Waarom ben ik zo panisch in de buurt van een spin?

Ik ben vreselijk bang voor spinnen, al is het ongegrond. Ik weet heus wel dat de gemiddelde spin niks doet, maar één ding: ze komen op mij behoorlijk arrogant over en mensen kunnen vrolijk blijven zeggen dat ze banger zijn voor jou dan jij voor hen, maar waarom lopen ze dan altijd zo dicht bij je in de buurt???? OMG ik ben echt als de dood voor die beesten en ze zitten altijd overal in mijn huis. Ik wil er gewoon weg maar ik zit vast aan het huurcontract. Ik slaap niet, eet niet en drink al helemaal niet, alleen maar daarom... Waar komt de angst vandaan?

Toegevoegd na 7 uur:
Bedankt voor jullie reacties. Het is fijn om te zien dat mensen toch nog de moeite nemen om gewoon even serieus en doeltreffend te reageren. Ik wist bijvoorbeeld helemaal niet dat spinnen nooit op onze huiden zouden lopen, alleen al omdat ons huid als hete lava voor hen is.

Ik ben tot nu toe altijd overtuigd geweest dat spinnen juist wel naar de warme oorden zochten, omdat vele van mijn vrienden het volgende verklaarden:

Ik heb van die platen in mijn voortuintje, die gloeiend heet worden in de zon, en dat zouden spinnen heel fijn vinden en dat vinden zij weer een logische verklaring waarom die beesten in mijn huis zitten. Nu ik dit lees weet ik dat dat een broodje aap-verhaal is. Dat zal vast alleen voor die grote beesten gelden die bijv. in de Sahara leven.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

probeer je eens voor te stellen hoe het leven is als je niet bang bent voor spinnen ?
zijn er dan geen spinnen meer ? natuurlijk niet
in deze toestand waarin je nu bent vallen ze je natuurlijk altijd op.
Als je niet bang zou zijn zou je ze niet eens zien of niet eens opmerken.
net zo min als bv al die lege pakjes marlboro die op straat liggen. (let er eens op en tel ze eens) maak er een spelletje van 1 dag lang
en merk de dag daarna eens op dat je er niet meer mee bezig bent.

Je focust gewoon teveel op ze
Leer eerst maar eens dat je een spin geen karaktertrekken moet toekennen die ze niet hebben.
ze zijn niet eng.
en ga dan eens een stapje verder door er eens eentje te vangen en over je hand te laten lopen.
een goeie kennis/vriend als support erbij helpt mag best
net zolang totdat je rustig bent.
maar jezelf wel dat als doel stellen en er niet voor weglopen.
dus je gaat het doen !!

Vanaf dat punt zal het beter gaan.

succes
13 jaar geleden
Spinnenangst, of arachnofobie kan verholpen worden. Als je het zo erg hebt, ga dan eens met je huisarts praten. Er bestaan therapieën om er vanaf te geraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een + tegenover die zeer onterechte -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank kikobob :)
Kristal
13 jaar geleden
dit is idd geen vraag voor ons om op te lossen.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Kristalletje :))
zooo.. ? Aan jouw verhaal te horen ben je echt te dood voor spinnen ?...

Mensen zijn bang voor die beesten omdat ze er gewoon eng uitzien, 8 poten, harig, 2 Scherpe ehh,, ja soort banden ( Voor insecten ) en ze eten levende wezens,
Al dat soort vieze gedachten's gaan door onze hoofd heen waardoor wij dus dood's bang voor spinnen worden,

Maargoed, wat ze zeggen is wel zo, Spinnen zijn banger voor jou dan jij voor de spin ( oftewel in jouw geval misschien andersom :) )

Maar een spin heeft volgens mij een gemiddeld tempatuur van 6 graden, Onze lichaamswarmte is een gemiddelde van 36,7 Graden dus een spin zou never nooit graag over ons heen lopen ( dat doet een spin enorme pijn ) .. Vandaar dat als iemand een spin oppakt dat de spin meteen weg wilt, ... Of hij rolt zich in en doet alsof hij dood is, Dan is hij zo erg in paniek en ziet hij geen anderen uitweg,

Puntje bij paaltje , Ik snap met alle respect dat je bang bent voor een spin, Maar dat is nergens voor nodig, Zolang hij niet groter is dan jouw handpalm is er niks aan de hand,

Echter zijn er wel spinnen die bijten ( ook kleine kruisspinnen ) maar geloof me, Daar zul je niet veel van voelen ( Mieren bijten net zo hard ) Of.. Zacht :D

Hopelijk heb je hier genoeg aan,, Met vriendelijke groet Robert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het een soort ontspoorde oerangst.
Vroeger (in de oertijd) was angst voor spinnen functioneel, spinnen konden gevaarlijk zijn. Dus ik vermoed dat die angst in alle mensen wel ergens zit ingebakken, alleen is die in jouw geval geen bescherming meer maar een belemmering.
Spinnen in Nederland kunnen je weinig doen. Waarom ze in je buurt lopen? Jij let op de spinnen dus je ziet ze steeds, zij zien jou waarschijnlijk niet eens omdat je te groot bent: ze zoeken lekkere hapjes, insectjes en zo.
Zoals al eerder gezegd: google eens op spinnenfobie of arachnofobie, er zijn echt hele goede therapieën om de angst leefbaar te maken.
En vraag je af waarom er kennelijk zoveel in je huis zitten, waarom dat kennelijk een fijne leefomgeving voor ze is?
Ik heb hier in huis trilspinnen (die mensen vaak hooiwagens noemen, maar dat zijn het niet, trilspinnen gaan druk lopen trillen als je bijvoorbeeld in hun richting blaast), en in de herfst soms zo'n huis/kelderspin, zo'n harige hardloper, die vind ik minder plezierig. Maar ze kunnen me niks doen, ze zullen niet echt dichtbij komen want ze vinden een mensenhuid onprettig warm, dus ach.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorzaak is vaak altijd wel terug te herleiden naar het verleden.
Misschien was je klein te een spin over je heen liep zonder dat je hem kon weghalen. Mischien heeft 1 van je ouders ook wel een fobie voor spinnen. Wie zal het zeggen.

Een dochter van kennis is panisch voor bijen maar zij heeft een paar je terug een bijensteek gehad in haar slaap toen haar slaapkamertje in de buurt van een korf was. Zij zal elke gebeurtenis opstapelen voor later. Zoals het ook bij jou gebeurd is.