Hebben we onze persoonlijkheid van onze ouders/voor ouders ge-erfd?

Ik ben benieuwd of mijn persoonlijkheid door mij zelf gecreeërd is.. of dat het een combinatie is van alle eigenschappen die ik van mijn ouders/voor-ouders heb ge-erfd.

Soms wordt gezegd.. jaa je lijkt echt op je vader, dezelfde streken, dezelfde humor..
Klopt dit wel met de werkelijkheid, of is het gewoon toeval dat we allebei hetzelfde leuk vinden?

Wordt ons gedrag, keuzes die we maken, interesses bepaald door onze genen en is dit ook blijvend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

We groeien op tussen onze ouders. We beschouwen ze als een groot voorbeeld en doen ze in alles na. wanneer we nog heel jong zijn.
Ik zou het gek vinden als we niet op onze ouders lijken.

Erven niet, maar nadoen en overnemen wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tegenwoordig gaat men er in de wetenschap van uit dat ons karakter voor 60% genetisch wordt bepaald, het overige wordt door de omgeving bepaald. Hier zullen dus je ouders door hun voorbeeldfunctie het meeste aan bijdragen.
Daarbij kunnen er allerlei factoren (chemische, maar misschien ook andere) genen aan of uit zetten. De meeste 'knoppen' worden in de baarmoeder al omgezet, maar ook na onze geboorte kunnen deze veranderingen nog plaats hebben (drugs, maar ook andere omgevingsfactoren kunnen nog knoppen omzetten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie je bent wordt bepaald door je genen (nature) en je omgeving/ milieu (nurture); het is dus een combinatie van die twee elementen.