Mijn psycholoog vergeet iedere keer dingen die ik vaak verteld heb, is dat raar? Zie uitleg

Ik begrijp natuurlijk wel dat hij niet alles wat ik vertel kan onthouden. Het gaat niet om details, maar meer feiten zoals het aantal zussen/ broers, het werk van mijn ouders of waar ik woon. Gister vroeg hij voor de 4e keer hoeveel zussen ik heb, dat vond ik wel raar. Moet ik hier iets van zeggen of is dat normaal en houden ze geen dossier bij met algemene gegevens? Hoe weet ik of hij vergeetachtig is of geen interesse voor de client heeft?

12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"iets is raar" en "ik vind iets raar" zijn twee totaal verschillende dingen. Het eerste gaat uit van algemene normen. Het tweede gaat uit van jouzelf.
Veel mensen met problemen hebben moeite met dit onderscheid, en komen mede daardoor bij een hulpverlener.
Daarom is het buitengewoon verstandig om deze emotie te bespreken. Het kan je veel opleveren, omdat je dan met de kern van je probleem bezig bent en dat in de persoonlijke interactie met je hulpverlener. Wat wil je nog meer?
Voor de hulpverlener is dat een uitkomst. Freud had indertijd al ontdekt, dat dit soort interacties heel waardevol zijn in de therapie. Overdracht en tegenoverdracht. Een getrainde hulpverlener zal er dan ook gebruik van maken. Dit vertel ik je, om je eventuele angst voor het bespreekbaar maken, te verminderen.
Succes, en grijp deze kans!

Het beste antwoord

Dit euvel kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben.

Ofwel is dat soort informatie voor jouw psycholoog niet relevant genoeg om het te onthouden of op te schrijven.

Ofwel doet die psycholoog zijn job hoofdzakelijk voor de centen en niet zozeer vanuit bezieling.

Ofwel test die psycholoog jou om te zien hoe assertief jij wel bent. Met andere woorden om te zien hoe lang het duurt vooraleer jij dit mogelijks Bewuste gedrag van hem ergerlijk gaat vinden.

Ofwel is die man zich niet eens echt bewust van het feit dat hij zo vergeetachtig is.

Ofwel heeft die psycholoog een Burn-Out.

Ofwel, ofwel, ofwel... vraag het hem eens op de man af en observeer hem, want door de rollen om te keren komt hij als het ware in de sofa te zitten en ben jij even zijn psycholoogje ;-)

Best grappig vooruitzicht, toch?

Vergeet vooral niet dat ook psychologen mensen zoals jij en ik zijn en dat enkel hun interessevelden verschillen. Zij hebben hun talenten en hun gebreken. Zij hebben behoorlijk wat Mentale 'stof' te verwerken tijdens hun loopbaan en het is niet omdat iemand voor zo'n loopbaan kiest dat die er dan ook helemaal voor geschikt is zoals jij het wel zou wensen hé.
Je zou ook eens eenmalig bij een andere psycholoog kunnen gaan om het verschil te testen.

Bovendien zijn wij onze eigen beste psycholoog en is de man in de straat een even goede psycholoog als diegene die jij nu betaalt. Het is gewoon een kwestie om vanuit je hart (intuïtie) goed naar je eigen signalen en naar die van anderen te luisteren. Op die manier leer je zelf de touwtjes van je leven weer in handen te nemen.

Niks gebeurt 'zomaar' en jij stelt die vraag hier ook niet 'zomaar' dus misschien is dit wel het moment om jouw leven een andere wending te geven en je niet enkel te focussen op de mening van een psycholoog die er in jouw geval, keer op keer, niet helemaal met zijn gedachten bij is?

Dus ja, zeg tegen jouw psycholoog wat jij hiervan denkt en voel tot in de toppen van jouw tenen wat zijn werkelijke reactie hierop is en trek dan zelf je conclusies. Je betaalt hem tenslotte hé. En indien de ziekteverzekering jouw consult betaalt dan wordt hij toch betaald om zijn job naar behoren te doen hé.

Succes ermee en Fijn weekend nog ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
dit antwoord maakt de meeste indruk en geeft nieuwe inspiratie, bedankt iedereen

Andere antwoorden (19)

Het is inderdaad raar. Bij een psycholoog lucht je toch vaak je hart en vertel je over je thuis situatie. Je mag verwachten van een psycholoog dat hij dit onthoudt of tenminste heeft opgeschreven in een dossier van jou. Je probeert een band op te bouwen met hem en dit soort dingen helpen daar niet bij. Als je er veel last van hebt en het gevoel hebt dat je niet verder komt zou ik is gaan rondkijken naar een andere psycholoog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat vind ik bijzonder raar. Je zou inderdaad verwachten dat zo een man/vrouw notities maakt en die in een dossier bijwerkt dat hij dan leest voordat een sessie begint, zodat het in ieder geval LIJKT alsof hij/zij alles heeft onthouden.

Ik zou je aanraden een ander te zoeken, want het lijkt me duidelijk dat de noodzakelijke vertrouwensband hier ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou er toch iets van zeggen, met als belangrijkste reden dat je anders binnenkort geen vertrouwen meer hebt in deze persoon (niet gek vind ik trouwens).

Dit is toch wel uitzonderlijk, je psycholoog zou dit soort dingen moeten aantekenen en zich ook voorbereiden op een gesprek met jou.

Ik zou het noemen en ook eerlijk zeggen dat je dit niet prettig vindt, hoe kan hij nu reageren op iets nieuws dat je vertelt als hij niets meer weet van de zaken die je eerder ter tafel hebt gebracht.

Ik vrees zelf trouwens dat je vertrouwen hierdoor al onherstelbaar is geschaad dus mogelijk kijk je beter om naar iemand anders en leg dit dan gelijk voor
12 jaar geleden
Deze psych zit lekker half te dutten..
Alle dingen die jij vertelt hoort hij te noteren met een paar steekwoorden, zodat hij, voordat jij een volgende keer komt, precies weet hoe of wat. Die info hóort bij jou!

Zeg het hem dat het je stoort. Geef hem nog één kans en anders wegwezen daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij moet je een zekere drijfveer hebben voor een bepaalde studie. Waarom ging hij psychologie studeren?
Het kan best zijn, dat hij persoonlijke motieven had.
Of anders gezegd: hij is ook maar een mens met zijn eigen eigenaardigheden, dommigheden en kleinzieligheden.
Pak het eens anders aan. Stop met iets raar te vinden, en probeer zelf het heft in eigen hand te nemen.
Maak een tekening met jou en je broers en zussen op een rijtje. Maak het dus visueel. En zet alle belangrijke informatie erbij, alles visueel dus. Misschien beklijft deze info dan beter.

Een psycholoog moet vreselijk veel onthouden, en proberen de vraag achter de vraag te beantwoorden, wat moeilijk is. Wie weet is hij daar wel meer mee bezig, dan met het onthouden van triviale informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, is dat normaal? Enerzijds wel, omdat je niet alles kunt onthouden, of opschrijven en nalezen vlak voor je gesprek.

Daarbij bestaan er mensen (zoals ik) die slecht zijn in het onthouden van feiten, maar goed zijn in het onthouden van de emoties. Als je psycholoog je wel goed begrijpt, echt luistert en verbanden legt met wat je eerder hebt verteld, dan zou ik me niet zo'n zorgen maken. Het is dan misschien juist wel goed dat hij zich richt op de grote lijn van je ontwikkeling, en niet alle feiten die je vertelt. Want daar gaat het een psycholoog om, dat jij je kunt ontwikkelen.

Toch is het zo, dat het een naar gevoel geeft als iemand niet de moeite neemt om dingen te onthouden. Het is dan net alsof je niet belangrijk genoeg bent. Als dat bij jou zo is, dan zou ik het eens met hem bespreken. Gewoon eens vragen hoe hij erover denkt, en vertellen wat het met je doet. Is goed voor je contact en vertrouwen! Het is niet raar om het bespreekbaar te maken, juist heel sterk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je als psycholoog niet alles van je cliënten kunt onthouden, lijkt me niets meer dan menselijk.
De vergeetachtigheid van jouw psycholoog lijkt veel op slordigheid. Zoals hier bij andere antwoorden al wordt aangegeven, lijkt het me logisch dat de psycholoog een aantal notities maakt betreffende het relaas van de cliënt en die even doorneemt voorafgaande aan de sessie.

Een belangrijk criterium (wellicht de belangrijkste) in de relatie tussen therapeut en cliënt is vertrouwen. Als het vertrouwen tussen jou en je behandelaar hierdoor ernstig geschaad is, wordt het de hoogste tijd om dit bij hem/haar aan te kaarten. Meteen overstappen naar een andere behandelaar zonder iets te zeggen vind ik een gemiste kans. Zowel voor jou als voor je behandelaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat je bijna afvragen wie er nou eigenlijk hulp nodig heeft.
Het kan idd mee te maken hebben dat ze je op deze manier controleren hoe je op bepaalde situaties reageert.
Maar ik moet zeggen, ik loop zelf ook bij een psychiater, maar die luistert onwijs goed en noteert ook op z'n tijd informatie voor komende gesprekken. Ik zou toch eens informeren bij eventuele collega's van deze psychiater of dit een normale gang van zaken US bij deze persoon. Anders zou ik zeker een ander zoeken.
Je zoekt een luisterend oor, geen doof oor.
Suc6 verder met je probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das wel apart ja want zulke dingen worden normaal bij gehouden op de computer of in een map.
Je zou na de 4e keer het zelfde te hebben moeten herhalen inderdaad haast denken dat ie niet geïnteresseerd is in je antwoorden.Maar waarschijnlijk is dit van zijn/haar kant uit gewoon door drukte in zijn eigen hoofd een slordigheidsfoutje,en geen desinteresse.
Meer een beetje chaotisch dus waar dit onder valt.
De vraag is alleen of je dat na de 4e keer nog wel zo leuk moet vinden.
En t is dus aan jou of je daar blijft of dat je liever een ander wilt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke reden ie ook heeft daar heb jij geen boodschap aan. Hij is de hulpverlener. En ik vind dit heel raar. Zelfs als ie het zou doen om je te testen. Ook dat vind ik raar

Ik zou om iemand anders vragen dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou mij er ook vragen bijstellen!!!
Nu, probeer erachter te komen, of hij doet alsof, of dat hij het letterlijk vergeet.
Oftewel test hij jou reactie, oftewel moet hij maar op pensioen gaan....is hij nog jong, dan neemt hij het misschien niet al te serieus....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet de bedoelling dat hij alles onthoud van wat men tegen hem zegt.trefwoorden daar gaat het bij hem/ om.
misschien gaat het er ook om hoe jij zelf het probleem verteld\hetzelfze anders.. emotie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een psycholoog hoort inderdaad een dossier van jou te hebben. Zo heeft hij alle informatie die hij over je verzamelt heeft bij de hand. Zo'n dossier pakken ze (neem ik aan) er ook bij om even dingen op te halen. Misschien kun je beter naar iemand die zijn zaken beter op orde heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het om info gaat die inderdaad feiten zijn als hoeveel broers en zussen tja dan wordt het wel vervelend
je kan hem er gerust naar vragen of er een bepaalde reden voor is
12 jaar geleden
Ik ben zelf psycholoog en begrijp dat je je dit afvraagt. Ik vind ook dat veel reacties erg kort door de bocht zijn. Het is zo dat je als hulpverlener veel verschillende mensen ziet (vaak wel 7 per dag). Je hoort dus veel verhalen, waardoor details vergeten worden. Er wordt wel een dossier bijgehouden, maar hier staan alleen de grote lijnen in. Met name de details die samen hangen met jouw problematiek zijn relevant. Anderzijds horen de door jou genoemde zaken echt bij jou en zijn ze dus belangrijk om te onthouden. Je mag op dit gebied dus wel iets van je hulpverlener verwachten. Het ligt er trouwens ook aan hoe vaak je hem ziet. Als dit wekelijks is, is de info beter te onthouden, dan dat de sessies maandelijks plaatsvinden. Maar veel belangrijker is eigenlijk dat er een goede therapeutische relatie moet zijn en dat je je gesteund en begrepen voelt. Ik begrijp dat je nu twijfels hierbij hebt, dus het is goed om dit bespreekbaar te maken. Dit soort dingen moeten niet tussen jou en je psycholoog in staan en kun je gerust aankaarten. Heel veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is raar. Hij is er niet bij met zijn hoofd. Maar goed hij moet natuurlijk 40 gevallen in de week "onthouden". Hij moet dus gewoon betere aantekeningen maken en even doornemen voordat je komt, als werkvoorbereiding. Ik zou tegen hem zeggen dat je het erg onpersoonlijk over vind komen dat hij elke keer opnieuw dezelfde vragen stelt, of hij dit met een reden doet? Het is voor zo iemand ook haast niet te doen om alles te onthouden, want het is ook gewoon werk wat valt en staat met goede aantekeningen en voorbereiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit horen ze gewoon op te schrijven hoor! Niet lullig bedoeld maar ik zou het hem of maar eens gauw vertellen en het op laten schrijven, of een betere psych zoeken als dat eerste dus niet mogelijk is.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ze dat soort dingen niet gewoon opschrijven! Bij mij pakken ze dan ook altijd pen en papier erbij als we het over dingen gaan hebben zodat ze dat soort dingen niet kan vergeten dat is niet te doen met heel veel mensen die je moet helpen en al de feiten opschrijven is dus een must.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psychiaters en psychologendie ik ken werken soms 80 uur in de week, zien vele clienten, moeten per afspraak vluchtig een dossier doorlezen... Ik kan wel begrijpen dat als je onder zulke stress gebukt gaat van zoveel werkuren en je dan ook nog zoveel mensen te woord moet staan die zwaar depressief zijn en van wie je ook nog het nodige opvangt qua energien, je geheugen je soms knap in de steek kan laten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is raar.
je vraag hem toch ook niet elke keer hoe ie heet en wat ie doet? ik zou echt het gevoel hebben dat ie maar doet alsof ie luistert, en daarom zit je daar natuurlijk niet.

zeg hem dat je het heel storend vind en het idee krijgt dat je niet serieus genomen wordt. vraag of ie aantekeningen maakt tijdens het gesprek die hij uit kan werken en in zijn computer kan zetten.

dan hoef je niet in de herhaalstand, en kan hij gewoon het werk doen wat ie hoort te doen.
het lijkt me echt mega storend zeg.....