je zeker dat iets pure intuïtie is" is wat mij betreft dus betekenisloos.
Als je iets doet vanuit intuïtie, is dat omdat je gevoel je zegt dat dat de juiste keus is. Daarin kun je je dus lelijk vergissen, want een gevoel is iets anders dan kennis. Zolang je niet alles weet, kun je ook niet altijd de juiste keus maken.
-1 voor dit antwoord dus, om tegenwicht te bieden aan de 3 plusjes die het wat mij betreft al onterecht heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Pure intuïtie volgen, wil zeggen dat je zuiver naar je reptielenbrein luistert en alles vergeet wat je geleerd hebt. Als je het gevoel hebt dat je er op moet timmeren, doe je dat, als je het gevoel hebt dat je moet vluchten, doe je dat. Jammer van die 100.000 jaar beschaving en de prachtige mogelijkheden die de rest van ons brein ons biedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Nee, intuitie is een soort overlevingsmechanisme voor als je geen tijd hebt om na te denken. Je hersenen nemen de meest voor de hand liggende beslissing op basis van een miljoen jaar menselijke evolutie. Dat zal in veel gevallen de goede beslissing zijn, maar in een aantal gevallen ook falikant fout zijn.

Neem bijvoorbeeld de spreekwoordelijke 'enge man' die eigenlijk een hele leuke vent blijkt te zijn maar er gewoon een beetje eng uit ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk, vooral het voorbeeld enge man.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oja, dus + :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, iemand die ten minste een beetje uitlegd wat intuïtie is en daarop het antwoord baseert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heel goed antwoord, mijn complimenten! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat intuïtie of is dat instinct? Of is dat hetzelfde?
En wat IS dat dan?
Onderzoek op het gebied van de hersenen is nog maar zo pril....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nou een heel goed antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit nog even door te piekeren over dat intuïtie en instinct-verhaal, en ja: ik geloof dat we het over hetzelfde hebben. Die eekhoorntjes van Cryo leren tijdens hun jeugd (in de periode dat ze nog kunnen leren) ook door bepaalde patronen in te slijten in hun hersenen. Tijdens hun volwassen leven denken ze daar niet meer bij na, maar gaat het zowat rechtstreeks langs het ruggenmerg. Als er geen moeder-eekhoorn is die het al eens aangeleerd heeft gekregen van haar moeder-eekhoorn, is de kans groot dat je een eekhoorntje krijgt dat 'vergeet' om een wintervoorraad aan te leggen. Dus bij 'instinct' is er ook nog sprake van een stukje 'onbewust leren'. Alleen gaat dat 'onbewust leren' bij de mens zijn leven lang door (omdat wij nu eenmaal gezegend zijn met een oneindig gerekt leervermogen, wij zijn de 'spelende mens'). Voor mij ergo: instinct = intuïtie.
Het lijkt er trouwens op dat Marleen het met mij eens is: http://www.goeievraag.nl/vraag/bewezen-intuitie-bestaat.212286
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, mijn verwijzing slaat nu nergens meer op, de vraag of bewezen is dat intuïtie bestaat, is inmiddels verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus: instinct=intuïtie=onbewust leren voor jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.
Ik zou zeggen, ja.
Intuïtie hier bedoeld als impuls, gericht om jou datgene te laten doen wat goed voor je is. Niet wat jij denkt dat goed voor je is [ratio].
Ratio brengt ons meestal van het bedoelde pad. Ratio is het overlevingsmechanisme / de instanthouding, van het ego. Niet van de essentie die jij bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie het precies andersom. Juist intuïtie is het overlevingsmechanisme. Bedoeld om heel snel iets te doen dat in ieder geval ongeveer goed is. Intuïtie is een soort reflex. Snel en goed genoeg. In ieder geval beter dan een uurtje lang scenario's uitdenken en berekeningen maken. Dat laatste (de ratio) geeft weliswaar een betere uitkomst, maar die uitkomst komt vaak te laat om nog nuttig te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel,
wat jij beschrijft valt voor mij onder instinct. Dat de ratio een betere uitkomst zou bieden is datgene wat ik zei over ego. Verstandelijk aangepast aan de situatie, maar niet wat echt nodig is. @Visara
Ik zie intuïtie niet als iets magisch maar als een extra hulp, datgene wat het goed met je voor heeft.
Cryofiel
12 jaar geleden
Intuïtie is niet een losstaand iets. Het is geen intelligente entiteit die iets over jou vindt. Zie het niet los. Intuïtie is onlosmakelijk deel van jou. Intuïtie is net zoiets als instinct, inderdaad. Geen verschil. Of hooguit een gradueel verschil, misschien, als je er echt met een microscoop naar gaat kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intuïtie is een onbewust beluitvormingsproces, gebaseerd op eerdere ervaringen. Meer niet. Instinct dus. Zoiets kan best goed werken, maar niet altijd. Stel je ervaring is "koeien zijn lief". Intuïtief loop je dus onwaakzaam langs koeien. Nou, soms zijn ze dat niet. Krijg je opeens een trap. Faal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat dus een instinct, een ratio en de intuïtie.
Maar besluiten gebaseerd op het gevoel wordt echter wetenschappelijk niet erkend.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat besluiten die op het gevoel zijn gebaseerd, niet zouden worden erkend? Ik heb er een boel serieus onderzoek over gelezen. Het wordt dus wel degelijk erkend en serieus genomen. In mijn reacties probeer ik dat ook duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar
#proest# zie al beelddenkend iemand vliegen door de wei #FAILLLLLL# ......en ze had nog wel van die mooie grote lieve donkere super vriendelijke ogen!! :O/ @cryo
ik denk dat het ook met intuïtie weer het geval is dat men meer weet dan waar men bewust van is.
voorbeeldje...
met wat zelfobservatie en zelfkennis kom je al een heel eind, en denk dat het woordje cold reading en psychologie ook weer genoemd moet worden. door oberseren kan je leren benoemen wat er niet klopt aan iets of iemand.(niets meer dan puur logisch denkwerk en wat inzicht) weet je het niet te benoemen is het enkel een gevoel wat je hebt (intuïtie kan je dit noemen) door het niet op te hemelen naar iets anders (zie categorie) kan je dus van jezelf leren. waarom voelde je iets, en waar komt dat door. klopt dit, en waarom wel/niet. en vooral.. wat verstaat iemand persoonlijk onder intuïtie.
voor mij is het dingen weten en pas na die tijd kunnen vertellen welke signalen je op hebt weten te vangen die niet kloppen (en het dus kunnen verwoorden) wat er niet klopt en waarom niet. pas daarna kijk ik of ik gelijk heb of niet. misschien dat je een link hebt met meer info? vind het zelf wel een erg boeiend onderwerp namelijk.
er zijn namelijk ook dingen waar ik het antwoord nog niet op weet en weet ook niet onder welk kopje ik het moet scharen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met Widar eens dat zuivere intuïtie en instinct hetzelfde zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat weet ik zo net nog niet. Zie daarvoor de uitleg die ik heb gegeven onder het antwoord van eddijst. Ik ben wel benieuwd wat je van het door mij genoemde verschil vindt.
Cryofiel
12 jaar geleden
@euca, het zou mooi zijn als je na een tijdje alsnog zou kunnen verwoorden op grond van welke signalen je intuïtief wist wat je moest doen of wat er aan de hand was. Soms kan dat inderdaad - dat is het mooiste, want dan maak je je intuïtie inzichtelijk, en daarmee toegankelijk. Soms lukt het echter niet - dat is voor mij nu juist het kenmerk van intuïtie. Het wordt niet voor niets ook wel 'impliciet leren' genoemd.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh ja, die categorie - daar let ik normaal gesproken nooit op. Pas door jouw (eucalypje) woorden zie ik in welke categorie de vraag is geplaatst. We weten inmiddels echt wel dat intuïtie iets heel normaals is, gewoon een product van hoe de hersenen werken. Met spiritualiteit heeft het in ieder geval helemaal niets te maken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie ineens dat de categorie is gewijzigd. Hij staat nu in Psychologie. Dat is al heel wat beter! Zelf zou ik hem in de categorie Biologie hebben geplaatst. Maar goed, psychologie en biologie hebben in dit geval veel met elkaar te maken - er staat immers geen muur tussen die twee vakgebieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde niet zo stellig zeggen dat intuïtie en instinct een en hetzelfde ding zijn. @Euca: Ik heb alle hoeken van een zeker weiland gezien door een koe :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's trouwens ook een voorbeeld van intuïtie. Mijn intuïtie vertelde mij dat mijn opa me nooit een geintje met me zou uithalen. Nou, dat had ik mooi fout. "Vasthouden" zegt 'ie, terwijl 'ie wist dat die koe ging lopen... "Pak die draad eens vast" (schrikdraad). Nee, ik zat goed fout.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Widar, die koe - die van je eerste reactie, bedoel ik - was dat toevallig een uierloos model?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat was een model uitgerust met een goed stel uiers. Mensen denken soms dat alleen stieren gekke dingen doen, maar koeien kunnen er ook wat van hoor. Trouwens, als ik zeg koe, bedoel ik ook koe, 't vrouwtje dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het had ook een pink kunnen zijn. ook een dame maar (nog) minder bedeeld. je verhaal doet me denken aan brammetje. ik maakte groene paarden zadelmak bij een handelaar en daar stond brammetje. nam elke dag groente afval mee voor brammetje toen mijn moeder eens kwam kijken en kennis maakte met brammetje. ze schrok van de enorme stier, zijn brede kop met krullen om over de rest van het massale lijf maar niet te spreken. het draad waar ie achter stond werd bij elkaar gehouden door paaltjes die niet allemaal meer in de grond zaten.
mijn moeders intuïtie en hartslag van mijn moeder was het enige wat op hol sloeg en enig gevaar op kon leveren. :OP maar nee, de pinken vond ik zelf veel gevaarlijker dan brammetje. @widar
zit hier met een big smile achter het scherm, maar toch ook wel met medelijden.
maareh.....heeft opa ook nog een revanche mogen ervaren toevallig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pink kan een koe of een stier zijn. Nee, een koe is een koe is een vrouwtje. Nee, opa heeft geen revanche ervaren, daarvoor heeft 'ie helaas niet lang genoeg geleefd. Wat die paaltjes betreft: al zaten ze stevig verankerd in de grond, maakt niets uit. Een rund breekt er dwars doorheen als 'ie de kop gek genoeg heeft staan. Ik heb 't zien gebeuren.
Cryofiel
12 jaar geleden
@eucalypje, die koe van Widar was toch niet paars? Dus waarom kom jij nu aan met groene paarden? (Dit was mijn eerste gedachte toen ik jouw reactie las.) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spijtig te horen dat je opa niet lang genoeg heeft mogen leven (heb het dan even niet over de revanche) maareh...bij ons is een pink toch echt een jonge koe hoor, 1 zonder klokkenspel dus, maar ook nog zonder grote cupmaat :) weet wat een rund kan aanrichten (heb op een boerderij gewoond tussen de koeien) daarom is het bijzonder dat zwaar gespierde brammetje zo braaf achter zijn gammele draadje (zonder stroom) en losse paaltjes bleef staan. en tja....als de dames eenmaal beginnen te flippen is er geen houden meer aan!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan gelden bij jullie andere benamingen dan hier. Ik heb 't nog even nagekeken op Wikipedia en die spreekt ook over runderen in 't algemeen. Maar goed, dit zijn typisch van die dingetjes die per streek erg kunnen verschillen. Zo noemen wij een stier eigenlijk ook geen stier, maar een "bolle" (bul). Wel bijzonder dat Brammetje braaf bleef staan ja. Vraag me wel vaker af waarom sommige dieren zo superbraaf blijven staan achter een lijntje wat ze eigenlijk niet tegen houdt (hun intuïtie die hen voorliegt?) In de dierentuin in Rheine staan zo een stel kamelen zelfs helemaal niet achter een hek of zo, gewoon achter een greppel, waar ze zo overheen zouden kunnen stappen. Maar ze doen het niet, ze blijven keurig binnen het getrokken lijntje. lol @ flippende dames... idd geen houden meer aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*snuffel* wiki * snuffel* pinken.... Het jong van een koe wordt een kalf genoemd. Een éénjarig dier wordt een pink genoemd. Een pink wordt #gedekt of geïnsemineerd# op een leeftijd van ongeveer 15 maanden. Een koe heeft een gemiddelde draagtijd van 281 dagen. Na het afkalven heeft een pink een leeftijd van ongeveer 24 maanden en wordt dan een vaars genoemd. Na ongeveer 3 weken kan de vaars opnieuw gedekt of geïnsemineerd worden als de vaars tochtig wordt. Deze tochtigheid herhaalt zich elke 3 weken totdat de vaars drachtig is. Als het dier op driejarige leeftijd voor de tweede keer heeft gekalfd, wordt het een koe genoemd. Een koe van 3 jaar die nog maar 1 keer heeft gekalfd zou schotter heten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Koe_(rund) bolle of bul kennen we hier ook, maar alsnog....de dames die flippen.... oeioei ; )
streektaal in Schalkhaar, Deventer, Diepenveen, Lettele, Apeldoorn... 't is 1 pot nat eigenlijk :) als dieren weten wat hun kracht is blijven we als mens nergens meer. bij de paarden zeiden we altijd... je staat met 1 been in het graf want ze kunnen elk moment aan de kletter gaan met je :) en dan bokito... iedereen kent het verhaal wel. ook een foute menselijke berekening. (of dikke FAILLLLL) :) @cryo
het was in ieder geval niet het groene aura van het dier ; )
(onbeleerd paard zoals je waarschijnlijk weet?)
lachen hoor die rodeo acties (was moeder ook al niet zo blij mee, net als met die sukkelige brammetje.... zucht) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pink_%28rundvee%29 "Een pink is een éénjarig rund." En nu hou ik er snel over op, voor ik weer word beschuldigd van m'n gelijk willen halen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is een leuk lijstje met namen:
http://www.hetkleineloo.nl/in_000.cfm?art_id=529
http://www.wnt.inl.nl/iWDB/search?actie=article_content&wdb=WNT&id=M053871 Volgens het WNT is een pink: "Benaming voor een jong rund van ongeveer een jaar; onverschillig van welk geslacht" En nu hou ik m'n mond. Echt. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, je bent in ieder geval bij de pinken, dus GEEN rund!
(huh?) laten we het houden op de kleinste vinger okay? maar geef je eerst nog even HELEMAAL gelijk, dan hoef je het niet te halen namelijk :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woehahahaha..... van intuïtie naar rundvee....interessante wending ;-)))))))))))))))))))))))))))
Cryofiel
12 jaar geleden
En dan nu terug naar intuïtie. Via de aap. Bokito was een gevalletje falende intuïtie. Een vrouw voelde intuïtief aan dat ze een speciale band met Bokito had. Ze ging vaak naar de dierentuin, en staarde Bokito dan minutenlang diep in de ogen. Bokito staarde terug, diep in de ogen van de vrouw. Af en toe grijnsde hij daar zelfs bij. De vrouw ervoer, heel intuïtief, een sterk contact, een diepe verwantschap. Ze "wist" dat Bokito net zo naar dat contact verlangde als zij. -- In werkelijkheid is het direct aanstaren voor een aap heel bedreigend. Mannetjesapen doen dat om elkaar uit te dagen voor een gevecht om de macht. Ondergeschikte apen kijken altijd snel weg. Wat Bokito zag, was een "aap" die elke dag langskwam om hem uit te dagen. Bokito liet zich niet kennen, hij beantwoordde de uitdaging door terug te staren. Af en toe trok hij daarbij zijn mondhoeken op (wat de vrouw intuïtief ervoer als grijnsen), om zijn tanden te laten zien, en daarmee zijn dreiging kracht bij te zetten. Op een gegeven moment werd hij de continue bedreigingen van de indringer zat, en ging hij - eindelijk - tot de aanval over. -- Ik weet eigenlijk niet of deze vrouw lering heeft getrokken uit haar fout, en nu niet meer zo op haar intuïtie vertrouwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Cryo, daar is ook een geheel andere versie van: //Evolutiebioloog en primatoloog Jan van Hooff, die gepromoveerd is op gelaatsuitdrukkingen van chimpansees, is echter aan de hand van een filmpje op YouTube van een eerder bezoek van de vrouw tot de conclusie gekomen dat Bokito helemaal niet dreigde. Het ontbloten van de tanden kan verschillende dingen betekenen. Het kan angst of sociale opwinding uitdrukken, maar Bokito toonde op dat filmpje geen enkel teken van angst of agressiviteit. Wel trommelde hij op zijn borst. Dat is imponeergedrag en drukt geen kwaadaardigheid uit (het is zoiets als "kijk mij eens!"). Bokito maakte op het filmpje wat Van Hooff een 'verticaal blote-tanden gezicht' noemt. Dat is een soort groetgezicht, waarmee een gorilla zijn vrouwtjes geruststelt. Hij raakte echter gefrustreerd doordat die vrouw die schijnbaar in hem geïnteresseerd was telkens weer weg liep. Van Hooff vraagt zich af wat gebeurd zou zijn als de vrouw zich niet verzet had en gewoon was blijven staan. "Ik denk dat hij haar een paar lellen op de rug had verkocht. En dan, ja, dan had hij misschien gedaan wat gorillamannen met gorillavrouwen doen."// En of ze er lering uit heeft getrokken:
// Vanuit het ziekenhuis meldde de vrouw: "Hij is en blijft mijn lieveling."// http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokito_(gorilla)
Cryofiel
12 jaar geleden
Hee, die had ik nog niet meegepikt! Bedankt voor deze correctie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat zou het met je intuïtie moeten doen? -een waarschuwende oppasser
-een aap die zijn tanden laat zien (goed bedoeld of niet)
-getrommel op een borstkas met het formaat kledingkast
-indringend oogcontact. (zo, en nu eerst een ba...naantje?) heb in de apenheul gewerkt en ging na mijn werk altijd even een minuutje of 20 naar het binnenverblijf van de gorilla's. lekker veilig dik glas ertussen, maar de imposante zilverrug dwong toch zeker respect af bij me.
1 bonk spieren die beesten, zou er niet graag 1 achter me aan willen hebben :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"wat zou het met je intuïtie moeten doen?" begrijp ik effe niet?
In het verhaal van Cryo had deze vrouw een falende intuïtie. In die van mij (nou ja, die van Wikipedia) zou het kunnen zijn, dat haar intuïtie juist was: Bokito vond haar leuk. Met desastreuze gevolgen.
Of het gehele Bokito Verhaal iets met intuïtie te maken heeft, danwel met interpretatie van lichaamstaal van de gorilla vraag ik me af, maar da's weer wat anders.
Of is dat juist wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik het lees, was haar intuïtie "cool, sjans met een gorilla", dat deel was wellicht juist. Vervolgens echter werd ze gemolesteerd omdat ze meneer naar zijn mening afwees. Ik noem die molestatie toch wel een falen van intuïtie. Die ontstond doordat ze er intuïtief (!) vanuit ging dat ze veilig was voor een dier achter een omheining, wat later dus niet juist bleek te zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Intuïtief had deze vrouw volgens mij wel een heel ander beeld bij het contact dat ze met Bokito had. De vrouw zag een "diep contact", een soort zielsverwantschap, een onderling begrip. Bokito zag een lekker wijffie waar hij best wel eens "lekker overheen" zou willen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar: ga je er intuïtief vanuit dat je veilig bent voor een gorilla achter een omheining, of is dat normaal gesproken logisch? Ik bedoel: een leuk bezoekje aan een dierentuin is dan, zuiver verstandelijk beredeneerd, levensgevaarlijk...???? @Cryo: over dat diepe contact zien: is dat intuïtie, of is dat het vermenselijken, anders interpreteren van een dier? Dat zie je ook zo vaak met mensen en hun huisdier. Waarmee ik overigens niet zeg, dat dit diepe contact niet zou kunnen bestaan. Dat is weer een geheel andere vraag.
Nog anders: stel die zielsverwantschap tussen mens en dier bestaat, dan zou de conclusie van de gorilla anders kunnen zijn dan die van haar. Blijft, dat haar intuïtie goed was....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is allebei. Je gaat er intuïtief vanuit en het is redelijk logisch dat je veilig *zou* moeten zijn voor een gorilla achter een omheining. Nee, logisch beredeneerd is een bezoekje aan een dierentuin niet levensgevaarlijk. Logisch beredeneerd ZOU een bezoekje aan een dierentuin levensgevaarlijk KUNNEN worden, maar is die kans erg klein. Het bewijs is er. Bokito zelf was eerder ook al uitgebroken zelfs. Ik blijf erbij dat deel 1 van haar intuïtie wellicht juist was, maar dat deel 2 toch echt faalde toen dat haar vertelde dat ze veilig was, wat ze dus niet bleek te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik me herinner, was ze gewoon, net als vele anderen, aan het kijken en brak hij toen los om haar te pakken. Ik denk, dat deel 2 niks te maken heeft met intuïtie, maar met ervan uit kunnen gaan, dat je daar veilig bent. Net als al die anderen, die gewoon stonden te kijken. Als ik naar een dierentuin ga, dan ga ik ervan uit, dat het veilig is, heeft niks met intuïtie te maken. Wel, als ik tevoren denk: we gaan niet, want dit gaat fout....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk had het helemaal niets te maken met intuïtie.
Deze bezoekster die zeer regelmatig de dierentuin bezocht, vooral om naar haar 'diertje' te kijken.
Daardoor krijg ze een band met het dier zelf, net zoals je met een hond of kat kan hebben.
Mensen die dit extreem hebben, zie je zo goed voor hun dieren gaan zorgen, dat het een obsessie wordt.
Halen zelfs biefstuk voor hun lieveling en allerlei lekkere hapjes tussen door.
Ze zien niet dat hun lieveling veel te dik wordt, dat hij uit zijn bek gaat stinken, dat hij aan de diaree gaat, nee ze willen alleen maar vertroetelen en verwennen en kijk eens hoe lekker dik hij/ haar wel niet is, dat is van het verwennen.
Mogelijk is deze vrouw ook zo een type, want iemand die echt van deze dieren houdt, zal zich er in gaan verdiepen en 'weet' dan, dat door ze strak aan te kijken het dier uitdaagt, boos maakt, hem tergt!
Nee ze zal alleen 'haar' lieveling gezien hebben, die ze het liefst iedere dag wil zien en echt van hem houdt en denkt dat ook hij van haar houdt, ze komt immers toch iedere dag naar hem kijken, dus laat ze daarmee hem zien dat ze van hem houdt.
Zo wordt na ieder bezoek de vrouw steeds gekker op hem en de aap steeds kwader.
Voor de vrouw een obsessie!
Voor de aap op den duur ook!
Het liefst had de vrouw de aap geaaid.
Het liefst had de aap de haren van de vrouw uitgetrokken van kwaadheid, haar neus afgebeten enz.
Ja toen kwam hij er uit..................................
Cryofiel
12 jaar geleden
Je schreef: "Het liefst had de vrouw de aap geaaid". Je volgende zin had moeten zijn:
"Het liefst had de aap de vrouw genaaid". Zou ik een leuker einde van je commentaar hebben gevonden. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA
ze is toch ook genaaid? en goed ook!!
weet niet hoeveel hechtingen ze had. wat je niet zou doen als je recht tegenover een aapje zou staan zou je ook niet moeten doen als er een sloot of glas of id tussenzit. typisch gevalletje van vermenselijken van dieren. dit gaat bijna altijd mis, maar dit keer goed mis.
Ja de pure intuïtie heeft altijd gelijk.
Maar hoe weten we of het om pure intuïtie gaat?
Dat weten we niet.
Alles om ons heen kan deze intuïtie beïnvloeden.
Alles wat we ooit geleerd hebben kan het beïnvloeden.
Alles wat we zo graag zouden willen, kan het beïnvloeden.
Iedere stem, ieder geluid, ieder beeld heeft invloed op onze Intuïtie.
Het is de kunst in ons leven, onze ratio en onze intuïtie , los van elkaar te kunnen zien.
Maar onze ratio en onze intuïtie zijn elkaars vijanden en vrienden tegelijk.
Vijanden kunnen niet samenwerken.
Vrienden kunnen dat wel.

Toegevoegd na 40 minuten:
Als we met ons verstand gaan nadenken over onze intuïtie, voordat we een beslissing nemen, blijft er van onze pure intuïtie niet veel over.
Als we vanuit onze intuïtie gaan nadenken over onze ratio, gaat het ook mis.
Wel kunnen ze elkaar aanvullen, maar daar gaat de vraag niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat ratio ook vanuit ervaring kan komen en dus vanuit logisch denkwerk. dan hoeft het niet je vijand te zijn. feit is dan nog steeds wel dat het niet om pure intuïtie gaat. als je het verschil leert kennen kan het juist zo zijn dat intuïtie duidelijker wordt omdat het niet meer vervlochten is met van alles en nog wat. ook dit is ervaring/ratio (logica dus) de 'vijanden van elkaar' in je verhaal ken ik dus persoonlijk niet, en daarom denk ik dus dat het niet voor iedereen opgaat zoals je het hier omschrijft.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik denk ook dat het niet voor iedereen zo opgaat. Dat kan ook helemaal niet. Trouwens, de hele redenatie die in dit antwoord staat, is niet falsificeerbaar, en daarmee in mijn ogen nutteloos. Ik bedoel: de redenatie is "pure intuïtie heeft altijd gelijk, maar je weet nooit wanneer sprake is van pure intuïtie". Tja. Daar kun je alles mee, en dus kun je er niets mee. Doe je iets op intuïtie en blijkt dat je de juiste keuze hebt gemaakt, dan zeg je *achteraf*: zie je wel dat het klopt, dit was kennelijk pure intuïtie. Doe je iets op intuïtie en blijkt dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt, dan zeg je *achteraf*: het klopte niet, dus kennelijk was het geen pure intuïtie. Dus wat er ook gebeurt, je kunt altijd zeggen dat je gelijk hebt. Daarmee is de theorie onafhankelijk van de waarnemingen. Het is onmogelijk de werkelijkheid als scheidsrechter te gebruiken om te bepalen of je theorie goed of fout is. Dit maakt de theorie zinloos. Ik ga met je mee dat ratio en intuïtie samen gaan, samen moeten gaan. Ik kan me niet vinden in een vijandsbeeld. Je bent tenslotte één persoon, een eenheid. Niet twee losse stukken die onafhankelijk van elkaar zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intuïtie is geen product van een onbewust denkproces, dan zou het ook geen intuïtie zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Intuïtie komt voort uit een onbewust proces. Of we dat een 'denkproces' kunnen noemen, hangt ervan af welke betekenis we geven aan het woord 'denken'. Laten we het woord 'denken' vervangen door het woord 'verwerken', om te voorkomen dat iedereen zijn of haar eigen idee heeft bij de betekenis van een woord. We kunnen dan zeggen, dat intuïtie het resultaat is van een onbewust verwerkingsproces. In dat verwerkingsproces verwerken de hersenen zintuiglijke waarnemingen en herinneringen cq ervaringen op een uiterst snelle manier tot een uitkomst die vaak (niet altijd) goed genoeg is. Snelheid en gemak gaan hier boven perfectie. Intuïtie zal daarom falen wanneer perfectie nodig is. Intuïtie zal ook falen in omstandigheden waarmee we geen ervaring hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed jij zegt
Intuïtie is geen product van een onbewust denkproces, dan zou het ook geen intuïtie zijn. 2 vraagje komen er nu bij mij op.
waar zeg ik dat intuïtie (onbewust) denkwerk is, of heb je mijn tekst niet juist gelezen? waar denk jij dat intuïtie vandaan komt/is? bovendien geef ik duidelijk aan 'ik denk'. dat wil dus niet zeggen dat ik beweer iets te weten, dat het zo moet zijn, maar het is dus niet meer dan een PERSOONLIJKE gedachte hierover, waar je het dus niet mee eens hoeft te zijn maar waar je het wel mee eens kan zijn (in beide gevallen is het nog steeds niets persoonlijks aangezien het in dat geval ook over niets anders gaat dan een persoonlijke mening.) ik begrijp dat de bovenstaande reacties je stekels waarschijnlijk omhoog zetten maar wil het je toch vragen zodat je beter kan begrijpen. mocht je je verplicht of bezwaard voelen spijt me dat maar dan zal ik het erbij laten omdat het niet mogelijk is om je persoonlijke mening/standpunt te kunnen begrijpen en dus ook kunnen zien als jouw persoonlijke idee hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 't met Viscara eens. Intuïtie is een onbewust denkproces, gebaseerd op eerdere ervaringen, meer niet. @Ed: Vijanden kunnen prima samenwerken, als de juiste gelegenheid zich voordoet, of wanneer de nood dwingt. Kijk maar naar vele oorlogen, waarin duidelijke vijanden opeens gingen samenwerken om tegen een andere, gezamenlijke vijand te strijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Visara, vrouwelijke intuïtie is algemeen bekend en aanvaard dat het bestaat, maar wetenschappelijk niet te verklaren.
Plotseling, midden op de dag gaat een vrouw de kamer op ruimen, de vaat doen, even stoffen en het wasgoed wegwerken en precies op het moment dat alles netjes is, gaat de bel en staat er visite voor de deur van mensen die van heel ver komen en nog nooit op visite geweest zijn.
Dat is vrouwelijke intuïtie!!
Deze plotselinge drang om snel het huis netjes te krijgen is niet ontstaan op basis van ervaringen, want deze mensen zijn er nog nooit op visite geweest.
Maar verder moet iedereen denken wat ze zelf willen.
Veel zaken gebeuren inderdaad onbewust.
Zelfs het reageren op mijn antwoorden, die ik zo stel dat het prikkels uitzend om te antwoorden, gebeurd onbewust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euca. Mijn stekels zijn van jou nog nooit overeind gekomen, dat was jouw uitleg, mijn uitleg heb je nooit gelezen.
Ik ben net terug van een sessie,( 2.5 uur) maar vlak er voor heb ik jouw andere antwoord echt wel gelezen.
Jij bent terug van vakantie?
Of zit je nog ergens?
Je krijgt zo antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, wat betreft jouw opmerking, zie mijn aanvulling op mijn antwoord.........Als we met ons verstand gaan nadenken over onze intuïtie, voordat we een beslissing nemen, blijft er van onze pure intuïtie niet veel over.
Als we vanuit onze intuïtie gaan nadenken over onze ratio, gaat het ook mis.
Wel kunnen ze elkaar aanvullen.................
Dan zeggen we toch het zelfde?
Cryofiel
12 jaar geleden
@Ed, ik ken geen voorbeelden van die beroemde vrouwelijke intuïtie die onderscheidbaar zijn van de toevalstreffers die je nu eenmaal zo af en toe mag verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben vrouw, ik heb er ook geen voorbeelden van. Van toeval des te meer. Mooi iets, toeval. Intuïtie gaat langs mijn reptielenbreintje en gelukkig heb ik ook nog hersenen waar ik mee na kan denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een man. Die van mij is net zo goed als willekeurige welke vrouw.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb even wat goed onderzoek gezocht. In onderstaand artikel wordt diep ingegaan op intuïtie. Intuïtie wordt vergeleken met 'impliciet leren', en het wordt gekoppeld aan bepaalde gebieden in de hersenen. Zie http://www.scn.ucla.edu/pdf/Intuition.pdf . Dat intuïtie bij vrouwen net wat sterker is ontwikkeld dan bij mannen, wordt verklaard door (onder andere) Graham en Ickes (1997), die overigens voortborduren op eerder onderzoek door (alweer: onder andere) professor Hall uit 1984. Het idee is dat vrouwen net wat beter zijn in het waarnemen van nonverbale signalen. Daarnaast zorgt het vrouwelijke hormoon oestrogeen ervoor dat verbanden tussen een voorafgaand nonverbaal signaal en een daaropvolgende gebeurtenis, beter worden vastgelegd in het onbewuste geheugen dan bij mannen. Dit is bevestigd in meerdere onderzoeken in de jaren 1980 en 1990.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, dan bestaat voor jullie geen vrouwelijke intuïtie.
gek genoeg voor veel andere wel.
Waarschijnlijk wordt de intuïtie door vele in het vakje geplaatst van spirituele zaken, dus als je daar niet in geloofd, geloof je ook niet in de vrouwelijk intuïtie en aangezien er geen andere reactie's zijn die beweren dat het wel bestaat, laat ik het even zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euca je vraag........waar zeg ik dat intuïtie (onbewust) denkwerk is, of heb je mijn tekst niet juist gelezen?..............
mijn reactie waar jij op doelt, is een reactie op de reactie van Visara, ook de rest van je reactie begrijp ik niet, omdat ik naar jouw geen enkele reactie gegeven heb, wat bedoel je dus, of mis ik ergens wat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intuïtie is geen product van een onbewust denkproces, dan zou het ook geen intuïtie zijn. ratio
De rede of ratio is een menselijk denkvermogen. Het begrip rede heeft verschillende betekenissen:
Het vermogen dat begrippen voortbrengt.
Het geheel van gevoel, verstand en 'rede' in de eerste betekenis
Een voordracht over een of andere onderwerp worden bedoeld, zie verder redevoering. http://nl.wikipedia.org/wiki/Rede je hebt niets gemist maar ben wat verder gaan zoeken naar de woorden die je in je antwoord gebruikt hebt, vandaar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, intuïtie wordt door mij niet in het spiri-hoekje geplaatst, zuivere intuïtie is het zelfde als instinct. Ik geloof zeer zeker in intuïtie, maar ik weet ook heel zeker dat mijn intuïtie het in veel gevallen compleet bij het verkeerde eind heeft.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik weet niet zo zeker of intuïtie wel hetzelfde is als instinct. Instinct is - voor mij - iets aangeborens. Intuïtie is iets aangeleerds. Een eekhoorntje dat in de herfst de onweerstaanbare drang krijgt eikels te verzamelen, doet dat door instinct. Het is geen resultaat van eerdere ervaringen, het eekhoorntje "moet" dat gewoon doen van een ingebouwd proces in de hersenen. Intuïtie is juist wel het resultaat van een leerproces. Op grond van eerdere ervaringen leg je verbanden. Hoe meer oestrogeen, hoe beter die verbanden worden vastgelegd - zie mijn vorige reactie. Wanneer je in een vergelijkbare situatie terechtkomt, of wanneer je vergelijkbare dingen ziet, wordt die vastgelegde herinnering geactiveerd. Onbewust, zonder dat je het in de gaten hebt. Met als resultaat dat jij 'weet' wat je moet doen, of dat je 'weet' wat er aan de hand is en wat er zal gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euca, je bent verder gaan zoeken naar woorden die ik in mijn antwoord gebruikt heb, prima, goed zo, maar waarom betrek je dat dan zo persoonlijk????? Het doet me sterk denken aan een andere botsing tussen ons.
Ik heb niets tegen jou!!!!
Waarom zie je dat niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi stippel, ik plaats het ook niet in het spiri hoekje, de vraagsteller wel, maar ik niet, ik wil het wel graag begrijpen.
Jij ziet de intuïtie het zelfde als instinct.
Maar wat is dan instinct?
Is dat dan ook een product van je onderbewustzijn, zoals sommige dat beweren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo: leuk dat "even wat goed" onderzoek hebt gezocht.....Dat is een heel boekwerk!!!!! En dan ook nog in voor mij veel te wetenschappelijk engels.....
Als ik daarmee klaar ben is de vraag al maanden geleden gesloten ;-)))))))))))
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb stippel in een reactie op het antwoord van lifehacker al gevraagd of ze wil vertellen wat zij onder instinct en intuïtie verstaat. Ik ben vooral benieuwd wat stippel vindt van bijvoorbeeld het instinct van het eekhoorntje, vergeleken met het leerproces dat aan menselijke intuïtie ten grondslag ligt.
Cryofiel
12 jaar geleden
@WendyH, je moet maar zo denken: er komen een paar erg regenachtige julidagen aan, dus je hebt alle tijd om het op je gemak door te nemen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmmmmmmm...ben bang van niet Cryo! Hoe interessant ik het onderwerp ook vind ;-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed: Mensen (meestal vrouwen zelf) die het over vrouwelijke intuïtie hebben, als in de zin van iets mystieks dat mannen niet zouden hebben, wensen alleen maar dat vrouwen iets hebben wat en man niet heeft. Maar al die dingen waarvan men beweert dat ze voort zouden komen uit de intuïtie van een vrouw, kunnen net zo makkelijk voortkomen uit die van een man. Ga als man maar eens voor je kind zorgen ipv werken, dan bouw je dat wel op hoor, net als een vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed
op het moment dat jij zegt dat ik met Cryo meedoe zal jij hier je reden voor hebben. op het moment dat we het dus eens zijn en jij zegt dat er van dat soort dingen je stekels overeind kunnen gaan staan begrijp ik dat dit ook het geval kan zijn dit keer als er een paar keer een reactie komt van mensen die het niet met je eens zijn. verder zeg ik nergens dat je het tegen mij hebt, ik geef alleen aan dat als het zo is dat ik dit van je begrijp.
voel me dus beslist niet aangevallen maar dek me van tevoren door duidelijk aan te geven dat het hier enkel om persoonlijke meningen gaat, en niet om wat anders. zoals ik blijf zeggen vind ik je nog steeds een aardige persoon, dus vat het echt niet persoonlijk op hoor. ik vind het net als jij erg interessant en wil graag weten hoe anderen het zien of opvatten en wat ze onder intuïtie scharen en wat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, Widar, ja je hebt gelijk natuurlijk, het was maar even een voorbeeld van me, omdat het een bekend, geaccepteerd verschijnsel is.
Intuïtie, lijkt mij bij vrouwen wat duidelijker ontwikkeld.
Vrouwen zijn iets directer, gevoeliger en zullen zich makkelijker uiten.
Wat intuÏtie nu echt is, weet ik ook niet, het is niet zo maar te verklaren zoals sommige zeggen, het is veel meer.
het lijkt er trouwens wel op, dat de spirituele kant hier op G.V. het wel ziet als iets spiritueels, althans iets in die richting, terwijl de 'andere' partij, het uitlegt als wetenschappelijk onderzocht.
Zo plaatsen we het allemaal in een ander hokje.
Maar dan ook de vraag wat is instinct?
Is al zo verrekt moeilijk, eigenlijk is het een dwangmatige reactie/ handeling vanuit je hersenen, zonder nadenken.
Intuïtie zit daar heel dichtbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euca. Wij konden het tot voor kort goed met elkaar vinden, maar ineens ging dat mis, heb toen wel 10 keer alles doorgelezen en kwam tot de conclusie dat het niets te maken had met de vraag en antwoorden, maar wel met een aantal opmerkingen die ik in de dagen er voor gemaakt had.
Dat deed ik niet om je te kwetsen, maar ik las ineens dingen die je normaal nooit zou zeggen.
Daar schrok ik heel erg van.
Ik kon me niet voorstellen dat ik me zo in je vergist had, omdat ik heel erg vertrouw op mijn intuïtie.
En het voelde gewoon erg goed en eigenlijk nog steeds.
Dus stuurde ik je direct een P.B. tje,maar je had dit voor me geblokkeerd.
Nu lijk je in een aantal reacties het zelfde weer te doen en opnieuw is het oud zeer de reden.
Ik begrijp het wel, maar begrijp jij het ook?
Juist doordat je me erg mag was je extra gekwetst en dat zit je nog steeds dwars.
Maar ik wilde je niet kwetsen.
Ik zie heel veel ontbrekende stukjes bij je.
Cryofiel
12 jaar geleden
Déjà vu...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had je even geblokkeerd omdat ik even geen zin had in een PBtje. na een paar dagen heb ik deze blokkade weer opgeheven maar dit weet je waarschijnlijk niet. ik heb je destijds gezegd wat me is opgevallen dus wil het er niet weer over hebben. (het is na te lezen) mocht je vragen hebben wil ik deze wel beantwoorden, ook in een pb als het voor jou prettiger is. ik weet niet wat ik hier hetzelfde doe, misschien dat je dit uit kan leggen? ik denk dat het met Cryo te maken heeft? voor wie moet oud zeer de reden zijn, want voor mij is het dat niet omdat er simpelweg geen sprake is van oud zeer. ik mag je nog steeds maar heb zoals ik al zei wat bandjes met je doorgeknipt, niets meer en niets minder. verder is dat ook het enige wat er van mij uit naar jou veranderd. ook dit heb ik aangegeven. nogmaals, ik geef hier mijn persoonlijke mening, en als jij denkt dat het oud zeer en ik me hierdoor gekwetst blijf voelen spijt het me echt te zeggen dat je het beslist niet bij het goede eind hebt. ik stelde jou enkel een vraag en denk dat jij oud zeer bij me ziet wat er beslist niet is. je bent voor mij Ed, een GVér, en een aardige man. niets meer en niets minder. ik weet dat je me niet wilde kwetsen, en dat wil ik jou ook evenmin, of je het nu wil/kan geloven of niet. als je vragen hebt over de stukjes waarvan je denkt dat ze ontbreken kan je er me er naar vragen (daar is de site voor) :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Déjà vu...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou krijg ik toch ook een déjà vu Cryo. Ik zou toch zweren dat ik je dat eerder had zien zeggen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Déjà vu slaat in de wetenschap meestal op een onechte herinnering of herinneringsbeleving. (Wiki dus)
voor mij #persoonlijk# is het herkennen van iets wat door ervaringen logisch te verklaren is. (nicky dus)
een deja vu herken ik niet eens, mijn neurotransmitters werken niet naar behoren namelijk (ADD-er) misschien ligt hier wel een antwoord. ik ben heel benieuwd naar andermans inzichten en opvattingen, maar ga niet vragen naar je Déjà vu Cryo!!! (in die zin krijg ik er zelf ook een, en denk velen met mij) :))
Cryofiel
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euca. de meest byzarre D.V. die ik meegemaakt heb is twee jaar geleden, toen ik in een ver land liep met mijn zoon.
In een gebied waar ik nooit eerder geweest was.
We waren onderweg naar het strand
Er kwam iemand naar ons toe om de weg naar het strand te vragen, ik schoot in de lach, natuurlijk weet ik dat, zei ik, hier eerst nog recht door, derde weg rechts nemen en alsmaar door lopen, dan kom je vanzelf bij het strand.
Hij bedankte me en liep weg.
Toen ging er een schok door me heen en stond stil.
Ik keek mijn zoon aan en zei, dat kon ik nooit weten!
Toen ik antwoord gaf, voelde het alsof ik daar al heel lang gewoond had
Maar we waren hier nog nooit geweest, we zochten zelf naar de weg.
Maar na de derde weg rechts en toen alsmaar recht door stonden we op het strand.
Dit alles was in zuid Australië.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis hier ineens wat reacties, dit is niet door een klacht van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Ed; zowel Cryo als ik hebben ze zelf laten verwijderen door de moderatoren.
Cryofiel
12 jaar geleden
Inderdaad. Het was een samenspraak tussen WendyH en mij, om samen de moderatoren te vragen de niet-zinvolle reacties te verwijderen. Over je verhaal in Australië: dat heb je al eens eerder beschreven. Wat ik opvallend vind is dat *alle* anecdotes die gecontroleerd zijn, prima verklaarbaar bleken. De enige anecdotes die overblijven die op iets bovennatuurlijks lijken te wijzen, zijn die anecdotes die nooit zijn gecontroleerd.
nee, dan zou iedereen met een goede intuitie nooit in de problemen komen.

mijn PERSOONLIJKE gedachte hierbij is....
verder is het zo dat niemand eigenlijk kan zeggen wat precies intuïtie is, en wat je voor jezelf in gaat vullen.
op die manier kan je het dus niet meer testen omdat het niet meer om pure intuïtie gaat.

achteraf kan je pas zeggen of het klopt of niet. mijn ervaring is dat mijn intuïtie me zelden op het verkeerde pad zet, maar dan nog moet je objectief blijven om intuïtie niet tot iets zweverigs, mysterieus of wat dan ook te bestempelen. je moet er niet naar gaan leven door bv dingen te ontwijken, want ook dan kan je niet zeggen of het klopt achteraf.

je zou er m.i. dus niets meer aan op moeten hangen dan intuïtie zelf. dan blijft het zuiver. iedereen heeft het, het is wel een bijzonder iets, maar niet uniek en het maakt je ook niet speciaal.

zelf denk ik dat intuïtie het beste gezien kan worden als een soort van 'waarschuwing', of een 'weetje', en iets wat je in je achterhoofd moet houden. zo blijf je én met je beentjes op de grond staan, én hou je toch je ogen open en je hoofd erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ en ook plus voor je foto euca, geweldig! Je kids?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord.
Voor mij zelf is intuïtie een antwoord krijgen voordat je kan nadenken over een antwoord.
Of je denkt er wel over na, neemt een beslissing, terwijl je het gevoel hebt, tegen beter weten in, dat het geen goede beslissing is, maar je verstand blijft doordrammen, dus doe je het.
Achteraf zeg je dan, ik had het kunnen weten.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel wicca
de onderste 2 zijn mijn kids, de grote op het plaatje is 1 van de loge's afgelopen vakantie. @ed
dank je wel voor je reactie en +
had je het gevraagd wat jouw persoonlijke idee is bij intuïtie, maar het is me nu duidelijk. idd is het vaak achteraf dat men wat roept. op dezelfde manier is het ook altijd kloppend te maken met een bepaalde denkwijze. de vraag is of het nog wel iets te maken heeft met intuïtie.
jammer is dat vind ik.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euca jammer is dat ik vind......??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Euc!!!
Waarom? Omdat je m.i. eigenlijk zegt het niet te weten.
En ja, dat is jammer ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor mij is het wel duidelijk hoor (zie andere reacties) maar er zijn nog dingen waarvan ik niet weet waar ik ze onder moet scharen, zoals hetgeen wat ik eerder vertelde over het oversteken bijvoorbeeld wat op het nippertje goed ging. een keer in de auto waarschuwde ik voor een rode auto rechts naast ons 'let op die auto' korte tijd later sneed ie ons af. (en ik heb geen rijbewijs dus geen geweldig inzicht in het verkeer) daarbij was ik een jaar of 18.
de bestuurder had ons gewoon even niet opgemerkt (schrikreactie van deze persoon) zoals ik al aangaf is intuïtie iets weten binnen een paar tellen omdat je signalen opvangt die niet kloppen (iemand doet zich anders voor bv) en pas als je gaat relativeren kan zeggen waarom het je opvalt.
zelf kan ik me in deze verklaring het beste vinden, maar kan er niet alles onder scharen, das alles :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die situaties is er dus achteraf een verklaring.... zeg maar een soort van of precies "cold reading." Onbewust merk je iets, of misschien ook wel deels bewust soms. Maar dat geldt voor de voorbeelden die je noemt en niet voor alles. Want het is meer, dat denk ik dan.
Maar eh... sorry dan van de plus waaahahahahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, ik ben vergevingsgezind hoor :O)))) achteraf is het dus makkelijk, maar bedoel ermee dat je eerst wat weet (noem het intuitie) en pas later de puzzelstukjes op zijn plek kan leggen nog VOOR je weet dat het klopt. in dat soort gevallen hou ik wel in mijn achterhoofd wat ik denk op te merken (voordeel van de twijfel) maar ga niet zo hard op mijn snotter als ik dan merk dat ik het idd bij het goede eind hou. m.a.w. ik doe dus wel wat met die 'intuïtie' maar laat me er niet door leven zeg maar want ben wel zo nieuwsgierig om te kijken of het idd klopt. achteraf roepen kan natuurlijk altijd, maar dan moet je wel meer opties hebben dan simpelweg intuïtie en hier 100% op afgaan is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt inderdaad pas achteraf bekijken of je intuïtie het bij
het rechte eind had. En da's dus tricky!
In mijn herinneringen (achteraf dus) heeft mijn intuitie het altijd goed.... maar IS dat ook zo???? Volgens mij noemde Ed ergens een voorbeeld van: je gaat als een gek in je huis tekeer, opruimen, netjes maken, weet ik veel... zómaar...om niks, maar dat MOET je gewoon doen. En dan blijkt dat er onverwacht bezoek komt.
Het is een voelen en een zeker weten dat je dat MOET doen... en pas later is de reden duidelijk.
Je kunt het ook niet doen, de boel de boel laten en lachen om je rare "ik MOET". Dat zit dan toch niet lekker.... dat blijijijft doordrammen, die intuïtie. En dat bezoek komt gewoon, in een uitdragerij. Achteraf weet je dan óók, dat je intuïtie DUS gelijk had.
Dat valt je dus op en blijft hangen.
Maar: kan ook best zijn, dat het bezoek helemaal niet komt... zit je in de eerste situatie in een brandschoon huis en in de 2e in die uitdragerij..... maar deze situatie kan je vergeten. Kan je afdoen met: ach, ik ben ook maf en klaar. Valt niet op, blijft niet hangen. Ik doe er ook wat mee en veel, maar is dat dan alleen op dat gevoel of zit er meer bij. Ik ervaar het als voelen, maar óók als weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is ook voelen en weten, en zelf heb ik op het moment (voorbeeldje schoonmaken) vraag ik me af waarom het juist DAN moet. (beetje lastig met AD(H)D maar niet onmogelijk :)) op dat moment is het dus ook mogelijk om je dingen af te vragen, dus nog voor er iemand op visite komt. echter heb ik vaker een poetsaanval dan dat er daadwerkelijk visite komt, maar snap wat je bedoeld. wat ik aan wil geven is dat het mogelijk is om je dingen nog voor het wel of niet uitkomt te realiseren, en dan is het m.i. lang niet altijd zo tricky meer omdat een mens (zoals Ed ook al aangaf) in de meeste gevallen automatisch selectief dingen onthoudt. dat is ook de reden dat ik het heel erg boeiend vind om vrijwel altijd mezelf afvraag hoe ik me voel, en waarom. zonder het gevoel zelf te beïnvloeden. (het los zien dus wat ik al vaker heb verteld hier ergens op GV, van een afstandje kijken naar je gevoel/beleving)
ons soortje staat dan ook bekend als beruchte zelfobservanten, en met wat interesse in de psyche kan je erg lang met je eigen doen en laten bezig zijn :) toch is niet alles te verklaren hiermee uiteraard. zo noemde ik het voorbeeld van de rode auto waarvoor ik waarschuwde en ons afsneed. het verhaal met het oversteken waarbij ik een waarschuwing kreeg is voor mij geen intuïtie (het kwam duidelijk niet uit mezelf) niet overal is een antwoord op te vinden, en ook dat zal wel een reden hebben :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"ons soortje staat dan ook bekend als beruchte zelfobservanten, en met wat interesse in de psyche kan je erg lang met je eigen doen en laten bezig zijn :)"
haaaaahahhahahahahaha.....navelstaarders noemde iemand dat eens :-)))) Op het meeste is geen antwoord te vinden en niets is 100%.... soms vind ik dat irritant...en boeiend tegelijk ;-)
Dat doe ik ook vaak ja, op een afstandje kijken, de helicopterview. Dat werpt vaak een interessante andere kijk op zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zit het weer helemaal met je eens te zijn hier :))
mooi manier is dat he? (alleen wel een verrekijker meenemen in de heli voor de navel he) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem de navel mee als je het niet erg vindt hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:))))
Er zijn ook gradaties in intuitie, en ik voel zelf duidelijk of iets een "gevoel" is of een intuitie, En dan vooral alles wat mijn kinderen betreft.
En qua dat ga ik (eerlijk blijven dus bijna) altijd in mijn intuitie mee. Dit is zo'n sterke oerkracht gevoel dat het gewoon niet te negeren is.
Het zal wel het moederinstinct zijn, maar naar mijn mening de puurste vorm van intuitie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus wat is dan intuïtie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat iedereen dit anders kan invullen. De ene zal een voorgevoel als intuïtie omschrijven, maar voor mij is intuïtie het gevoel dat vanuit het diepste van mijn lichaam komt, waarbij ik het gevoel heb te zullen huilen als ik er niet naar luister. Het gevoel van "weten" dat er iets met mijn kind aan de hand is..........De beste omschrijving is die van de bevalling van mijn laatste kind. Tijdens de eerste weeen "wist" ik dat dit kindje niet hier in huis geboren zou worden en dat mijn kindje het zwaar had in mijn buik...ik voelde dit, mijn intuïtie vertelde me dit. Dus ik zij ik wil in het ziekenhuis bevallen, nu! De verloskundige wees me op het fijt dat je zonder medische indicatie de kosten zelf zou moeten betalen......
Is prima zei ik, maar het gaat gewoon niet goed!
Ze ging akkoord, maar wou eerst de vliezen breken zodat ze zeker wist dat het kindje goed ingedaalt lag vanwege het eventueel uitzakken van de navelstreng als de vliezen in de auto zouden breken en ik rechtop zat.
Erwtensoep kwam eruit! Met de ambulance naar het ziekenhuis en 30 min later op de gang van het ziekenhuis kwam mijn bijna levensloze "groene"dochter ter wereld met een dubbele knoop in de navelstreng. Op het moment dat haar hoofdje de spildraai maakte is ze door een lus van de navelstreng gekomen en zo is de knoop ontstaan. Ze heeft samen met mij nog 5 dagen in het ziekenhuis gelegen doordat er meconium in de longetjes was gekomen, thuis waren er helemaal nog geen aanwijzingen dat er iets fout zat, of zou gaan, dus mijn gevoel (intuïtie) vertelde me dat er iets fout zou gaan. Daarom vind ik dat moederinstinct heel dichtbij intuïtie staat en na dit geuren volg ik mijn intuïtie wat betreft de kinderen bijna altijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wiccalife, ik zie op je avatar een lief gezichtje, dat is haar zeker!
Ik heb even geen woorden door je reactie.....
Ben ontroerd......
Je verhaal is zo puur.....
Dank je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oef, heftig verhaal...... !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw Wicca!
Voor mij ook een heel duidelijk voorbeeld van voelen en zeker weten: gevoel èn verstand. Heel puur inderdaad, zeker als het je kind betreft.
Mooi omschreven ook: - het gevoel van "weten"-
Ik heb ook een vergelijkbare ervaring: zo mooi dat je voelt èn weet: het MOET en het moet NU!!!!
Zonder dat je het op dat moment kunt verklaren.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus voor dit heftige en ontroerende verhaal!
Sommige dingen is de intuïtie ronduit slecht in, kansberekening bijvoorbeeld. Stel je intuïtie de vraag "Hoe groot is de kans dat in een klas van 23 kinderen er twee op dezelfde dag jarig zijn?" Hoogst waarschijnlijk is je eerste ingeving veel lager dan de 50% kans die je met harde logica uit kunt rekenen.

Maar voor de veel voorkomende dagelijkse dingen kun je prima op je intuïtie vertrouwen. Je ziet rooie soep en je eerste ingeving is "tomaten". (Bij mij wel ten minste.) Dikke kans dat het inderdaad naar tomaat smaakt die soep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 't met je antwoord eens hoor, ik snap alleen niet hoe je op 50% komt. Stel 1 kind is jarig. Wat is dan de kans dat een van de andere 22 kinderen jarig is? Dat is 22 / 365, is een stuk minder dan 50%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet de truc; Widar . De truc is : hoe groot is de kans dat er in een grote groep 2 mensen tegelijk jarig zijn, dus NIET perse op dit moment of tegelijk met 1 specifieke andere. En bij een groep van 23 mensen (een gemiddelde schooklas) is die kans 50,73 %. Zie bijvoorbeeld http://www.wiskunst.nl/wiskunde%5Cwiskunde8.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Ik zag m'n foute veronderstelling wat later, ben 't alleen vergeten te corrigeren. Mijn dank daarvoor.
Nee.
Je intuïtie genereert verwachtingen gebaseerd op kennis en eerdere ervaringen. Dat denkproces vind plaats in je onbewuste. Het resultaat komt bovendrijven en ervaar je als een intuïtieve ingeving.

En die zit er geregeld naast! Je intuïtie zegt dat tijdsduur voor iedereen gelijk loopt, maar als je onvoorstelbaar sneller gaat dan een ander maak je minder tijd mee (ook bij kleine snelheidsverschillen, maar dan is het tijdsverschil te verwaarlozen).

Als kind had je intuïtief waarschijnlijk het gevoel dat de aarde niet bolvormig kon zijn, je zou er dan afvallen.

Sommige mensen zullen intuïtief denken dat je zonder gas te geven o.i.d. altijd langzaam af zult remmen. In de ruimte ligt dat echter anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij geld ja,als mijn intuitie mij iets ingeeft luister ik ernaar.Het is voor mij een belangrijk,goed ontwikkeld iets waar ik blindelings op vertrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intuïtie is een goed ontwikkeld en belangrijk iets inderdaad. Zonder intuïtie zouden we niet kunnen functioneren. Om er echter altijd maar op te vertrouwen en verder niet na te denken... Ik hoop dat je goed bent verzekerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihihi
Ik denk dat je intuïtie altijd gelijk heeft.

Het moeilijke is echter, en dat lees ik ook eigenlijk in alle antwoorden terug, om een definitie te geven van dit begrip. Sommigen noemen iets wat ik eerder instinct noem intuïtie, anderen scheiden nadrukkelijk ratio van gevoel waarbij ze intuïtie tot gevoel verklaren. En ik denk wéér anders.

Voor mij is intuïtie nadrukkelijk de verbinding tussen gevoel en verstand. Het is een zesde zintuig, of, anders gezegd, de optelsom van stukjes informatie die al je zintuigen op een bepaald moment aan je doorgeven. Dat resulteert in dat extra zintuig, een sterk vermoeden over een zich ontwikkelende situatie, over iemands werkelijke bedoelingen, over verborgen karaktereigenschappen van mensen met wie je te maken hebt, en over allerlei andere ontelbare momenten in het leven waarop je twijfel ervaart met betrekking tot een te nemen beslissing. Je intuïtie heeft dus alles te maken met concreet waarnemen, en is zeker geen zweverig, ongrijpbaar "ding" in de lucht.

Je gebruikt wel degelijk je verstand in de overwegingen. Juist wél, je verstand zal je voorgevoel vaak ondersteunen, corrigeren of je perspectief verscherpen omdat het eerdere ervaringen koppelt aan nieuwe informatie.

Ik denk ook dat je intuïtie kunt trainen. Door gezond te leven, gezond te eten, niet te veel te drinken, niet te roken, geen drugs te gebruiken, kortom door je hersens zo min mogelijk te vertroebelen. Zelf ben ik vorig jaar gestopt met alcohol drinken en mijn intuïtie werkt weer erg goed, ik vertrouw daar op en dat heeft me nu al vrij vaak door beslissingen heen geloodst. Waarbij desbetreffende beslissing achteraf gezien steeds de verstandigste bleek te zijn.

En tot slot: een andere manier van het vertroebelen van je geest kan de intuïtie ook kapot maken: door te leven in angst en schuld en jaloezie, haat, kortom door beheerst te worden door negatieve, energievretende emoties. Die maken die zo waardevollen informatieverstrekker: de intuïtie, totaal onklaar. De informatie die je dan krijgt heeft niks meer te maken met intuïtie, en alles met, tja, met wat. Met lage driften denk ik meer, en soms met instinct. Niet met intuïtie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zeggen dat je eerste indruk de beste is, maar je moet altijd goed bedenken of je wel goed doet aan dat genen wat je intuïtie zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eerste indruk is VAAK de beste. Maar niet altijd. Mensen die altijd op hun eerste indruk afgaan omdat dat door hun intuïtie wordt voorgeschreven, doen zichzelf te kort. Dus inderdaad: hersentjes er bij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ik helemaal mee eens Stippel, je kunt onmogelijk door het leven met alleen maar je intuïtie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms krijg je geen tweede kans als de eerste indruk niet goed was.
Voor zover ik weet de mijne wel.... en dat is dan ook meteen een "gevaarlijk" antwoord, omdat ik dat natuurlijk niet (wetenschappelijk) kan bewijzen.
Bovendien schrijf ik "voor zover ik weet"... het is me opgevallen, dat mijn intuïtie altijd gelijk heeft, maar het is me misschien nooit opgevallen, dat diezelfde intuïtie het ook wel eens fout heeft.

Vraag is meteen ook, en dat is duidelijk te lezen bij alle antwoorden en reacties: wat IS intuïtie????
En daarover zijn de meningen en ideeën duidelijk behoorlijk verdeeld.

Voor mij is het een "onderbuikgevoel", een vaak plotseling heel helder zeker weten. Dus zowel voelen (gevoel) als weten (verstand). De reden waarom (bijvoorbeeld in actie komen, iets doen) is me niet altijd duidelijk, maar volgt vaak snel.
Waar het vandaan komt, waar het zit, hoe het werkt: geen idee.

Dit staat over intuïtie in Wikipedia:
"Intuïtie, kan worden omschreven als een "ingeving", een vorm van "direct weten", zonder dat men dit beredeneerd heeft."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intu%C3%AFtie_(psychologie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy in de site die je aangeeft lees ik iets heel bijzonders......In de filosofie wordt het begrip intuïtie gebruikt als aanduiding van pure, directe kennis die niet uit eerdere kennis kan worden afgeleid ................ Dat is de basis van intuïtie.
Dus ook geen informatie uit een onderbewustzijn.
Blijft over, wat is het dan wel?
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geheel terecht zeg je, dat de keren dat je intuïtie het mis heeft gehad, je mischien niet meer kan herinneren.
Wij willen altijd graag ons zelf de dingen herinneren waar we gelijk hadden ( ego)
Maar de keren dat we geen gelijk hadden, willen we graag snel vergeten en doen dat dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, precies Ed!
De wetenschap staat op het gebied van de hersenen nog in de kinderschoenen.....ik durf te zeggen: in de babyslofjes.
Wie zijn wij dan, dat we denken het te weten????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je plus.
Mijn vorige reactie betrof jouw eerste ;-) Het is waarschijnlijk niet eens expres/bewust. Het kan ook gewoon niet opvallen/vergeten zijn. Maar dat weet ik niet!
Ik zou zooooo graag zeker willen zijn hiervan, maar helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je iets niet af kan leiden ergens uit wil het dan ook zeggen dat het er niet is omdat je je er niet bewust van bent? de hersenen van de mens werken zodanig dat je alleen bewust kan zijn van dingen waar je verbanden aan kan leggen (maar je neemt veel meer waar met je zintuigen) misschien dat je onbewust verbanden kan leggen? in ieder geval een + voor je 'gevaarlijke' antwoord :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van niemand hoef jij zo zeker te zijn van bepaalde zaken, dat leg je je eigen maar op, zonde van je energie.
Als je meer loslaat, komen er meer antwoorden.
Hoop dat je me begrijpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laatste reactie was voor Wendy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euc: zou kunnen. Maar als je onbewust verbanden kunt leggen, dan weet je dat niet: het is onbewust ;-)
Dus: ik weet het niet.
Dankje für de ploes. @Ed: Het was meer bedoeld als: als we het zeker zouden weten, dan was het geen vraag. Ik zou dolgraag willen weten hoe het zit, wat het is, hoe het werkt....net als jij. In die zin "zeker zijn": weten.
Jij stelt vele vragen op gebieden, waar (nog) geen antwoord op is te geven. Velen geven antwoorden alsof ze "het" zeker weten. Wat heet: dat denken ze ook, zijn ze van overtuigd.
Dat ben ik niet. Ik probeer zo min mogelijk overtuigd te zijn, waardoor ik zoveel mogelijk probeer open te staan voor info en ideeën. Dat lukt natuurlijk niet 100%, vandaar "proberen".
Ik vind discussies op dit soort onderwerpen dus heel interessant. Je onderliggende bedoeling begrijp ik (denk ik, want ja, dat zeker weten hè ;-)). Ik heb geprobeerd hierboven uit te leggen, wat ik met die "zekerheid" bedoel: het is een willen weten, in feite wat jij dus ook heb naar mijn idee.
Loslaten is zeker een leerpunt voor mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wendy snap wat je bedoeld maar miss is het zo dat het ook anders kan werken. hier een stukje over beelddenken wat meer duidelijkheid kan geven in wat ik bedoel (ben niet zo goed met woorden zoals je wellicht weet inmiddels) -------------------------------------------------------------------
Begripsdenkers (woordelijk redenerende denkers) maken volgens de theorie méér gebruik van het bewust denken (bewuste gedachtegangen) en beelddenkers maken meer gebruik van intuïtief denken via het onbewuste. Het onbewuste verwerkt, en maakt (voor)bewust, met veel grotere snelheid dan het bewuste denken. 'Beelden, gevoelens, bewegingen, verhoudingen en eerdere ervaringen' kunnen dan achtereenvolgens door het hoofd flitsen (al of niet met woorden gepaard). Veelal zijn het gedachtegangen die onderdeel zijn van een geheel, en als zodanig de 'beelden' ondersteunen (onderbouwing). Dat alles gebeurt binnen honderdsten van seconden (door het onbewuste). Doordat het bewuste minder wordt gebruikt, kan het ook eerder overbelast raken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beelddenken
---------------------------------------------------------------- merk aan mezelf dat door tegenslagen ik mezelf steeds beter leer kennen en dus makkelijker puzzelstukjes op zijn plek kan leggen. dus eerst weten en pas daarna benoemen/onder woorden kunnen brengen
(nog voor je weet of je met 'intuïtie' goed zit of niet dus... zie anderen reactie) eigenlijk allerlei prikkels/signalen opnemen en vervolgens dus pas erbij stil staan wat je oppakt en waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euc: beelddenken: er is veel voor te zeggen/het is een mogelijkheid/ sommige dingen vallen daardoor voor mij te verklaren. Heb er ook het een en ander over gelezen. 1e Punt is, dat er ook veel "bijhoort" volgens de theorie, wat voor mij weer niet geldt, bijvoorbeeld het ruimtelijk inzicht. Dat is namelijk bij mij 1 grote ramp hahaha. 2e Punt is, dat ik de theorie heel interessant vind, maar in de praktijk voor mezelf niet kan vaststellen óf het bij mij zo werkt. Volgens de theorie denk je OF in beelden, OF in woorden. Die scheiding... daar kom ik bijvoorbeeld voor mezelf al niet uit. Juist ook vanwege "alles gebeurt binnen honderdsten van seconden (door het onbewuste)."
Dus is mijn voorlopige idee, dat ik het niet weet. "eigenlijk allerlei prikkels/signalen opnemen en vervolgens dus pas erbij stil staan wat je oppakt en waarom."
Je bedoelt eerst onbewust en dan bewust worden?
Maar andersom is toch niet mogelijk? Of bedoel je iets anders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)) ruimtelijk inzicht een ramp hihi.
bij mij is het boven normaal, maar ben zo seniel als een demente postduif en verdwaal nog in mijn eigen huis bij wijze van spreken. omdat er zoveel bij hoort denk ik dat er meerdere gebieden zijn die in meerder of minderen mate voor kunnen komen en die onderling verschillen van persoon tot persoon. zelf denk ik ook niet dat het zo zwart/wit is maar er overlappingen kunnen zijn. zoals bij alles kan je niet elk ding/labeltje over 1 kam scheren zoals we inmiddels weten :) het bovenstaande is wat ik van mezelf herken, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij iedereen zo is. op het moment dat ik over dingen na ga denken (wat voel/denk ik nu eigenlijk, en waarom doe ik het op deze manier) merk ik zelf dat ik me wel degelijk bewust kan worden voor dingen die eerst een raadsel waren. het is niet zoeken naar een oplossing die in een plaatje past (als ik maar een antwoord heb), beslist niet, maar het gevoel dat het kwartje valt en de puzzelstukjes echt precies op zijn plaats vallen en dan pas de simpele logica ervan inzie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook het punt inderdaad hè, bij zoveel theorieën... leuk, interessant, toepasbaar, maar niet ALLES ;-)) Herken ik mezelf ook in, in je laatste alinea. Naast wat voel/denk ik nu eigenlijk, en waarom doe ik het op deze manier: het ècht vanbinnen ook begrijpen, waardoor je dingen ook weer op een andere manier kunt gaan aanpakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, ik ben het met je eens dat we nog weinig weten over de werking van onze hersenen.
We denken wel voor veel dingen een juiste verklaring te hebben en dat is prima, zolang er geen andere verklaring is voor dit soort zaken.
In het afgelopen jaar heb ik zoveel bijzondere dingen meegemaakt, die wel of juist niet met de werking van onze brein te maken heeft, dat er alleen maar meer vragen bij komen.
Ergens hierboven zeg je........Jij stelt vele vragen op gebieden, waar (nog) geen antwoord op is te geven. Velen geven antwoorden alsof ze "het" zeker weten. Wat heet: dat denken ze ook, zijn ze van overtuigd.
Dat ben ik niet....................
Juist, mee eens, ik ben dat zeker ook niet.
Ik zoek nog steeds naar verklaringen, niet die van al die rapporten, die er al zijn, nee ik zoek verder, daar achter, daar voorbij.
Sommige hier slikken die uitkomsten als zoete koek en verkondigen dat als enige echte juiste waarheid.
Maar die waarheid is alleen geschikt als een goed uitgangs punt, als een vertrekbasis.
De echte waarheid vinden we pas als we doorzoeken, nadenken, onderzoeken en ook dan zal het maar een deeltje zijn van het geheel.
Door mijn ervaringen kan ik nog wel 10 vragen stellen, maar die gaan verder dan de huidige kennis, dus zullen ze verwijderd worden, omdat er geen juist antwoord voor mogelijk is, dus moet ik mijn vragen stellen via een omweggetje, dan kom ik er ook.
Maar veel vragen kan ik gewoon niet stellen.
Beelddenken doe ik ook, logisch ik ben natuurhovenier en kunstenaar, zonder beelddenken kom ik er niet.
Ik zag hoe het Rana Park er uit zag voor ik begon met de aanleg.
Onmogelijk voor sommige.
Normaal voor veel andere.
Ook een werking van onze brein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Sommige hier slikken die uitkomsten als zoete koek en verkondigen dat als enige echte juiste waarheid."
Voor mij is er geen "de waarheid". Hebben we het al vaker over gehad hè? Ik ben erg blij met de wetenschap, zo komen we verder in het (onder)zoeken, dichter bij het "weten" misschien. Meer weten brengt meer vragen, dat is het leuke ervan. Mooi is dat, ik heb wat foto's gezien van het Rana Park.
Een combi van (beeld)denken, voelen en keihard werken met het lijf. Zoiets voortbrengen: prachtig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, leuk dat je de foto's gezien hebt, 13 jaar geleden aangelegd op een boeren akker midden in de zeeuwse polder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je er gekomen via mijn eigen site?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei.... is al een poos geleden... ik geloof via een link op GV? Was ook een link toen naar je grot, een filmpje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, er bestaat een filmpje op internet.
De spirituele tuinman .....
helaas maar een deel van het filmpje, maar de sfeer van het park zie/ ervaar je goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, die! Inderdaad, nou je het zegt: dat filmpje werd aan het eind afgebroken.
De sfeer voelde heel goed, heel warm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Word ik toch nog beroemd! ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Ik kan van mezelf zeggen dat ik een feilloos instinkt heb
en daar dan ook intuïtief naar handel. Alleen wanneer jouw instinkt goed is, heeft je intuïtie altijd gelijk volgens mij. Ik luister dan ook altijd naar mijn intuïtie en die heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik voel het aan en al lijkt het nog zo belachelijk, ik volg mijn gevoel.
Zo ben ik wel eens met een volledig gezond, vrolijke peuter naar de huisarts gegaan alleen omdat hij anders uit zijn ogen keek voor mijn gevoel. "Belachelijk" zei mijn man. "Vind je dat niet overdreven, hij is totaal gezond, slaapt goed, drinkt goed, hij is vrolijk, speelt, lacht, die dokter heeft wel belangrijkere dingen te doen". De dokter keek me alleen aan en zei toen; " Ik vind het helemaal niet gek, ik zal hem eens nakijken, want een moedergevoel heeft vaak gelijk". Vervolgens bleek mijn zoontje met een angina rond te lopen. Zonder een enkel symptoom te vertonen!
Ik kijk in iemands ogen en voel het dan of diegene betrouwbaar is en ik heb altijd gelijk gekregen ook al verklaarde iedereen me voor gek. Het is een bepaald gevoel van warmte of rilling en het heeft me nog nooit bedrogen. Ik denk dat dit meer met mijn instinkt te maken heeft en dat is bij mij onfeilbaar en omdat ik intuïtief daarnaar handel, heeft mijn intuïtie altijd gelijk. Dit kan niet iedereen zeggen. Veel mensen handelen alleen naar hun gevoel dat meer op een inzicht berust. Een persoonlijke leervorm die ze hebben meegemaakt en zodoende 'aanvoelen' wat de gevolgen van een handeling kunnen zijn. Intuítief zullen ze daarnaar handelen en dit kan soms anders lopen waardoor hun intuïtie geen gelijk heeft gekregen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verwoord en goed geschreven.
Helemaal met je eens. +
Nee.
Ik denk dat als je terugdenkt over je eigen leven, dat je dat zelf ook wel zult inzien.

Anders ben je waarschijnlijk de enige mens op aarde die nooit een fout gemaakt heeft ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk niet. Iets kan immers altijd anders verlopen. Maar wat heeft eigenlijk wel altijd gelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, "intuitie" is geen absoluut gegeven. als ik iets graag wil kan ik mezelf wijsmaken dat mijn intuïtie dat doorgeeft terwijl het gewoon een kwestie van de makkelijke weg is.

mocht je daarop zeggen dan is het geen echte intuitie, dan is het te persoonlijk om goed te interpreteren en is er geen antwoord mogenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je intuitie is gebaseerd op een vorm van onbewust denken. Je onbewuste kan sneller dan het bewustzijn afwegingen maken, waarbij het afgaat op informatie uit eerdere ervaringen. De keuzes worden eerder gemaak op basis van heuristiek dan op basis van logica. Daardoor zijn onbewuste beslissingen vaak sneller maar vaak ook minder accuraat. Intuitie vindt antwoorden via de korte weg. Soms zijn dat zeer goede antwoorden/beslissingen die bewust nauwelijks te motiveren of te beredeneren zijn. Dit maakt intuitie waardevol, maar ook onbetrouwbaar. Je intuitie heeft dus niet altijd gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Mooi verwoord hoe het zit. Je laatste zin is het antwoord op de vraag, en dat antwoord is prachtig onderbouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 door het niet juist beredeneren zou intuïtie dus onbetrouwbaar kunnen zijn? stel dat iemand steeds op de verkeerde typjes valt. (en denkt, het zij zo) maar wat nu als iemand eens gaat nadenken hierover en het aandeel bij zichzelf vind en hier wat veranderd. (herkennen) zou het bij andere dingen ook zo kunnen zijn dat door logisch nadenken en dus verbanden leren of kunnen zien intuïtie er maar zelden ernaast zit?
Een veel zegende zin: vertrouw op je intuïtie.

Ja ,maar stel je intuïtie liegt ,wat dan?

Gezond verstand dat heeft men nodig en als dat intuïtie heet dan zou het gelijk kunnen hebben.

Want ook gedachten kunnen leugens zijn.
Wie zal het zeggen,jouw intuïtie?

kijk hier even bij
misschien zit daar de oplossing.

ps. ik geloof altijd in mijn intuïtie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou zeggen nee,net als je verstand kan ook je intuitie er wel eens naastzitten.en soms beide.
12 jaar geleden
Nee, maar je kunt soms dingen wel aanvoelen door je intuïtie.
Je moet echter een goed evenwicht vinden tussen verstand en gevoel, alhoewel dit niet altijd makkelijk is.