Waarom hebben dromen soms zo'n invloed op je stemming?

Soms word je wakker en dan heb je iets gedroomd waardoor je de hele dag chagrijnig bent, of je wilt iemand graag zien of je mening over een bepaald iets verandert. Hoe kan dit? En waarom heb je het de ene keer wel en de andere keer niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Je droomt niet zomaar.

In je dromen verwerk je dingen die je overdag bezig houden. De meest recente, heftige of invloedrijke het eerst.

De parallellen tussen je dromen en je dagelijks leven zijn niet altijd helmaal duidelijk. (Soms zelfs helemaal niet.) Daar maken sommige mensen hele studies van (droomduiding, of droomuitleg).

Het is zo dat bepaalde (denk)processen in je droom, en in je onderbewuste, doorgaan. Ook al ben je je er niet van bewust, het effect ervan kan je wel voelen. Zo komt het voor dat een probleem waarmee je naar bed ging de volgende dag ineens blijkt opgelost, of minder groot lijkt te zijn. Of dat je als je even met iets anders bezig bent geweest 'ineens' weet wat je te doen staat.

Je stemming hangt samen met je (onbewuste en bewuste) denkprocessen. Als je bijvoorbeeld (al dan niet bewust) over een tegenslag denkt als 'pech' of iets 'dat je overkomt', dan voelt het heel anders (jammer, ongelukkig) dan wanneer je denkt dat iemand je bewust tegenwerkt (boos, slachtoffer).

Door heel bewust op een andere manier te denken over bepaalde zaken zal je gevoel volgen.

Ook je (denk-)taal speelt hierbij een grote rol

Experiment:
Vraag iemand (of jezelf) "Hoe gaat het?" en je zal een passief geformuleerd antwoord krijgen. Het gaat goed, of slecht, maar het gaat.
Vraag diezelfde persoon "Hoe maakt u het?" en ineens heeft hij een actieve rol. Hij maakt het goed, of hij maakt er een potje van, maar in beide gevallen doet hij het zelf. En kan hij het zelf dus ook anders doen. Je spreekt de eigen verantwoordelijkheid aan.
Het oud-Hollandse "Hoe vaart gij" is nog mooier. Ook al heb je de wind en de stroming tegen, je kan nog steeds op koers liggen. Of de zeilen bijzetten.
En gaat het je voor de wind... dan vaar je des te makkelijker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Sommige dromen vind ik dat wel logisch te verklaren. Als ik droom dat mensen die ik liefheb overlijden dan word ik niet echt prettig wakker en inderdaad kan ik die stemming lang houden.

Soms heb ik ook dromen die me nog een hele dag bezig kunnen houden, omdat ik ze niet kan plaatsen, ik kan hierdoor misschien soms wat afgeleid zijn.

Maar dromen hebben zeker invloed op je stemming van de volgende dag (in ieder geval de eerste paar uur)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms droom je zo levendig en intensief, dat het, als je wakker wordt net lijkt of het allemaal echt gebeurd is. Zeker als een droom niet zo heel leuk was, kun je er echt chagrijnig van zijn. Het is dan soms moeilijk om het los te laten. Maar van een leuke droom word je vrolijk.
Van een droom, die niet zo intensief was, en daarbij ook nog leuk, kun je je gemakkelijker losmaken.

Na een intensieve droom kun je ook heel moe wakker worden. Je bent dan gewoon wat chagrijnig omdat je het gevoel hebt niet uitgeslapen te zijn.

Een remedie die mij goed helpt om weer terug te keren naar de werkelijkheid is, je droom vertellen aan iemand.