Hoe komt het dat sommige mensen tijdens het telefoneren zitten te kliederen op een papiertje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Dat gebeurt spontaan om afleiding te zoeken en zo'n tekening/krabbel wordt ook wel een doedel genoemd:

Volgens Wiki:
Een doedel is een vorm van schetsen, een tekening zonder duidelijk doel, gemaakt door iemand wiens gedachtes ergens anders waren.
Het zijn krabbels gemaakt vanuit het onderbewuste.
De doedels bevatten soms een verborgen boodschap. Vaak zijn het eenvoudige tekeningen, soms groeien ze uit tot uitgebreide patronen.
Doedelen wordt voornamelijk gedaan door jonge mensen overal ter wereld, met name scholieren en studenten. Deze activiteit vindt meestal plaats tijdens saaie lessen, wanneer de leerlingen gaan dagdromen of zijn afgeleid.

Vaak begint een doedel in de kantlijn van een schrift of blocnote, en ontwikkelt zich van daaruit over de pagina.
Doedelen wordt ook gedaan tijdens telefoongesprekken, mits pen en papier voorhanden.
De meest voorkomende doedels zijn oogjes, poppetjes, cirkels, vierkantjes, pijltjes en bloemetjes. Daarnaast zijn uitgebreide geometrische vormen populair.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is om de aandacht bij het telefoneren te houden.

Bijvoorbeeld ADHD'ers hebben tijdens het telefoneren zoveel aandacht over dat die ergens heen moet, maar wel zonder dat het afleid van het telefoneren. Op de automatische piloot wat krabbelen op een papiertje werkt dan prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook niet-adhd'er, hoor....vooral als je weer eens eindeloos in de wacht wordt gezet na het intypen van je rekeningnummer, of als je een hoog-bejaard familielid aan de lijn hebt, die wat moeilijk uit zijn volzinnen komt, als hij je vertelt wat hij gisteren en vorige week óók al verteld heeft.....op het moment dat er een reaktie van je verwacht wordt, ben je méér bij de les, dan dat je de krant gaat lezen, of een antwoord geeft op een "goeie vraag".....Hele óérwouden heb ik al gedoodled...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Klopt helemaal, ook voor mensen zonder ADHD.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus die CEO van de ING is een ADHD'er?
Persoonlijk antwoord: ik verveel me vaak een beetje tijdens telefoneren en dan ga ik tekeningetjes maken . Misschien ben ik niet goed genoeg auditief ingesteld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou als ik aan het dan krabbel ik altijd op een ppbellen een papiertje. Ik weet alleen niet of ik dit nu doe uit gewoonte of omdat ik mij dan beter kan concentreren op het gesprek. Meestal maak ik aantekeningen van de gesprekken en dan krabbel ik wat en maak ook notities.