Je heel snel heel eenzaam voelen. Hoe ga je daar mee om?

Ik woon samen met mijn vriend.
Hij werkt full-time en ik ben nog studente.
Ik ben overdag heel veel thuis, terwijl mijn vriend aan het werk is.

Ik voel me heel snel heel eenzaam. Kan geen energie opbrengen om bezig te gaan met school en iets voor mezelf doen ben ik ook heel snel zat (lezen, tv kijken, goeievraag-en, huishouden, etc.). Een muziekje aan is leuk, maar die leegte in huis wordt hiermee niet goedgemaakt.

Wat kun je hier het beste tegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De enige manier is wel bezig gaan... juist door niets te doen gun je jezelf veel te veel tijd om na te denken en ja dan krijg je een leegte. Maar goed en wel beschouwd is het je eigen leegte waar je tegenaan zit te kijken
Geef jezelf dus die schop onder je kont en ga eens na wat je altijd leuk vond om te doen, en weet je dat niet meer ga dan eens wat nieuwe dingen proberen, zoals een nieuwe cursus bijvoorbeeld. Of gewoon lekker een stuk lopen of een nieuwe sport, neem hier en daar gewoon een proefles met iets om te kijken wat je leuk vindt, geef je huis een nieuwe verfje, dat soort dingen... test je creativiteit met muziek of handvaardigheid met bijv, houtbewerking of stof...
En bovenal leer van jezelf houden, want als je genoeg van jezelf houdt, hoef je je niet zo eenzaam te voelen. Weet je niet hoed dat moet, dan zijn er hier genoeg mensen om je daarvoor de juiste handvaten aan te reiken, als je daarin geinteresseerd bent...

Werk aan de winkel ;-) Van leuke dingen doen, en vooral nu in de buitenlucht krijg je trouwens ook energie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

wat ik deed is naar school gaan, want thuis had ik meestal geen discipline om te werken en ja, de reistijd was een uur, dus ik had er wel wat voor over.

Tijdens examentijd op middelbare school deed ik dit deels ook. Bij mij werkte het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar vind je het dan fijn om onder de mensen te zijn.

Je kan wat gaan doen met vrienden, dat vult je tijd en je hebt ook wat gezelschap.
Of je kan langs familie gaan etc.

Je kan ook in je vrijetijd werken, een bijbaantje of misschien wel vrijwillegers werk?

Zorg er in iedergeval voor dat je iets buit huis te doen hebt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de studie dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoor, maar ik had studie, stage én een bijbaantje..
en het was allemaal te combineren.
En er staat dat ze overdag heel veel thuis is. Tijd zat dan toch =)
Als je overdag veel thuis bent, kan je misschien overwegen om een huisdier te kopen. Dan voel je je minder eenzaam en je hebt ook meteen een bezigheid :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt alsof je te weinig te doen hebt.
Je bent studente.
Moet je niet studeren, naar college, naar school?
Daar zijn dan toch ook mensen?

Je hebt het over leegt in huis.
Waarom ben je dan thuis?
Je kunt toch ook gaan wandelen, fietsen, sporten.

De dingen die je noemt klinken als hobby's.
Als je zo veel tijd hebt, kun je toch een baantje zoeken?

In ieder geval moet je het zelf doen.
Jezelf de moeite waard vinden.
Iets ondernemen.
Uit de sleur stappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is méér dan alleen je huisje. Doe je jas aan, je tas mee, voordeur op slot, leg een briefje neer voor je vriend dat je er éven niet bent en hoe laat je weer thuis bent en ga lekker iets voor jezelf doen..

Wandelen, fietsen, dagje weg, in je eentje naar de dierentuin, museum, wat jij interessant vind. Buiten de deur is ook heel veel te doen. Ga winkelen, ga windowshoppen, mensen kijken, op een terasje zitten. Strand, bos...

Je voorkomt eenzaamheid, én verveling.. en als je niet in je eentje wilt, er is vast wel familie of vrienden die met je mee willen.. als ze vrij zijn, uiteraard.

En als er niemand kán, leer het jezelf dan aan. In het begin is het even wennen, maar als je het vaker doet, dan wordt bijna een gewoonte...

Even niet thuis, even geen huishouden, lekker "spijbelen" en met je eigen ding bezig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed uitgebreid antwoord, bigmomma! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas uit eigen ervaring... :( dank je wel Siska :D
Je afvragen wat je ECHT wilt doen in je leven. Je bent waarschijnlijk niet bezig met een vervullend doel. Zoek dus naar iets wat je ECHT graag zou doen... of dat nou kitesurfen is of schilderen of een crea-bea worden... dat maakt niet uit. Als jij iets doet wat jij heel erg leuk of interessant vindt, dan voel je je spontaan niet meer eenzaam, want dan heb je het naar je zin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is goed om voor jezelf uit te vinden wat je precies mist in het leven.
Hunker je misschien naar contacten, of erkenning in je relatie?
Pak een pen een en papier en maak een plan hoe je de eenzaamheid kan aanpakken.
Je moet gemotiveerd zijn om nooit op te geven!
Probeer uit te zoeken wat je mist en wat je hieraan wil veranderen.
schrijf alles op, zodat je de eenzaamheid kwijt kan en helemaal op jezelf kunt komen.
Vind uit wat je leuk vind om te doen, wat je aanspreekt, welke contacten je graag onderhoudt of misschien bij welke religie je je thuis voelt.
Zoek dit uit en doe iets met deze informatie !
Deel ze zo nodig met iemand die je vertrouwd!
Het beste!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit in precies dezelfde situatie. Ik kan mezelf ook moeilijk bewegen aan de gang te gaan. Maar ik voel me wel minder eenzaam doordat ik twee katten heb.
Ik kan niet goed werken op de uni, aangezien ik me niet op mijn gemak voel. Daarnaast zijn bijna alle computers altijd bezet, ik vind het niet zo fijn daar. Dus zit ik thuis te werken.
De radio aanzetten helpt ook wel een beetje, af en toe sporten helpt ook. Zorg dat je toch af en toe afspreekt met mensen, ik weet dat het energie kost maar als je er eenmaal mee bezig bent is het toch altijd leuk?
Ik kan ook weinig energie voor school opbrengen en heb uiteindelijk de oplossing gevonden door bij een kennis te vragen of hij mijn werk wil nakijken. Ik ben telkens bezig om zelfstandig lange lappen tekst te schrijven en kan dat niet zomaar zonder nakijken op de uni inleveren. Ik spreek eenmaal per week bij die kennis af en samen kijken we mijn stukken door, dat is een beetje een stok achter de deur.
Ik vind het ook allang niet meer vervullend om ermee bezig te zijn, en moet nu alleen nog een scriptie schrijven. Hierna ga ik wellicht iets heel anders doen. Denk ook eens heel open na over je toekomst, wat wil je echt, geef jezelf perspectief. Ben je altijd het bedoelde pad afgelopen in het leven? denk dan nu eens aan wat je eigenlijk leuk lijkt. Ben je nog niet zo ver in je studie, misschien kan je dan wisselen van studie, maar hou goed rekening met de boete die niet komend maar het schooljaar daarna ingaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt waarschijnlijk erg kort door de bocht over, maar jezelf een schop onder de kont geven, wil wel eens helpen.
Er zijn toch duizenden huisvrouwen die ook zo'n leven hebben?
Of huismannen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
én duizenden singles!
Goeie tip, Moolkeesje +1 :))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is er gelukkig nog hoop voor je. Ook ik heb dat weleens bij mezelf toegepast en het helpt idd wel eens.
Hoi! Ik herken het uit mijn studententijd, uit de tijd dat ik nog niet in een studentenhuis woonde en weinig college had. In het studentenhuis was altijd iemand om tegenaan te kletsen. Als je niet zo luxe woont (hoewel samenwonen terwijl je studeert héél luxe is), moet je die contacten actief creëren. Eigenlijk net zoals al die singles op de wereld.

Wat mij hielp was studieafspraken maken. Bij een vriendin afspreken om samen te studeren. Of in de universiteitsbibliotheek afspreken. En je agenda volstoppen met allerlei afspraken; al is het maar om thee te drinken of iets te doen voor je studentenvereniging. Overdag sportafspraken maken, dat soort dingen!