Wat maakt mannen mannelijk?

Wat maakt een man nou mannelijk? Wat zijn de grootste verschillen tussen mannen en vrouwen (behalve lichamelijk dan)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Je stelt twee vragen die op het oog in elkaars verlengde liggen, maar heel verschillende aspecten bestrijken.
Wat mannen mannelijk maakt is vooral hun uitstraling, een zekere mate van onverschrokkenheid in hun optreden.
De verschillen met vrouwen zitten in een anders functioneren van de hersenen waardoor mannen gemiddeld een beter ruimtelijk inzicht hebben en vrouwen taliger zijn (een beter taalgevoel gepaard aan uitgebreider communiceren).
Natuurlijk zijn dit alleen de opvallendste kenmerken en ergens heeft die onverschrokkenheid uit de eerste zin ook te maken met de bouw en werking van de hersenen, maar het eerste is vooral hoe iemand gevoelsmatig overkomt en het tweede meer een meetbaar verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

jagers instinkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mannelijke hormoon testosteron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja,, Hoe bedoel je dat,, Innerlijk of uiterlijk ??

En verder kan ik daar niet echt op antwoorden want smaken verschillen

Vele houden van stoere mannen die voor de vrouwtjes opkomen ;) !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel verantwoordelijkheid leren. Maarja dat geldt bij vrouwen net zo. Verantwoordelijkheid leren maakt een mens een mens dusja 0o

Toegevoegd na 50 seconden:
Ze zeggen kleren maken de man. Maar zonder kleren zie je het verschil toch beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
a.Wat maakt een man nou mannelijk...?
Dat blijft toch een kwestie van smaak vermoed ik maar wat ik persoonlijk mannelijk vind is als een man een zelfverzekerde (heel iets anders dan arrogant) en intense uitstraling heeft omdat hij weet wie hij is en wat hij kan.
En tegelijkertijd zo moedig is dat hij zijn gevoelens wil tonen, uiten en zorgzaam kan zijn als het nodig is.
Dat vind ik mannelijk.

b.Wat zijn de grootste verschillen tussen mannen en vrouwen?
De grootste verschillen zitten in het brein. Iemand op GV liet daar pas een leuke video over zien, een cabaretier beeldde het heel mooi uit :
De man heeft doosjes in zijn brein: met in ieder doosje informatie over 1 (belangrijk!!) ÉÉN onderwerp dus...
De vrouw heeft een bedrading in het brein die ALLEMAAL!! met elkaar verbinding maken.
Dus als de man over een deur praat die hij gaat schilderen en dat bespreekt met zijn vrouw dan kan het gesprek uiteindelijk in vrij korte tijd eindigen over een mislukte vakantie aan de Costa Delsol zo'n 10 jaar geleden...
Waarbij de man zich verbijsterd afvraagt hoe ze dáár nu weer op terecht gekomen zijn en de vrouw dat heel logisch vindt dat ze daar terecht gekomen zijn via via via.

Een behoorlijk verschil dus :-)

Bas, liet jij die video niet zien?
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Even wat bijschaven: was:
- En tegelijkertijd zo moedig is dat hij zijn gevoelens wil tonen, uiten en zorgzaam kan zijn als het nodig is. -

wordt:
- En hij het tegelijkertijd normaal vind om zijn gevoelens te tonen etc... -
1ste deel van je vraag:
Missschien een zelfverzekerde uitstraling, een sterke persoonlijkheid.

2de deel van je vraag:
Vrouwen kunnen zich beter emotioneel uitdrukken (zowel mondeling als schriftelijk) omdat hun hersenhelften beter samenwerken en hun limbisch systeem groter is.
Vrouwen ruiken beter dan mannen, omdat dit vermogen in het limbisch systeem ligt.
Vrouwen zijn beter met woorden en kunnen reeksen onsamenhangende woorden beter onthouden.
Vrouwen zijn beter in het gebruik van een routebeschrijving waar veel herkenbare punten op staan omdat ze hun goede visuele geheugen hiervoor gebruiken, mannen kunnen door hun goede ruimtelijke inzicht beter kaarten lezen.
Vrouwen zijn in staat om meerdere taken tegelijk uit te voeren omdat hun hersenhelften beter samenwerken.
Vrouwen zijn beter in het herkennen van gezichten.
Vrouwen kunnen sneller zien of twee afbeeldingen hetzelfde zijn.
Vrouwen hebben meestal een betere fijne motoriek.
Vrouwen gebruiken hun hersenen efficienter dan mannen, mannen compenseren dit met grotere hersenen.
Vrouwen hebben een breder blikveld terwijl mannen een verder blikveld hebben, ook kunnen mannen zich beter op één doel concentreren.
Vrouwen kunnen beter onsamenhangende informatie opslaan terwijl mannen beter zijn in het opslaan van geordend informatie.
Mannen zijn minder gevoelig voor depressies omdat ze zich minder bewust van hun emoties zijn.
Mannen hebben een beter ruimtelijk inzicht en kunnen objecten beter visualiseren.
Mannen kunnen beter complexe technische problemen oplossen.
Mannen zijn bij problemen meer op actie gericht terwijl vrouwen meer op communicatie gericht zijn.
Mannen hebben meer verbindingen tussen de hersencellen dan vrouwen waardoor de informatie overdracht tussen de cellen sneller verloopt waardoor ze beter complexere problemen kunnen oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten alle antwoorden die al gegeven zijn en waarvan sommige er uit springen, is het mijn mening dat ook de opvoeding een stevige duit in het ( mannelijke ) zakje doet.
Jongens krijgen een net iets andere opvoeding dan meisjes, waardoor het zelfbewustzijn wordt versterkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Dat herken ik heel goed vanuit mijn opvoedig en die van mijn broer, Moolkeesje.
+1
Testosteron bepaalt bijna al de verschillen tussen mannen en vrouwen. Een andere belangrijke factor is Anti Mullerian Hormone (AMH) ofwel Anti Mullerian Duct Factor die wordt geproduceerd in de sertolicellen van de ontwikkelende testes). Op dat moment zijn de testes nog niet volledig te onderscheiden van ovaria, het zijn een soort uitgroeisels vlak bij de nieren. AMH zorgt dat er geen uterus en vagina worden gevormd (dat zijn gedeeltes van de gang van Muller).

Het is niet helemaal duidelijk wat de precieze bepalende factoren zijn bij de vorming van het geslacht, omdat het een proces is dat zichzelf versterkt is het lastig om de primaire oorzaak aan te geven. Het is wel duidelijk dat het bij mensen ergens op het Y chromosoom in gang wordt gezet.

De primaire opbouw van het geslachtsapparaat wordt dus voornamelijk door AMH veroorzaakt, de eigenschappen die mannen mannelijk maken, spiergroei, kaak, kaalheid, baard, wenkbrauwbogen, borsthaar worden bepaald door de aanleg voor bijv kaalheid en het door het bloed circulerende testosteron. Kale mannen zetten testosteron in de hoofdhuid om in Dihydrotestosteron en dit hormoon is de actieve stof, die in de celkernen allerlei processen in gang kan zetten.

Ook in de hersenen is de invloed van testosteron bepalend voor de groei en vorming van allerlei hersengebieden. Ook heeft het testosteron een invloed op het actieve brein, zoals een verhoogde tendens tot agressie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een echte man, die heeft verantwoordelijkheidsgevoel en dat maakt hem tot een echte man

Vrouwen zijn vaak wat emotioneler (over het algemeen dan he) en mannen vaak wat rationeler