Kan je dingen over het hoofd zien als je zeker van iets bent?

Ik denk persoonlijk niet dat als je zeker van iets bent dat je, je dan daarom afsluit van andere zaken en daardoor dingen over het hoofd kan zien.

Maar ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden..

Toegevoegd na 13 minuten:
Dan heb ik het wel over gevoelsmatige dingen die je zelf persoonlijk mooi en leuk vindt. Bijvoorbeeld bij het kopen van een lamp of bank enz..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Door de absolute overtuiging dat je zeker bent van iets, kun je vast iets over het hoofd zien. Zeker als je daarbij ook nog enthousiast bent en hierdoor voornamelijk - of alleen maar - positieve kanten ziet.

Zo heb ik me weleens vergist in een kleur, de maat van iets, of wist ik zeker dat wat ik kocht bij iets anders zou passen maar bij thuiskomst bleek het toch (net) anders.

Misschien heeft het er mee te maken dat als iets (als voorbeeld een gebruiksartikel) je zo aanspreekt, je het in je verbeelding nog mooier maakt waardoor het achteraf soms tegen kan vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als ik alleen al kijk naar de zekerheid van de kinderen als ik ze vraag hoe een proefwerk is gegaan dat ze een 10 hebben, waarna een cijfer 2 op het proefwerk volgt kan ik eigenlijk met zekerheid zeggen dat je zeker dingen over het hoofd kan zien als je zeker bent van iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan zeker. Een voorbeeld ervan is al die gelovigen die er in volharden dat God bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zijn het juist wel de ongelovigen die het zeker denken te weten en daarbij iets over het hoofd zien ^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet zeker van niet! Deze reactie probeerde ik uit te lokken.. en zonder die hele discussie of hij nou wel of niet bestaat (al mijn argumenten kun je wel elders lezen) zit hoe dan ook een aantal groepen verkeerd met hun overtuiging. Dus het antwoord op de vraag is volmondig "ja".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar slaat jouw reactie op? Ik zeg alleen dat er een groep volhardend is in het bestaan van god en een groep zeker weet dat hij niet niet. Beide groepen denken het zeker te weten, maar een van beide groepen zit wel degelijk fout.
Ja, dat kan, als je het over de gevoelsmatige zaken hebt, denk ik. Want als je bijvoorbeeld leuke schoenen ziet, écht leuke schoenen die je helemaal te gek vindt en waar je dan zeker van bent, dan wíl je die hebben. Uiteindelijk koop je ze ook, maar;

De prijs: Misschien is de prijs heel hoog, maar meestal zeg je tegen jezelf: Nou, dat mag wel een keer. (bij andere schoenen had je dat niet gedaan) en de schoenen zijn dan boven je budget.

De maat: Soms wil je ze zo graag, dat je gewoon doet alsof ze lekker zitten, hoewel je toch een prikje voelt aan de zijkant van je voet.

De kleur: De kleuren passen helemaal niet bij je kleren, maar je gaat jezelf overhalen dat het niet uitmaakt (hoewel je bij andere schoenen dat wel zou hebben gedaan)

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar ik heb dit soort situaties heel vaak. Als er dan één pluspluntje aan zit, echt een super pluspunt dan laat je meteen al je criteria vallen.

Later kan je daar spijt van krijgen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je van jezelf zeker weet dat je het mooi vind is het prima te kopen, je kunt weldegelijk iets over het hoofd zien bijvoorbeeld kan het bankstel door de deur of raam.
Nog een voorbeeld is, kan ik de energie rekening wel betalen voor die wasdroger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was over een aantal zaken in mijn leven heel erg zeker,maar moest achteraf toch constateren dat ik een aantal dingen over het hoofd heb gezien.
Dus ja, ik denk dat je beïnvloedt wordt door het feit dat je iets heel erg graag wilt, omdat je het zomaar opeens heel erg mooi of goed vindt. Het vertroebeld je blik een beetje denk ik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen die verliefd zijn, kunnen regelmatig een bord voor hun hoofd hebben. dat is jammer, want ze zien later pas de dingen in die hun niet gelukkig maken.