Gaan twijfel en vertrouwen altijd hand in hand?

Blindenlinks vertrouwen; ik kan het gelukkig niet.

Ik merk dat naarmate ik meer twijfel, dichter bij vertrouwen (in zaken of personen) kom. Als ik mijn vertrouwen in verlies, begin ik te twijfelen.

Kan je vertrouwen zonder getwijfeld te hebben, al is het maar een enkel moment, en twijfelen zonder uiteindelijk te vertrouwen of wantrouwen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

vertrouwen is goed. controle is beter. dan hoef je niet te twijfelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben bang dat het hand in hand gaat.
maar dat is wel na je 1e grote fout daarin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet nooit iets 100% vertrouwen,
behalve jezelf. je kunt beter jezelf de schuld geven dan een ander. een conrolfreak heeft nooit niet alles in de hand zelf, dan gewoon verstand op 0 zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat zou ik niet zeggen vertrouwen wil zeggen het geloof dat de dingen gaan zoals je verwacht en of het geloven in de oprechtheid van een persoon. Twijfel kan op hele andere dingen slaan. Twijfel is een interne overweging die kan inderdaad slaan of dingen gaan zoals je verwacht of op de oprechtheid van iemand. Maar dit hoeft niet.
Je kan bijvoorbeeld twijfelen in de zin van: Ik weet niet of die persoon oprecht is. In dat geval gaan ze inderdaad hand in hand. Maar je kan ook twijfelen: Zal ik vanavond naar dat feest gaan of niet? In dat geval heeft het natuurlijk niets te maken met vertrouwen. Maar is het een interne overweging om een bepaalde actie te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door schade en schande wijs geworden weet ik dat het hand en hand moet gaan.. vaak heb ik personen en situaties blindelings vertrouwd.. dacht dat mijn intuitie me niet zou bedriegen... maar even vaak werd dat vertrouwen beschaamd.. maar van de andere kant denk ik dat gezonde twijfel niet erg is..mits je het niet te belastend maakt voor je zelf.. Kan ik wel of niet die ene vriendin dat ene verhaal verhaal vertellen.. Zal ik wel of niet die collega mijn hekel aan de andere collega toevertrouwen.. zijn die praatjes van de man op de beurs wel echt waar of is het verkooppraat....
Maar wat ook kan is bijv de volgende situatie: Ik twijfel geregeld door de acties van mijn kinderen of ze het wel zo goed zullen blijven doen als nu..maar ik vertrouw er wel op...dat is ook een vorm van hand in hand gaan van twijfel en vertrouwen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi :) + van mij
Blindelings vertrouwen is het moeilijkst wat er is als je het mij vraagt. Zeker als het om anderen gaat. Door ervaringen in je leven kan dit ook steeds moeilijk worden, zodat je aan veel dingen kunt gaan twijfelen.

Wat denk ik belangrijk is om te kijken waar de twijfel vandaan komt en of het terecht is. Je kunt namelijk bij jezelf ook twijfel zaaien.

Voor mij persoonlijk gaan ze dusdanig hand in hand, dat ik bij twijfel erachter zal moeten komen of het vertrouwen wat ik geef nog terecht is. Hoe vaker ik merk dat vertrouwen geschaad wordt, hoe meer ik zal twijfelen en hoe meer het gekoppeld wordt aan elkaar.

Door het leven gaan zonder twijfel en met blindelings vertrouwen is bijna voor niemand weggelegd. Je komt beide op een moment in je leven tegen en ja, dan gaan ze vaak hand in hand maar niet altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ergens écht voor gaat, vertrouw je er ook in.
Dat is tenminste mijn ervaring en hetgeen ik ook dikwijls doe, ik geloof dat zaken anders niet zullen lukken.
Zeker als het om een impulsief besluit gaat.

Met personen ligt het bij mij wat moeilijker. Ik vertrouw mensen vrij snel, maar ga ook snel twijfelen na verloop van tijd, eigenlijk zonder reden.
Dit geeft wel problemen in mijn relatie, aangezien ik het ene moment het volste vertrouwen heb en het andere moment zo twijfel dat ik mijn vriend van mij af duw.

Voor mij zijn vertrouwen en twijfels eigenlijk pure vijanden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
faith is not beLief without proof, but trust without reservations.. :)