Ik weet niet precies wat je onder psyche verstaat, en hoe je de behoefte aan afstand doen voelt.

Maar je zou kunnen zeggen: ïets in mij heeft behoefte aan het afstand doen van menselijk contact. En iets anders in mij neemt die behoefte waar (want anders had je deze vraag niet gesteld). En weer iets ander heeft misschien juist wél behoefte aan dat contact, maar misschien op een andere manier dan nu.

Als je jezelf zo in delen bekijkt zou je jezelf vragen kunnen stellen als: is die behoefte altijd aanwezig? Is mijn behoefte aan afstand nemen bij iedereen hetzelfde, hoe zou mijn leven er uitzien in de ideale toestand? Dat soort vragen zou je over kunnen dagdromen, mediteren, of je voorstellen dat een droom hier meer duidelijkheid geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat het al druk genoeg is in het hoofd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst even alle vorige en huidige indrukken van buitenaf verwerken, voordat er nieuwe indrukken bij komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een typische Ed-antwoord. +1
Je hebt het al veel te druk met jezelf. Laat staan dat een ander daar nog bij moet komen. Pas als jij jezelf weer enigszins hebt geheeld van je emotionele (en eventuele lichamelijke) pijnen. Kan er weer ruimte ontstaan voor andere mensen in je leven.

Als deze vraag op jezelf slaat, weet ik goed wat je doorstaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heeft met verwerken te maken is mijn ervaring.

soms moet je dingen voor jezelf op een rijtje zien te krijgen alvorens je deze kan plaatsen.
even opnieuw je positie bepalen in het gebeuren voor je wat met contact kan, en weet hoe het in moet vullen.

het kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben, maar dit zal ieder voor zich in kunnen vullen. naar mijn idee is er altijd een reden of oorzaak voor, aangezien mensen in principe sociale wezens zijn.

soms kan het benauwend zijn (er worden dingen van je verwacht) anderen vinden het weer eng (sociale faalangst)
weer anderen weten er niet mee om te gaan en kiezen het zekere voor het onzekere (vorm van autisme en stuiten op onbegrip).

ieder zal zijn eigen reden hebben dus 1 duidelijk antwoord is niet mogelijk.
mocht je zelf de behoeft hebben om je terug te trekken denk ik dat het belangrijk is om te achterhalen wat de oorzaak hiervan is. ten eerste om het voor jezelf helder en duidelijk te krijgen, maar daarnaast ook voor je omgeving.

begrip kan een hoop schelen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+.... ik begrijp de vraag nu beter, thanx. Ik kon er niet veel mee ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi,
geen dank hoor :)