Waarom voel je je zo totaal machteloos als je de slappe lach hebt?

Ik heb wel eens de slappe lach tot huilens toe.
Je hebt dan gewoon geen beheersing meer over je emoties. Stoppen met lachen door pure wilskracht lukt niet.
Wat is dat voor een merkwaardig fenomeen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met de prikkels die de hersenen krijgen in het limbisch systeem. In dit gedeelte van de hersenen zit de Hypothamalus en deze reguleert het autonome zenuwstelsel d.m.v. hormonen. In dit gebiedje van de hersenen worden alle emoties te weeg gebracht en zoals je zelf al omschrijft, kan het zo zijn dat je geen controle meer over die emoties hebt. Als je lacht, maken je hersenen endorfinen en dopamine aan. Deze stof werkt pijnstillend en daardoor voelt iemand zich lekker. Je ziet ook dat er soms lachtherapie gegeven wordt, de aanmaak van deze twee stofjes, zorgen ervoor dat je een stuk beter in je vel komt te zitten. Deze twee zelfde stofjes zorgen er dus ook voor, dat als je heel hard moet lachen er zoveel aangemaakt wordt, dat je even geen controle meer hebt over je emoties en je zenuwstelsel, je klapt dan dubbel van het lachen..., kunt niet meer stoppen..., tranen rollen over je wangen... en plast soms zelfs in je broek. Het kan soms heel vervelend uit komen, zeker in een serieuze situatie, maar je kunt er niks of erg weinig tegen doen als je echt de slappe lach hebt. Steeds als je denkt dat het weer gaat, schiet je weer in de lach. Van de andere kant zie je ook dat het aanstekelijk werkt en dat mensen automatisch mee gaan lachen, zonder dat ze weten wat er nou eigenlijk de aanleiding was. Lachen is letterlijk gezond, dus als het kan, zo vaak mogelijk doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heb ik ook eens gehad. Ik vond het niet leuk meer. Maar die huilbui was sneller over dan de lachbui.
Een gewone slappe lach is wel leuk, zou ik vaker willen hebben maar dat is ook niet bewust aan te wakkeren.

In films kan ik me niet herinneren dat iemand de slappe lach heeft nagebootst. Huilen en lachen, zelfs hysterisch huilen en lachen, maar een echte overtuigende slappe lach? Iemand een suggestie?