waarom kan je niet dingen expres vergeten?

ik bedoel zo: je maakt iets mee. iets wat je bijvoorbeeld niet zo leuk vind en wat je het liefste wil vergeten. je kan niet tegen jezelf zeggen "morgen wil ik dit vergeten zijn."

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het roze olifantjes principe. Probeer eens 5 minuten niet aan een roze olifantje te denken. Gaat je gegarandeerd niet lukken, hoewel je er nooit in je leven eerder aan gedacht hebt. Nu ik er de aandacht op vestig dus wel.Misschien als je lang genoeg blijft denken dat het een droom was, dat je dat gaat geloven, Herinneringen kunnen wel vertekend worden op den duur
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laatst m'n oma in een badpak gezien. Krijg het niet meer van mn netvlies.... :-)

Andere antwoorden (5)

Omdat je het juist extra opslaat door erover na te denken dat je het wilt vergeten.

Je vergeet juist dingen omdat je er geen aandacht aan hebt gegeven en niet interessant vindt. Door te doen wat jij stelt, doe je juist het tegenovergestelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, +
En je was net iets sneller dan ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geef ik je toch gewoon een plusje terug!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Netjes! bedankt!
Je kan heel goed tegen jezelf zeggen: morgen wil ik dit vergeten zijn.

Maar juist, omdat je het daardoor extra aandacht gegeven hebt, zul je bemerken dat je het morgen echt niet vergeten bent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja jou antwoord is nu juist precies mijn vraag
Je kunt iets niet expres vergeten, zoals je het stelt in je vraag, want je kunt je gedachten en zeker je geheugen niet altijd sturen. Alle dingen die belangrijk voor je zijn, of indruk op je maken, leuk of akelig, nestelen zich in je geheugen.

Maar het is zeker niet zo, dat je helemaal niets kunt doen. Je kunt zelf wel een handje helpen. Als je b.v. in een donker hoekje gaat zitten treuren, na een verdrietige gebeurtenis, dan is het bijna zeker dat je niets anders doet dan er aan denken, en op die manier komt het steeds beter en dieper in je geheugen te zitten.

Als je afleiding zoekt, gaat wandelen, vrienden bezoeken, en zorgt dat je ook andere dingen meemaakt, dan maak je ruimte in je geheugen voor nieuwe indrukken. Daarmee zijn de vervelende herinneringen niet direct weg, maar ze krijgen wel een beetje tegengas. Dat zou het begin kunnen zijn, van definitief verwerken en vergeten, in die zin, dat het vervelende wat je hebt meegemaakt, niet meer zo bepalend is voor je manier van denken.

Overigens geldt bovenstaande natuurlijk tot op zekere hoogte. Er zijn gebeurtenissen die b.v. te maken hebben met leven en dood, die zo diep ingrijpen, dat je van iemand redelijkerwijs niet kunt verwachten, dat er afleiding gezocht wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Expres ergens niet aan denken kan. Daar zijn truces voor, zoals mediteren, of je heel erg concentreren op iets anders.

Misschien dat de volgende stap van ergens heel lang expres niet aan denken is dat je het inderdaad vergeet, maar op het moment dat je wil controleren of je het echt vergeten bent, en je moet voor jezelf bedenken wát je ook alweer expres wilde vergeten, dan ga je weer....

Ik denk dat je misschien het beste kan 'verwerken'. Dat maakt dat je er niet meer zo veel aan denkt, en als je er niet meer zo veel aan denkt dan zit je er ook niet zo erg meer mee als je er wel aan denkt.

(Heb ik pas een andere vraag over beantwoord, misschien heb je daar iets aan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Negatie komt niet voor in de hersenen. Nou, op het niveau van de logica wel, maar dan heb je het over de werking van de synapsen.
Op het niveau van gedachten, bestaat de ontkenning in onze hersenen dus niet.
Je ziet het al in jouw zinnetje:"morgen wil ik DIT vergeten zijn". Door dat DIT, vestig je de aandacht erop.
En door het vestigen van aandacht krijgt die gedachte mee nadruk. Zo werken gedachten: door herhaling blijven gedachten fris en fruitig.

Maar wil je van die nare gedachten af?
Dat kan toch wel. Maar anders. Dat heet 'verwerken'. En dat kan op veel verschillende manieren.
Dus eigenlijk zou je wat specifiekere informatie moeten verschaffen, om de beste manier te kiezen.
Laat ik twee manieren geven.
1. ga naar precies dezelfde situatie, en ga daar iets doen wat je heel leuk vind. Je hersenen zullen nu de situatie aan dat leuke koppelen. Als je dit vaker doet, verwazigt de oude nare gedachte;
2. ga rustig zitten, voel de leuning en de zitting en voel je veilig. Denk dan aan de nare gebeurtenis. Die zal minder naar overkomen, omdat je je nu prettig voelt. Door herhaling zal jouw associatie 'naar' veranderen in 'onverschillig'. Je weet het wel, maar je haalt je schouders erover op.

Succes!
Klaas